tilbage

Land Rover Forum  

Index
36762: Laus: dieselmotor i 109 veteran (28-07-2006 21:54:08)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.91.137.67)
Laus Rasch #7564, reg. nsj laus_rasch@yahoo.dk
hejsa..
jeg har lige købt en stw 109" fra ´68, men det er en 2,25 benzin og vil have lagt en diesel over i den, men hvor stor en motor må man ligge i den og, kan man ligge en tdi i den, har det noget at sige mht veteranforsikring, hvorn med brændstofforbrug, det kan vel kun blive bedre :-) hvis der er nogen som kan hjælpe en ny LR-dreng, ville det være fedt, Hilsen Laus 31137272

Hej Laus, siden du skriver sådan må jeg formode du vil skifte brændstof på grund af økonomien? Som jeg ser det er der flere faktorer der spiller ind:

For det første: hvis du vil have den veteranforsikret skal du have afklaret spørgsmålet om et motorskifte/motorstørrelse osv. med forsikringsselskabet først. Ofte forlanger de at bilen skal være "helt original" for at du kan få en veteranforsikring og det kan man ikke sige den er, hvis du f.eks. lægger en tdi motor i.

For det andet: jeg tror ikke du skal forvente dig noget jordsskred i økonomien til den gode side, fordi du får en dieselmotor i. Bilen har stadig aerodynamik som en ladeport og en konstruktion iøvrigt som på ingen måde gør den økonomisk, uanset brændstofvalg. Hertil kommer at de gamle dieselmotorer går ualmindeligt hårdt og sagt på en pæn måde: larmer ad H...... til og det bliver man (efter min mening) træt af, længe før du når at glæde dig over nogle få sparede kroner.

Husk også at vægtafgiten stiger en kende og udgifter til ombygningen. Endelig er en dieselmotor normalt dyrere at reparere på hvis (når) den går i stykker.

Pr. definition er alt muligt mht. til ombygning og efterfølgende godkendelse - men det er en laang historie for sig selv og slet ikke værd at komme ind på, det bliver alt for kompliceret og dyrt i Danmark - hvis du skal gøre noget som ligger indenfor normal rækkevidde må du nok holde dig indefor de normale grænser (max. 20% mereffekt ved motorbytte) og der er ændret meget på de regler de seneste år, så jeg er faktisk i tvivl om hvorvidt du må lægge en trykladet diesel i sådan en sugebenziner og stadig udnytte de 20%? Det må du undersøge hos færdselsstyrelsen men pas på.. også der fortolker man regler forskelligt alt efter hvem der kommer til telefonen.

Under alle omstændigheder går både 200 tdi og 300 tdi, udover disse grænser.

Hvis du abolsut VIL have diesel, vil jeg anbefale at lægge en frisk (og vær sikker på du finder en frisk!) alimndelig 2.5 diesel i (uden turbo). det tror jeg du kommer længst med. Jeg har ikke selv prøvet at bygge om, men jeg har for nyligt haft en fin 109 2.25 B fra 1968 og den gik simpelthen så stille og fint i maskinen at man ikke kunne høre den i tomgang hvis man vendte ryggen til den.

Hvis du har et større kørselsbehov, så find hellere en original dieselbil efter min mening. Håber du fik hjælp, det var måske ikke hvad du håbede at høre, men det var ihvertfald et ærligt svar :-)






Index
36764: sv: Laus: dieselmotor i 109 veteran (28-07-2006 22:18:26) (svar på 36762)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.160)
Det virker selvfølgelig meget deprimerende, at hælde for over 700 DKK benzin på tanken og efter blot 500 km skal øvelsen gentages, hvis bilen altså skal køre. Med en dieselmotor nede i fabrikken bliver det til hele 700 km.

Hvis du vil gøre noget effektivt og holdbart, skal du bruge rundt regnet 45.000 DKK. Så får du en 2,5 TD på ca. 87 hk - lige omkring det lovlige - og et overdrive. Det skulle så give rundt 800 km på en tankoplfyldning på 70 l.

Så er det op til dig, hvordan du vil bruge dine penge...

Jeg ville beholde benzinmaskinen, evt. finde en 2,5 b, som giver en lidt bedre økonomi og måske montere et overdrive.

Er din benzinmotore veltrimmet og har en god kompression, kan du forvente rundt regnet 8 km / l !