tilbage

Land Rover Forum  

Index
36598: Nybegynder, råd og vejledning efterlyses! (16-07-2006 20:49:42)
Ronnie (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.34.129)
Hej

Jeg er interesseret i at at købe en landrover, som primært skal anvendes til ture i terræn, evt. med tilhørende telt.

Da jeg er absolut nybegynder mht. landrover efterlyser jeg gode råd fra andre landrover entuiaster.

Jeg ønsker at købe en bil i prisklassen 0-50.000.

1. Hvad skal jeg isør være opmærksom på ved et køb (f.eks. motor, kobling, rust, tæring, vedligeholdelsesudgifter, typiske svagheder for specifikke modeller osv.)

2. Hvilke modeller er velegnede til camping/telt uden at det kræver alt for meget værksteds arbejde

3. Hvad er brændstof forbrug på forskelllige modeller?

4. Er reservedele dyre?

5. Hvad koster vægtafgift og forsikring?

6. Andre generelle råd og anbefalinger

På forhånd tak :-)
Index
36599: sv: Nybegynder, råd og vejledning efterlyses! (16-07-2006 20:59:19) (svar på 36598)
Peter Sølvtofte #6380, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.81.109.12)
Hej Ronnie
Ang råd, er der en udmærket vejlednig nederst til højre på forsiden, ikke meget har ændret sig siden serie III..... heller ikke de svage punkter.

Vægtafgift svinger meget efter alder motorstr/type, antal sæder osv

Reservedele er rimelige til de lidt ældre modeller

V8 5 km/l diesel 9-10

Køb bil med hjertet - ellers ender du med en Lupo 3L istedet for en LR 110.

Held og lykke
Peter LR 110
Index
36601: sv: sv: Nybegynder, råd og vejledning efterlyses! (16-07-2006 21:26:36) (svar på 36599)
Tom Pedersen #7313, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.89.179.122)
Hej Peter

hustruens Lupo 3L blev absolut købt med hjertet!!!
ligesom min OneTen er købt med hjertet!!!
hvad lupoen er billigere i afgift samt diesel forbrug, bruges tilgengæld på reservedelene, så når vi kigger på årlige omkostninger på vore biler ligger de meget tæt, kigger vi derimod på prisen pr Km er det en anden snak. men begge biler har sjæl, på hver deres måde!!!


/Tom
Index
36613: sv: sv: sv: Nybegynder, råd og vejledning efterlyses! (17-07-2006 09:58:13) (svar på 36601)
Mikkel Pærremand Gregersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.201.170)
Hej Ronnie,

Jeg kan med det samme afsløre, at du ikke kan få en Land Rover der giver positive svar på dine seks spørgsmål...

MEN, hvis du vil have en Land-Rover alligevel, hvilket vi alle herinde sikkert godt kan forstå du vil, det er jo den eneste rigtige 4x4 der findes, så start med, at tage ud til et af klubbens arrangementer.

Så kan du høre for og imod, og lige så vigtigt, få nogle prøveture i noget forskelligt. Fx. ville jeg jo utroligt gerne have haft en 90" engang, men da jeg er 190 og har lange ben, så kan jeg ganske enkelt ikke sidde bag rattet i mere end 20 minutter af gangen. Da jeg fandt ud af det, så fandt jeg samtidigt også ud af, at komforten på motorvejen med 130 km/t (hvilket nogle LR rent faktisk kan køre!) var...ikke som forventet.

Derfor købte jeg en Range Rover, den havde kørt et astronomisk antal km, men var lige hvad jeg kunne bruge. Så da jeg havde fået min LR købt, så gik den så lidt i stykker i ny og næ. Det var ikke så billigt, men jeg overlevede og fik mange gode hjælpende tips fra medlemmer her i klubben. Men det værste var faktisk, når regningen til forsikringsselskabet skulle betales. Det er det stadigvæk den dag i dag, til trods for, at jeg har en Freelander, er fyldt 26 og aldrig har lavet en skade. Desværre bor jeg midt i Århus, er ikke elitebilist endnu, da man skal have kørt mellem 3-5 år i eget navn - jeg har så et enkelt eller mere tilgode i eget navn.

