tilbage

Land Rover Forum  

Index
36511: Efter tænding (12-07-2006 13:37:21)
Jeppe Gravesen #7315, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.237.248)
Hvorfor efter tænder min `72 sIII benzin som er ny serviceret efter alle kunstens regler.
Det skal siges det er en soft top hvis det betyder noget.
Jeppe 7315
Index
36515: sv: Efter tænding (12-07-2006 16:01:04) (svar på 36511)
Thomas Carstensen #6880, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.158.94)
Hej Jeppe

Jeg har haft samme problem med min. En stor del af problemet forsvandt da jeg sænkede tomgangsomdrejningerne. Min kører omkring 700 omdr/min i tomgang. Den kan stadig gøre det en sjælden gang, så forvent ikke en mirakelkur.
Index
36519: sv: sv: Efter tænding (12-07-2006 17:35:28) (svar på 36515)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.150.164)
Thomas er inde på det rigtige, Har du hånd-gas på din ? så er det meget nemt, nede i bund, når bilen har kørt hård, eller vejret er meget varmt. En del-løsning på problemet er at lade den gå lidt i tomgang, nettop efter den hård træk, eller i meget varmt vejr. Dette bevirker også at den "thermiske spænding" bliver væsentlig mindre. Min ex-Mil har æter bobble temp måler, så man ser at temperatur stigning når man standser motoren brat efter hård arbejde er ret alarmerende. Nogen S111 har en elektriske "cut-off" ventil på carburettoren, men det er vel bare endnu en fejl-kilde man sagtens kan undvære! Rover Hilsen i tropevarmen,
David, 2217.
Index
36521: sv: sv: sv: Efter tænding (12-07-2006 19:39:04) (svar på 36519)
Jeppe Gravesen #7315, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.237.242)
Tak for hurtig svar,
Index
36525: sv: Efter tænding (12-07-2006 23:12:40) (svar på 36511)
Per Brunsgaard #0536, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.51.115.168)
Hej Jeppe
Jeg troede vi forlængst var ovre dette problem i Danmark.
Jeg tror dil LR er indstillet efter "gamle" tændings indstillinger.
Det var et velkendt problem da olieselskaberne tilbage i 80érne tit ændrede på benzinens sammensætning, det var dengang de gik ned fra oktantal på omkring 100 og reducerede blyindholdet, vi ændrede tændingstidspunktet og somme tider var det nødvendigt at udskifte tændrør til et andet glødetal.
Nu vi er ved det, havde vi også lidt problemer med svømmeren i koburatoren, lukkearmen skulle justeres, så der blev den korrekte benzinstand i svømmerhuset, der var en for høj benzinstand og det gav en dårlig benzinøkonomi.
Det er nu over tyve år siden jeg rodede med det, men andre kan sikkert hjælpe med det nuværende korekte tændingstidspunkt, og tændrørenes type.
mvh Per B.
Index
36537: sv: Efter tænding (13-07-2006 10:58:18) (svar på 36511)
Steen Andersen #5256, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.217.179)
Hej Jeppe

Måske kan det også skyldes sod på stempler og ventiler, så virker den som en gammel glødehovdesmotor.
Jeg ved ikke om det er sådan det hænger sammen, men det kunne være en mulighed.(har hørt det før)
Jeg har en CO-tæster, hvis du vil have det målt.

88'er diesel hilsner Steen
Index
36538: sv: sv: Efter tænding (13-07-2006 12:58:59) (svar på 36537)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.209.66.41)
Hej

Bruger i additiver eller nogen som helst tilsætninger til den benzin i bruger i jeres 2,25 Serie III benzinbiler? Jeg har en ide/fordom om kun at bruge Shell 97 Vmax, men pointen er om i har erfaringer med at tilsætte noget eller ikke? I bruger vel karburatorsprit om vinteren, men hvad med til daglig i denne sommer?

Serie hilsner
Index
36544: sv: Efter tænding (14-07-2006 10:12:58) (svar på 36538)
Jeppe Gravesen #7315, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.237.248)
Hej alle
Jeg bruger bly additiv i min 92 oktan blyfri.
Tænding står i TDC som foreskrevet, men det kunne være interessant at høre mere om det svømmerværk, gælder det også weber karb, min kører nemlig kun 5 på literen. DYRT
Efter at have sænket tomgangen eftertænder den ikke mere.
Alle forslag modtages med åbne arme.
Index
36547: sv: sv: Efter tænding (14-07-2006 10:42:35) (svar på 36544)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Jeppe

Hvem foreskriver TDC ?
Det rigtige er 6 grader efter top (det store hak til højre på beslaget ved remskivehjulet)

Indstil derefter tomgangen til ca. 800 rmp.

