tilbage

Land Rover Forum  

36766: SIII og Rapsolie ? (29-07-2006 03:31:31)
Per (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 84.238.91.66)
Jeg får min første Land Rover, en sIII fra ´74, om godt en uge. Standen er ikke den bedste, så jeg regner med at skulle bruge et par måneder på at få den kørende/synet.

Da jeg godt kunne tænke mig at få den konverteret til at køre på rapsolie vil jeg gerne høre om der er nogle her der kører på rapsolie med deres serie-modeller, eller har kendskab til nogle der gør - for at høre folks erfaringer med det, samt evt. få råd om ombygningen.

På forhånd tak

Per
36767: sv: SIII og Rapsolie ? (29-07-2006 10:34:47) (svar på 36766)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.91.164.49)
Har ingen erfaringer med rapsolie!!

Til gengæld har jeg ladet mig fortælle, at man bare køber den rapsolie, man vil bruge, uden den særlige tåbeafgift.

Ved årets slutning, skal man selvangive, hvor meget olie man har brugt på sin bil!!!

Er der nogen, der ved, om det virkelig kan være rigtigt???

mvh
Knud
36768: sv: sv: SIII og Rapsolie ? (29-07-2006 11:34:47) (svar på 36767)
Jens Hornbek #3734, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.52.84.43)
Prøv at kigge på rapsbil.dk de ved noget.
Hilsen
Jens Hornbek.
36769: sv: sv: sv: SIII og Rapsolie ? (29-07-2006 11:51:01) (svar på 36768)
Morten Clausen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.6.29)
Du kan også prøve at kigge på www.folkecenter.dk/plant-oil/ der står der også en del om det.

Med venlig hilsen
Morten Clausen
36771: sv: sv: SIII og Rapsolie ? (29-07-2006 13:54:29) (svar på 36767)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.50.114.131)
Tåbeafgift ligefrem, Knud? Det var voldsomt. Tror nu nok, den er rimelig gennemtænkt. Og ikke kun af tåber...

Hvad vil du hellere? Have skat- eller momsprocenterne sat op? Eller måske selv betale, når du skal på sygehus m.m.?

Lider staten et indtægtstab, skal pengene jo komme et andet sted fra. Det siger sig selv. Sådan er det i alle regnskaber, med mindre aktivitetsniveauet sænkes.

Det er ikke nemt, du. Hverken for tåber eller andre... ;-)
36772: sv: sv: sv: SIII og Rapsolie ? (29-07-2006 15:29:24) (svar på 36771)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.91.164.49)
Der er mange aspekter i netop lige denne sag, der ligger mig meget voldsomt på sinde.

1. Vi skal finde frem til andre brændstofkilder end olien, som kun kan og vil blive dyrere og dyrere i et hastigt stigende tempo.

2. Rapsolie og lignende biobrændsel er CO-neutral, hvilket betyder store besparelser i miljøsagen og de dermed forbundne omkostninger til frikøb af CO-forurening.

3. Der ligger store arealer rundt om i landet til brak, som bl.a. kunne bruges til rapsdyrkning i hvert fald hver 3. 4. år og man kunne så stoppe de uhyrlige braktilskud og dermed spare store summer.

4. Restproduktet fra oliepresningen er et glimrende fodermiddel og/eller co-neutral brændsel.

Der er garanteret mange flere gode argumenter, som jeg ikke lige her og nu kan ryste op med, men at man stædigt skal holde fast ved olie som eneste brændstof pga afgifter til staten, er for langt ude i hampen eller hvad der er værre.

Hvis det er nødvendigt, hvilket jeg ikke tror på, vil jeg hellere have sat andre afgifter op og jeg går faktisk meget stærkt ind for en vis brugerbetaling, selv om jeg desværre selv belaster sundhedsvæsenet en hel del, ikke ligefrem for behandling af tåbelighed :-) .

