tilbage

Land Rover Forum  

Index
36558: El problemer (14-07-2006 17:08:19)
Peter Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 86.52.103.129)

Det startede faktisk som noget jeg troede var et køler problem (temp. steg op mod det røde område). Men efter at have fejlsøgt på køler systemet og ikke kunne finde nogen fejl, viste det sig at jeg kunne styre temp. ved bruge strøm, blæser + langt lys = temp i det røde felt.
Alså var der tale om et el problem.

Jeg har ikke kunnet finde fejlen, og i går lyste den røde ladelampe ikke da skulle starte den, og idag er den død, kan kun lige svagt se det røde lys i olietryks lyset ved opstart (ikke noget lys i ladelys lampen).

Bilen er en 110" 300 tdi.

Er der nogen der kan give et par gode råd?


MVH
Peter

Index
36572: sv: El problemer (15-07-2006 00:34:47) (svar på 36558)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.91.120.28)
Hej!

Det lyder som om "Lucas, Mørkets Fyrste" igen har været på spil...

Der er forskellige fejlmuligheder som kan forårsage den beskrevne situation. Umiddelbart - og udfra det faktum at der er tale om en landrover - ville jeg nok starte fejlsøgningen i stelforbindelserne. Eventuelt etablere en temporær stelforbindelse fra batteri minus til minus på de kredsløb du ønsker at teste.

Check i øvrigt lige spændingen over batteriet under kørsel. Hvis ladelampen ikke lyser når du slår til tænding er der enten noget heeelt galt med el-systemet eller også mangler der stelforbindelse til generatoren. Spændingen over ladelampen skal generatoren bruge for at kunne sætte sig selv i gang med at producere strøm - du vil derfor muligvis have en generator som ikke producere strøm pga. manglende stelforbindelse.

Vend gerne tilbage hvis du ønsker noget uddybet!

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
36577: sv: sv: El problemer (15-07-2006 10:08:42) (svar på 36572)
Peter Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 86.52.103.129)
Hej Kim!

Tak for svaret.
Jeg går lige og roder lidt med det nu, men jeg ved faktisk ikke ret meget om el systemet på en LR, eller for den sag skyld på andre biler.
Jeg har checket stel forbindelsen i "sikringskassen" de to skruer der sider yderst på det "dæksel" der ligesom omslutter alle sikringerne, den ene kan jeg ikke løsne og den anden ser fin ud.
Jeg målt strømen på bat. der er kun ca 2 volt på og der er ikke for meget vand på bat!!!!(der er ikke lys i nogen af lamperne nu når der sættes tænding på nu)
Drivremmen på min 300 tdi har hylet lidt, og jeg har brugt lidt silicone spray for at modvirke det, det eneste sted der er til at komme til at spray er nær generatoren!! Kan det give en dårlig generator??

Spørsmål: Kan jeg forsøge at jumpstarte den via startkabler når der kun er to volt på bat, eller risikere jeg at pol vende bat??
Hvilket bat. skal man købe hvis man ikke lige vil give over 1000,- Dkr. for et optima eller lign.?

MVH
Peter
Index
36578: sv: sv: sv: El problemer (15-07-2006 11:50:21) (svar på 36577)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.91.120.28)
Hej!

Hvis batteriet er nede på to volt og der mangler vand vil den fornuftigste procedure være at fjerne batteriet fra bilen og med forsigtighed genfylde vand, for derefter at genlade batteriet langsomt fra en batterilader. Stil batteriet et sted med god udluftning; ved kraftig opladning dannes der gasser som kan eksplodere.

Stel forbindelse i "sikringskassen" er i forhold til afprøvning af stelforbindelse til generator mindre relevant. Når du har batteriet ladet op og monteret i bilen, så prøv at føre et stelkabel (fx. blot et startkabel) midlertidigt fra minus på batteri til en definitiv stelforbindelse i nærheden af generatorens monteringsophæng.

Nye batterier - hvis det skulle blive nødvendigt - kan fåes billigt både i biltema, harald nyborg og jemogfix. I forhold til brug som normalt startbatteri har jeg aldrig stødt på oplysninger eller oplevelser som skulle indikere at kvaliteten af disse billige batterier _ved brug som startbatterier_ er ringere end de dyre mærker.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
36641: sv: sv: sv: sv: El problemer (18-07-2006 12:35:09) (svar på 36578)
Peter Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 86.52.103.129)
Hej,

Hej Kim, tak for dine gode råd, her er status:

Jeg har købt nyt bat. Hjalp ikke!
Jeg checket kul- ok, dv. pærer- ok.
Afprøvet med at føre kabel fra minus på bat. til stel generator ophæng, der kommer ikke lys i lade lampen, med tænding på, men hvad betyder det????
Når jeg tager "+" kablet på generatoren af, og måler strømmen mellem denne og det ben hvor jeg lige har taget det af, viser den, den samme spænding som på bat.?? På min anden bil viser den ca. 0??
Er det stel forbindelse eller en ny generator, eller...????

Håber du stadig ser lidt på denne tråd.
På forhånd tak

MVH
Peter
Index
36644: sv: sv: sv: sv: sv: El problemer (18-07-2006 20:32:20) (svar på 36641)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 172.16.21.100)
Hej Peter

Nu har du vel checket at det ikke er ladelampe-pæren som er sprunget. Hvis den er sprunget, så kan din generator ikke lade.

Mvh
Jesper
Index
36645: sv: sv: sv: sv: sv: sv: El problemer (18-07-2006 21:08:22) (svar på 36644)
Peter Koue Jensen #6268, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 86.52.103.129)
Hej Jesper,

Ja det skulle være checket, alle poler i "panelet" er renset, jeg har prøvet at bytte pærer frem og tilbage....
Der kommer faktisk lys i ladelampen når jeg tager "+" kablet (ved ikke hvad det rigtigt hedder) af generatoren og sætter tænding på??

MVH
Peter