Det skulle meget gerne give meget bedre brændstoføkonomi og fjerne eftertændingen. Under 8 km/l er uacceptabelt.


mlrh
Claus
Index
36551: sv: sv: sv: Efter tænding (14-07-2006 11:38:58) (svar på 36547)
Verner Odd Rasmussen #0451, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 130.226.71.190)
Hej Claus.

Vil du være rar at fortælle hvilke numre der er de forskellige tidspunkter. Det står lidt kringlet i bogen...

Hvis? den skal være 6 grader efter, hvor skal den så stå? (på 4?).

Alt afhængig af hvor man læser, kan man finde alt mellem "6 før", "tdc", "6 efter" ved brug af benzin 90 oktan...

Vældi' forvirren'....

Mvh.
Verner DL-RK 451 og
www.serie23.109-serie3.dk
Index
36552: sv: sv: sv: sv: Efter tænding (14-07-2006 12:18:46) (svar på 36551)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.209.66.41)
Hvis vi ser bort fra telefonitis, hvad betyder så TDC i denne forbindelse?
Er der ikke flere, der vil dele med os andre hvilken oktan og hvilke additiver de bruger eller netop ikke bruger? Jeg vil ihvertfald godt høre om jeres erfaringer. Jeg er også ved at stille tænding osv. på en 2,25 benzin. Og tomgang og benzintype spiller sikkert også en rolle.

Serie hilsen

Index
36553: sv: sv: sv: sv: sv: Efter tænding (14-07-2006 12:40:58) (svar på 36552)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Hej Søren.

(Er du ikke ude og køre i dag ?)....

TDC = Top Dead Center = Øverste punkt for stemplet.

Når benzinen antændes, foregår det normalt lidt før TDC, da der er en vis tid, før forbrændingen er "maksimal". Det er derfor man indstiller x antal grader før top. (TDC).

I princippet kan en Land-Rover serie-bil, køre på alt fra varm vaseline til rocket-fuel (hvis det er kanon-godt?), så derfor betyder det ikke så meget havd du fylder på en standard motor.

Adspurgt, anbefalede "Automotive" at bruge oktan 95, sammen med det Stage II topstykke, jeg købte hos dem.
Hvis ikke topstykket er lavet om til ventilsæder, som er beregnet til blyfri benzin, kan man bruge "blytilsætning", men min egen og mange andres erfaring er at man sagtens kan køre med blyfri, indtil topstykket alligevel skal renoveres.

Så, bare stil den efter bogen (selvom den kan være lidt tricky at læse på det punkt) og brug enten "blytilsætning", eller lad være....

Mvh.
Verner DL-RK 451 og
www.serie23.109-serie3.dk
Index
36555: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Efter tænding (14-07-2006 13:25:21) (svar på 36553)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.209.66.41)
Hej Verner

1000 tak - jeg er klogere. Jeg er skam på vej afsted, men skal lige have fri først!
Jeg ser hvad dyret siger til oktan 100 og giver bundgas over marken!

Serie hilsen
Index
36607: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Efter tænding (16-07-2006 23:05:06) (svar på 36553)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.168.227)
Hej Verner, Hvad er din tændings tidspunkt i praksis,når du også har en "hot" topstykke. Når jeg stiller min efter gehør, så den går super og ikke "banker", så har stillingen meget lidt at gøre med det normale. Den går så som rakket, specielt op ad bakke, da den har full helikal transfer, men den er også tilsvarende tørstige. I terræn er den dog mere økonomiske end dem med civil tr-kasse!
Index
36556: sv: sv: sv: sv: Efter tænding (14-07-2006 14:21:12) (svar på 36551)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Verner

Min udgave af original manualen for Serie III angiver 6 grader ADC for 8:1 motoren ved *** premium fuel = oktan 95 og derover.

Og ja, det svarer til 4 på din skitse

Og ja-ja...jeg har dæl´me også kæmpet med alle mulige forskellige oplysninger, og min erfaring er at de dersens "læse-let" bøger fra Haynes, Brooklands osv. har størst brugsværdi hvis havebordet vipper hvisduforstårhvadjegmener...


mlrh
Claus

nu med elektronisk tænding
Index
36559: sv: sv: sv: sv: sv: Efter tænding (14-07-2006 17:48:42) (svar på 36556)
Jeppe Gravesen #7315, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.237.248)
Jeg tager den efter gehør tanker en tank benz ekstra og påfylder 1,5 liter olie den bruger i løbet af tanken.