mvh
Knud, der er meget bekymret over politikernes manglende vilje og evne til at finde nye energikilder, og selv fyrer med træpiller.
36773: sv: sv: sv: sv: SIII og Rapsolie ? (29-07-2006 16:59:49) (svar på 36772)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.95.107.82)
Nu går jeg ud fra at omtalte SIII er diesel, det er mig bekendt det eneste rapsolie kan erstatte. Som KTM skriver; jo før vi finder alternativer til fossilt brændstof, jo bedre. Danmark er det eneste EUland der ikke har en regeringsbesluttet handlingsplan om alternativer til benzin og diesel. Mht. eventuel manglende afgiftskr. kan nævnes at eks. franskmænd som bekendt betaler for motorvejskørsel, vægtafgift betales over benzin/diesel som vel at mærke er billigere end i Danmark. Sverige har ikke registreringsafgift på nye biler. Begge lande har en sygehusstandard der er væsentlig bedre end den danske.
Ellers kan man læse om rapsoliebrændere i eks. det tyske
OFFROAD og Landroverovner International.
36774: sv: sv: sv: sv: SIII og Rapsolie ? (29-07-2006 17:27:11) (svar på 36772)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.50.114.131)
Ja, men så er vi jo langt hen ad vejen enige, Knud og Verner.... Jeg går da så absolut også ind for, at vi - alt andet lige - skal søge og bruge de energikilder, der belaster miljøet mindst muligt.

Og jer er også selv tilhænger af brugerbetaling i et vist omfang - dog hellere sådan indrettet, at det er dem, der har et særligt frivilligt behov, der kommer til at betale ekstra, mens dem med ufrivillige ekstra behov helst ikke må belastes heraf. Altså er sundhedsområdet ikke lige dét, jeg tænker først på, når jeg tænker brugerbetaling. Skal jeg blive i min term, "frivilligt" eller ej, tør jeg til gengæld godt argumentere positivt for eksemplet med motorvejsafgift. At rejse er "frivilligt", også uanset om det så enten er af lyst efter oplevelse eller af nød efter arbejde...

Men der vil være masser af folk, der tror på noget andet, og det var jo bare dén, jeg fangede, da Knud brugte ordet "tåbe"ligt. Man er ikke nødvendigvis beskåret med færre brikker bare fordi, man endnu ikke har fundet den optimale løsning, eller den løsning, man har fundet ikke lige fremstår som den rigtige for alle.

I min fritid læser jeg jura. Og jeg lover jer, at på sådan et studie støder man på megen lovgivning, der umiddelbart synes at virke uigennemtænkt. Men jo dybere man kommer, jo mere forstår man. Og så viser det sig stort set hver gang, at af alle gode forslag til, hvordan noget kunne gøres bedre, er der stort set altid en konsekvens, der ikke lige var så heldig. Og at, uanset hvor irriterende det måtte være at erkende, så er tingene nok alligevel lidt mere gennemtænkte, end lige som så.... ;-)
36775: sv: sv: sv: sv: sv: SIII og Rapsolie ? (29-07-2006 18:55:41) (svar på 36774)
Per (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 84.238.91.66)
Tak til jer alle for svarene...det blev jo egentlig en ganske hyggelig lille debat at læse :)

Jeg har været både på folkecenter.dk og på rapsbil.dk, men mit spørgsmål var nu ment specifikt om Land Rovere....tænkte at der måske var nogle der havde personlige erfaringer at høste fra mht. selv at konvertere sin dieselmoter i stedet for at bruge en halv formue på et kit (5000-6000 kr).

Når jeg får bilen melder jeg mig ind I klubben her, så kan det jo være der er nogle i lokal afdelingen (østjylland) der kunne tænke sig at være med i projektet med deres egne biler så man ku gå og hygge sig med det en weekend eller 2.

Mit bevæggrundlag for en konvertering er netop mindre belastning på miljøet samt at det lyder som et spændende projekt...men de par kroner man sparer pr. liter brændstof spiller da også ind.

Mvh

Per
36780: sv: sv: sv: sv: sv: sv: SIII og Rapsolie ? (29-07-2006 21:45:22) (svar på 36775)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.91.164.49)
G'aftn!

Du må nok være så realistisk ikke at forvente at nogen tør rykke ud med specifikke oplysninger om brug af rapsolie som brændstof.

Rykker man ud med sådanne oplysninger melder man sig sig selv som afgitsunddrager - og det er stort set det værste man i det Danske Samfund kan foretage sig. Det er strafmæssigt billigere at røve en gammel dame, og så købe den hellige afgiftsbelagte dieselolie for de røvede penge. :-)

Uden at vide noget om emnet i øvrigt, ville jeg i dit sted bare forsøge at tilsætte større eller mindre andel af miljøvenlig rapsolie og se, hvad der sker. Husk endelig at opgive, hvor mange liter du bruger af dette halvforbudte brændstof til de grådige og altopslugende myndigheder!
Om sommeren vil jeg tro, at der ikke er de store problemer, men om vinteren parafinerer rapsolie hurtigt. Prøv at stille en flaske rapsolie i køleskabet og se, hvad der sker.

