tilbage

Land Rover Forum  

Index
36309: Ny knast i V8 (06-07-2006 07:55:52)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.156.254)
Jeg står for at skal skifte knast i min 3.9 EFI lavkompression. Iden forbindelse har jeg søgt lidt i øst og vest, men er blot blevet mere forvirret.
Er her nogle der har erfaring med hvilken knast og hvor man skal handle ?

Morten
Index
36311: sv: Ny knast i V8 (06-07-2006 08:44:15) (svar på 36309)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Hej Morten,

Har ikke (endnu) handlet hos dem, men RPI http://www.v8engines.com/ skulle være rimeligt kompetente, omend i den lidt dyrere ende af spektret.

Mvh

Michael
Index
36314: sv: sv: Ny knast i V8 (06-07-2006 09:31:34) (svar på 36311)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.156.254)
Hej Michael

Jeg har talt med RPI og jo de ligger i den dyre ende, dobbelt op !
Er lidt til bageholdende med dem, da det er dem som solgt den knast der sidder i nu til den forrige ejer og det køre den ikke godt af ! Kraften ligger i meget høje omdrejninger, langt højere end der er normalt for en V8er, dette resultere i at motoren bliver hurtigt varm og man skal sidde og file på koblingen når der køres offroad, hvilket slider enormt på koblingen. Ja og så i den daglige brug er det jo også lidt nederen at skulle køre den så langt ud i gearen.

Morten
Index
36315: sv: sv: sv: Ny knast i V8 (06-07-2006 09:33:22) (svar på 36314)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Hej Morten,

ja, det lyder ikke ligefrem optimalt. Meld gerne tilbage hvis du hører om andre leverandører som er lidt mere moment-orienterede

Mvh
Michael
Index
36318: sv: sv: sv: Ny knast i V8 (06-07-2006 09:52:22) (svar på 36314)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.209.121)
Hej Morten,
er du sikker på at det er din knast, der er problemet ? Jeg synes ligeså meget det kunne lyde som forkert tændingsindstilling, eller for mager benzinblandin.
Jeg har selv lige købt en ny knast hos paddocks, til min karburator/høj kompression V8. Den var ihvertfald billig, ca. 53 £ (600,- kr.), men har ikke fået monteret den endnu, så jeg kan ikke udtale mig om kvaliteten...
Det virker underligt at den skulle være blevet "dårligere" på to år, din knast ?

Mange hilsener
Bo Helsted, # 7196
RR V8 1976.
Index
36319: sv: sv: sv: sv: Ny knast i V8 (06-07-2006 09:59:52) (svar på 36318)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.156.254)
Hej Bo

Jeg siger ikke at den er blevet dårligere, den har altid været sådan, men jeg har også tænkt som det du nævner, men er kommet frem til at det er knasten og nu er jeg blevet træt af at den køre dårligt.
Nogle mener at når du montere en moment knast til en høj kompression i en lavkompression, så får du det jeg køre med, men kan ikke få helt klarhed derom.

Morten
Index
36316: sv: Ny knast i V8 (06-07-2006 09:34:44) (svar på 36309)
Thomas Holm #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.194.34.119)
Jeg ved at Sjelle Autoværksted har arbejdet en del i forskellige optimerede knaster, så selvom de heller ikke er i den billigste ende, så mener jeg at du får rigtig god rådgivning her, også hvis du vil gøre arbejdet selv.
I den absolut billigste ende kan du jo få en fra MECA, men så står du selv med hele arbejdet uden en mekaniker i telefonen.
Index
36317: sv: sv: Ny knast i V8 (06-07-2006 09:41:11) (svar på 36316)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.156.254)
Hej Thomas

Jeg havde nu tænkt mig at udføre operationen selv, har en fin back-up at trække på.
Men er den man får fra MECA pengene værd, lidt skeptisk er man vel, men jeg gider bare ikke bruge en masse tid for at gøre det inden for en kort periode igen. Det er jo i princippet det der sker nu, den der sidder i er kun 2 år.

Morten
Index
36320: sv: Ny knast i V8 (06-07-2006 12:06:30) (svar på 36309)
Benny Jepsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.48.238.106)
Hej Morten

At vælge en anden knastaksel til en 3.9 EFI er ikke noget man sådan bare lige gør. Problemet er netop at det er en EFI og at du derfor ikke på en let måde kan få benzin/luft/tænding forholdet til at passe med karakteristikken for en optimeret knastaksel.

