tilbage

Land Rover Forum  

Index
36643: Weber contra SU til V8 (18-07-2006 17:54:42)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Jeg har gang i et lille projekt, og skal til at finde ud af hvilket karburator system jeg skal benytte. Det er til en 3.5 V8. Har kig på enten et Weber 500 kit fra RPI og et SU kit fra Burlen - weber kit'et er ca 1200,- dyrere.

Nogen der har praktiske erfaringer at øse af ? Jeg ved at Weberne længe har været populære bla af den simple grund at det ikke har været til at få nye SU kits i et stykke tid, men det er jo ikke grund nok (smiler)

Pft
Michael
109" 1982 SIII CSW Stage 1 V8
88" 1981 SIII Exmili

Index
36650: sv: Weber contra SU til V8 (19-07-2006 09:18:07) (svar på 36643)
Jan Schiøttz #6290, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.215.168.202)
Har nu kørt 3 mdr. med Weber fra RPI, og har kun gode erfaringer. Bilen er ikke blevet til en racer, men jeg har bedre bundtræk og en bedre accelration. Det virker som om bilen er blevet mere harmonisk. Jeg har også fået monteret en dobbelt Kenlowe, og har totalt fået en bedre benzinøkonomi. Med hensyn til montering, så var jeg noget skuffet over RPI's anvisninger. Mit indtryk var, at jeg ville få en særlig vejledning til LR V8, men jeg fik bare en generel. Jeg tror, at RPI (som giver indtryk af at deres er specielt) og de andre engelske forhandlere sælger nøjagtig det samme kit, og jeg fandt det billigere hos andre end RPI. Efter lidt overvejselse overlod jeg monteringen til min lille mekaniker.
Mvh.
Jan
Index
36651: sv: sv: Weber contra SU til V8 (19-07-2006 09:57:11) (svar på 36650)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Hej Jan,

Hvad havde du før Weber'eren ?

Mvh
Michael
Index
36669: sv: sv: sv: Weber contra SU til V8 (20-07-2006 11:41:19) (svar på 36651)
Jan Schiøttz (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.215.168.202)
Davs i sommervarmen. Den var med dobbelt SU. Det er en 110 V8 fra 1989. Forøvrigt var det efter montagen jeg fik køleproblemer med motoren og så fik købt (hos Kenlowe i England) et nyt system. Jeg ved ikke om skift til Weberen var årsagen.
Jeg kan tilføje, at jeg dog har et lille problem. Den er ikke glad for at starte og når den endelig kommmer i gang, så er tågeudlægningen ret imponerende, og min kone's fine miljønæse ser mærkelig ud.
God fornøjelse med projektet.
Mvh.
Jan
Index
36671: sv: Weber contra SU til V8 (20-07-2006 15:37:26) (svar på 36643)
Kaare S. Mortensen #6805, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.166.121.190)
Hej Michael,

Jeg har også skiftet en dobbelt SU på en 3.5 fra 1993 til Weber fra RPI. Jeg blev også noget overrasket over den manglende vejledning, da RPI jo netop reklamerer med dette, men alle stumper var med og ved hjælp af en lokal mekanikker fik vi det hele til at spille. Til RPI's fordel skal dog tale at de var særdeles hjælpsomme per telefon og mail.
Efter at have fået den stillet nogenlunde ind er det en helt anden bil at køre i: masser af optræk og dejlig V8 lyd - før var den død som en sild. Jeg har den endnu ikke helt på plads indstillingsmæssigt, så jeg tror også at jeg ender med en lidt bedre økonomi, men optrækket får jo speederfoden til at være lidt tung, så måske ikke......
Iøvrigt fik jeg også bøvl med temperaturen, men det ser ud til at en ny termostat har løst det. Alt i alt er jeg meget tilfreds!

Mvh
Kaare
110" Defender PU V8 1993
RR Classic 1991 2.4VM TD
Index
36672: sv: sv: Weber contra SU til V8 (20-07-2006 16:05:06) (svar på 36671)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
hej Kaare,

Det lyder jo rimeligt overbevisende. Ham der er ved at genbygge motoren for mig (i UK) mener dog ikke Weberen er merprisen værd - han mener det er fordi man som regel sammenligner et par udkørte SU med en ny og frisk weber - men det er nok lidt af et religionsspørgsmål - men både du og Jan lyder jo rimeligt begejstrede for løsningen, så ...

Mvh
Michael
Index
36675: sv: sv: sv: Weber contra SU til V8 (21-07-2006 16:57:09) (svar på 36672)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.91.164.49)
Når man på andre biler med 2 udtjente SU skifter over til 2 nye SU får man også bedre trækkraft og meget bedre økonomi og startvillighed.
mvh
Knud, der er træt af slidte karburatorer generelt