Vi må formentlig ikke politisere her på forummet, men jeg vover alligevel at postulere at det er åndsvagt tåbeligt, til det utilgiveligt dumme, at man fra politisk hold pålægger rapsolie og andre biobrændsler til automotivt brug disse TÅBEAFGIFTER, således at man dræber alle tiltag og ergfaringsskabende eksperimenter med disse alternativer i den den hellige stokkonservatismes navn.

Gad vide hvis ærinde man dybest set plejer??????

mvh
Knud, der aldrig har forsøgt med en eneste dråbe alternativt brændstof til automotivt formål, endsige elproduktion, kun lovlig opvarmning.
36782: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: SIII og Rapsolie ? (29-07-2006 23:08:07) (svar på 36780)
Per (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 84.238.91.222)
Hej Knud.

Det er ikke ulovligt hverken at konvertere sin bil til kørsel på rapsolie, og ej heller er det ulovligt at køre på det.

Naturligvis skal der betales afgift på rapsolie som drivmiddel, på samme måde som der betales afgifter på benzin og disel....jf. folkecenter.dk var Mineralolieproduktafgiften 1/1-2005 på 310,9 øre pr liter rapsolie, så det vil jeg gå ud fra i følgende eksempel:

En liter rapsolie kan skaffes for 3,5 kr (+/- alt efter hvor og hvordan der skaffes naturligvis) hertil kommer moms på 87,5 øre(25% af 3,5 kr.).....Mineralolieproduktafgiften på 310,9 øre kommer så oveni...det giver en totalpris på 7,48 kr. pr liter.....dagspris på diesel (29/7-06) er på 9,16 kr. pr liter.

Det bliver efter mit regnestykke en besparelse på 1,68 kr pr. liter ved at køre (fuldt lovligt) på rapsolie.

Hehe, Knud....beklager dette lange regnestykke, min pointe var blot at vise hvorfor jeg finder det ganske realistisk at folk måske vil fortælle om deres erfaringer med Land Rover konvertering til -og kørsel på rapsolie ol. hvis de har nogle :)

Hvad jeg naturligvis håber :)

Mvh

Per

36790: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: SIII og Rapsolie ? (30-07-2006 09:05:11) (svar på 36782)
Steen Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.9.239)
Hej Forum

Nu er det jo en kendt sag at motore der køre på rapsolie/biodeisel ikke leverer de samme kræfter. Man skal regne med at få en effektnedsættelse på 30%, eller hvis motoren er stor nok til at yde det samme (det er en serielll ikke) køre man ca. 30% korter på en litter biodiesel. Har ikke selv prøvet, men som det også står i de andre tråde, er nettet fuld af info.
En serie diesel er så sløv at jeg under ingen omstendigheder vil have 30% færre hk til rådighed.

88'er hilsner Steen
36792: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: SIII og Rapsolie ? (30-07-2006 09:13:20) (svar på 36782)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.91.164.49)
Det er jo en mager besparelse man opnår, specielt når man tænker på at man meget ofte kan købe det fossile for kr. 8,- til 8,40.

Det jeg finder dybt tåbeligt er at man ikke fra såkaldt ansvarlig side tilskynder folk til at eksperimentere med brændstoffet og udstyret for på den måde at vinde erfaringer. Højst sandsynligt vil det kun være et lille mindretal, der gider have besværet, udgifterne og kvalerne, ganske som med biobrændsel til opvarmning. Det går heller ikke helt af sig selv, men man bliver skrappere med erfaringerne in mente.

Ved overgang til træpiller, for nogle ivrige typer, styrtede landets økonomi jo ikke i grus af den grund - faktisk er der overkud på statsfinanserne alligevel! :-)

Heldigvis er der mere gang i disse eksperimenter andre steder på kloden. Så kan vi til sin tid, når det fossile kommer op på kr. 20,-, købe produkterne og erfaringerne i udlandet, i stedet for at udvikle vor egen hjemlige produktion. Det finder jeg også inderligt tåbeligt!!
36807: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: SIII og Rapsolie ? (30-07-2006 16:50:54) (svar på 36782)
Brian Schwartz (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.174.163)
Hejsa Per

Hvor kan du dog finde rap olie til 3,5kr ( stadig + / - )

ved kik på Rapsbil.dk kan jeg ikke rigtige finde andet end nået til 6kr literen .. og hvad er der så at spare ??

6kr literen er jo ved køb af 1000 Liter ..

jeg er selv meget tændt på at lave mine 2 biler om til at kunne køre på f.x. raps .. men kan ikke se den store besparelse når jeg kan køre på den lokale dk tank og få det til 7,95 (DAGS PRIS I DAG) og så "kun" tanke det jeg skal bruge .. ??