Det er meget lettere på en med karburator, hvor du kan indstille benzin/luftmængde og tændig som den pågældende knast har brug for.

Min helt klare anbefaling til en 3.9 EFI er at holde dig til en der svarer til den originale knast, den er heller ikke ret dyr, heller ikke ved RPI.

Alternativet er at købe en performance knast og en ny chip til din ECU, hvor de to ting på forhånd er tilpasset til hinanden, men så skal du også regne med at det bliver til en noget større udskrivning.

Er du forøvrigt sikker på at din ECU er den korrekte til en 3,9? Som jeg læser dit indlæg så er din bil med manuelt gear, og det passer ikke rigtig sammen med en 3,9 EFI. Det kunne jo så være at der er tale om en tidlig 3.5 EFI hvor der er eftermonteret en 3.9. Men det kan du jo se på årgangen.

Mvh
Benny #2711
Index
36322: sv: sv: Ny knast i V8 (06-07-2006 12:15:33) (svar på 36320)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.156.254)
Hej Benny

Motoren stammer fra en RR fra 92 med automatgear.
Har prøvet at bytte rundt på ECU'en med en anden, det hjalp ikke.
Forstår jeg dig korrekt hvis jeg høre dig sige at EFI'en køre bedst med en automatgearkasse ?
Ellers tak for dit svar.

Morten
Index
36323: sv: sv: sv: Ny knast i V8 (06-07-2006 12:19:32) (svar på 36322)
Morten Hermann Jensen #5940, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.156.254)
Når ja Benny for en god ordens skyld kan jeg lige nævne at motoren nu ligger i en grøn 90"er, født med 3.5 karb. og monteret med den originale LT85 gearkasse.
Var i øvrigt i Seest for ca. 2 år siden og lurer dine slanger af da jeg stod med mit eget samlesæt.

Morten
Index
36339: sv: sv: sv: sv: Ny knast i V8 (06-07-2006 21:36:50) (svar på 36323)
Peter Maigaard #5894, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.211.143.215)
Hej,

jeg købte et "Standard Plus Kit" fra Lund Engines i efteråret. Det har skiftet navn til "LE1 Camshaft Kit" på deres hjemmeside kan jeg se. Der er ikke behov for at modificere ECU'en på en 3.5EFI, ved ikke med en 3.9. Der følger en Piper LE1 knast med :

LE1 Camshaft Kit
Designed primarily for mixed off-road/on-road use for heavy vehicles, automatics and daily drivers, towing where good mid range torque and economy are required and as a blower cam where a broad spread of power is needed and cammy behaviour isn't.
It will lift a typical 3.9/4.0 engine by around 18bhp, 20ftlbs and a 4.6 by 10bhp, 25lbft. Well prepared 3.5 Litre EFI engines will make around 200bhp.
Some gains in fuel economy may be noticed, with a more rev happy characteristic but no loss in low speed driveability.
SU carburetted engines will need BBC or BBD needles with new tubes (These can be supplied on request). Hotwire, airflap, GEMS and Motronic efi systems will work without modification on this cam if the heads and manifolds are not drastically ported.
Please enquire if you need to know how far you can go before efi mods are necessary.
Intended as a suitable replacement cam for all standard engines with no additional mods and well suited to standard or Performer heads with cast iron exhaust manifolds and headers up to 1.63".
Rev range 1000-5000rpm, peak torque 2000-4500 rpm. Perfect idle, excellent low rpm torque, ok with catalytic converters, duration 264 degrees, lift 0.433".
Please specify the vehicle when ordering as there are long and short nose versions available. Both versions are machined for a thrust plate.
The kit includes an LE1 hydraulic camshaft, Woodruff key where required, hydraulic tappets, pushrods, timing gears, chain, rocker cover gaskets, composite valley gasket, valley seals, water pump and timing cover gasket, front crankshaft oil seal, oil pump kit, replacement oil filter, assembly lube and stainless steel bolts for rocker covers and valley seal clamps plus comprehensive instructions and a sump gasket.
Some kits contain a choice of water pump and timing cover gaskets.
£369


Fik meget fin service fra dem.

www.lundengines.com

Mvh Peter
Index
36340: sv: sv: Ny knast i V8 (06-07-2006 21:51:30) (svar på 36320)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Benny

For en ordens skyld vil jeg nævne at jeg har en 3,9 efi der er født med manuel gearkasse. 5 dørs Vogue fra 1991.

Med rrc hilsen
Claus