Konklusionen på den her lange smøre er, at hvis du finder en billig bil, er der nok reparationer der skal udføres og diesel/benzinøkonomien er dårlig. Finder du en nyere/dyrere bil, så er der måske færre reparationer der skal udføres, men måske højere(straf)afgift og forsikring - og stadigvæk dårlig diesel/benzinøkonomi.

Men hvis du vil have en rigtig bil, der er født med et eventyr inde i sig - det er alle Land Rovere nemlig, så spar et andet sted, invester i bilen og tag det sure med det søde. Når man først har sin Land Rover i garagen, så vil man ikke af med den igen for noget i verden.
Index
36615: sv: Nybegynder, råd og vejledning efterlyses! (17-07-2006 10:20:02) (svar på 36598)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.209.66.41)
Hej Ronnie

Her er mine råd: Køb en god brugt LR fra 1980´erne til omkring 40.000 kr. af en herfra klubben - evt gennem Ole Meldgaard. Så kan det ikke gå helt galt. Så har du 10.000 kr. til forsikring, reservedele og hvis du vil lave noget ekstra. Køb også originale rep. manualer, så kan du selv finde ud af det meste - ihvertfald vedligehold og servive. Meld dig ind i klubben, brug den og mød op til værkstedsaften osv. Og var jeg dig. ville jeg se efter en model uden for meget rust, hvor indsatsen skulle gøres på det mekaniske område - bremser, udstødning, motor - det er nemlig nemt.

Held og lykke
Index
36618: sv: sv: Nybegynder, råd og vejledning efterlyses! (17-07-2006 10:44:37) (svar på 36615)
Ronnie (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.34.129)
Tak for svarene. jeg vil holde øje med kommende arrangementer og tage ud og kigge lidt rundt og måske være heldig at få en prøvetur. LR mennesker lyder til at være min type :-)

Hvor meget rust i rammen og torpedoen kan man leve med, og hvad siger synshallen hvis der er lidt rust netop der?

Mvh. Ronnie
Index
36622: sv: sv: sv: Nybegynder, råd og vejledning efterlyses! (17-07-2006 12:34:40) (svar på 36618)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 15.203.169.124)
Hej Ronnie,

Der må ikke være gennemtæringer i rammen, uanset hvor små de så er. Med hensyn til torpedoen er det meget normalt at de ruster omkring forrudehængslerne og luftventilerne. Sålænge de ikke er store huller med skarpe kanter osv. er det ikke noget problem. Huller i fodbrønde skal ligeledes være reparerede før syn.

/tony
Index
36665: sv: sv: sv: sv: Nybegynder, råd og vejledning efterlyses! (19-07-2006 20:59:23) (svar på 36622)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.107.185.61)
Hej Ronnie..


Jeg har for ikke så længe siden været i samme situation som dig, hvor jeg besluttede, samtidigt med en kammerat at vi skulle have en LR hver.

Han valgte en Ex mili serie 3 88", nysynet og rigtigt flot. Jeg valgte en 90" fra 84 med servo og 5 trins gearkasse.

Det er to helt forskellige verdener, og for en nybegynder er min overbevisning at man bør starte i 90/110" som er noget mere kofortabel og lettere at have med at gøre med i hverdagen, når man ikke har haft en LR før.

Hvis man har rodet lidt med bil før, kan du lave næsten alt på en LR.
En serie bil skal du huske på, at den, selv med nye parabolske fjedre, gode nye dæk og støddæmpere, hårdere og mere larmende end en 90/110/130... osv.

jeg tror du vil trives bedst med en 90/110" fra 80'erne.

En 90" fra 84 koster 3000 i vægtafgift pr år, hvis den er på benzin, går ca 9 km/l når man lærer den at kende, og hos cimber assurance kan man som 26 årig forsikre den for 3900, hvis man er bosidende i 4700.