Jeg sprøger for at "mere" bold på tanden .. ikke fordi jeg tvivler på et man kan få det til 3,5kr... !!!!!
36810: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: SIII og Rapsolie ? (30-07-2006 22:39:43) (svar på 36807)
Per (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 84.238.91.222)
Hej Brian.... prisen på de 3,5,- er 3 hånds-viden....Jeg skal nok lige prøve at finde ud af hvor vedkommende indkøber det fra første-hånd..gi´ mig lige et par dage.

M.v.h

Per
36812: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: SIII og Rapsolie ? (30-07-2006 23:05:51) (svar på 36810)
Brian Schwartz (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.174.163)
Hejsa Per

Det lydder lækkert .. Ville jo gerne eksperimentere lidt med det .. Men en udgift på 6000 bare for 1000liter raps olie som jeg måske slet ikke kan bruge til nået er jo ikke sjovt !!

Og til senere ind køb lydder alt under 6kr jo dejligt ..

Men hvis du finder ud af nået vil jeg meget gerne høre fra dig evt på tlf (25 38 37 15) .. Også hvis der er andre som har viden eller bare lyst til at vi skal lægge hovderne sammen og kikke på det , kunne vi jo også gøre det..

jeg har selv en SIII og Golf GTD som gerne må lygte af grill bar .

PS. jeg er medlem af klubben har bare ikke fået mit log in endnu ..
36844: sv: sv: sv: sv: sv: sv: SIII og Rapsolie ? (01-08-2006 09:55:25) (svar på 36775)
Martin Sejr Nielsen #7477, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 86.52.76.173)
hej, jeg har selv anskaffet mig en SIII diesel for et par måneder siden - fantastisk køretøj - - da jeg også tænker på miljøet og økonomien vil jeg da meget gerne være med i et raps-projekt. mvh martin sejr
36781: sv: SIII og Rapsolie ? (29-07-2006 23:03:21) (svar på 36766)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.7.138)
Hej Per,

Tjek denne tråd: http://www.landrover-klub.dk/s/redir.asp?wurl=103&i=36480&f=g23&ex=1&s=#36480

Et medlem har erfaringer med rapsolie i en LR.

Jeg er principielt helt enig i ønsket om miljøneutrale brændstoffer - og dybt inkonsekvent kører jeg V8 ;-)

God fornøjelse,

Anders
RRC ´91 V8
36802: sv: sv: SIII og Rapsolie ? (30-07-2006 14:20:01) (svar på 36781)
Henrik Lauritzen #5221, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.243.125.135)
Hej Per

Serie II klubben i England eksperimenterer på livet løs og deler deres erfaringer:

http://p222.ezboard.com/fwittsendsystemsfrm10.showMessage?topicID=3093.topic

Linket er til deres gamle (nu nedlagte) forum, så det kan opføre sig lidt underligt. Kan du ikke se teksten, så hold ctrl-knappen nede men du trykker på a-tasten. Der er 11 sider med information.

Mht. biobrændsel så er jeg overbevist om at vi med tiden vil se 'økologisk olie' komme på hylderne. Der eksperimenteres allerede i stor stil med at gensplejse baktier og lign. organismer så de kan danne olie-lignende produkter. Og hvorfor ikke? Vi har f.eks. allerede naturligt forekommende bakterier der kan danne methangas. Olie vil kunne 'dyrkes' i store søer vha. mikroorganismer. CO2'en vil blive trukket direkte ud af atmosfæren.

Politiken har lige haft en artikel om et spansk forskerhold (http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=466565), og for ikke så lang tid siden var der en tilsvarende artikel i JP fra Harvard university i USA.

Lykkedes udviklingsprocessen, så vil den eksisterende vognpark kunne køre videre uden modifikationer - helt miljøvenligt. Eller med andre ord - Dommedag kan aflyses.

Jeg krydser fingre

Mvh. Henrik
36822: sv: sv: sv: SIII og Rapsolie ? (31-07-2006 12:23:32) (svar på 36802)
Per (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 84.238.91.66)
Tak for jeres links Henrik og Anders...dem glæder jeg mig til at kigge nærmere på :)

Mvh

Per
36890: sv: sv: sv: sv: SIII og Rapsolie ? (03-08-2006 16:17:03) (svar på 36822)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.199.160.68)
Hej.For at gøre en lang historie kort,du kan ikke køre på ren rapsolie på en serie 3 men den køre fint på en blandning ½ disel og ½ rapsolie helt ned til tigrader frost,raps koster 4,50+ moms på den lokale foderstof.