tilbage

Land Rover Forum  

Index
36841: Tørstig bil (31-07-2006 23:50:42)
Flemming Neldeberg #5344, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.182.255.159)
Hej alle
Min dejlige LR Bus fra år 2000, som jeg har haft fra ny, er begyndt at bruge meget vand. Kørt 150000. Jeg har fyldt ca en liter på hver 4. dag. igår var vandstanden nået ned til bunden af ekpansionsbeholderen igen. Jeg har fyldt ca. halvanden liter på idag, og må så se hvor lang tid det holder. Temparaturmåleren står hvor den altid gør, lige under 90 grader, og jeg kan ikke se nogen utætheder nogen steder. Udstødningsrøgen er ligeledes normal, altså ingen hvid røg der lugter af kølevand.Bilen kører stadig som en drøm, men skal jeg håbe på det bedste eller frygte det værste. Gode råd modtages gerne.

hilsen Flemming
Index
36852: sv: Tørstig bil (01-08-2006 16:15:19) (svar på 36841)
Morten Bibow Pickering #6918, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.82.94)

Min TD5´er bruger også en smule vand – ca 1 liter pr. 1000 km – og jeg har ikke fundet årsagen.

Der er ikke vand i udstødningsrøgen og intet spor efter vand noget andet sted i motor eller olie. Jeg har lige læst i mit nyeste LROwner at TD5´eren ofte udvikler en lekasje nederst på vandpumpen – der kun drypper når kølesystemet er under normalt arbejdstrykk. Det vil jeg lige kigge efter......



Morten
Index
36876: sv: sv: Tørstig bil (02-08-2006 17:00:39) (svar på 36852)
Flemming Neldeberg #5344, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.164.62.112)
hej morten ,og i andre der har svaret på mit indlæg.

Hvor sidder vandpumpen helt præcist på sådan en TD 5?

hilsen

flemming
Index
36854: sv: Tørstig bil (01-08-2006 18:10:08) (svar på 36841)
Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.133.171)
Hej Flemming,

En TD5'er skal ikke bruge SÅ meget vand - der er klart noget galt. Og kommer vandstanden under ekspansionsbeholderniveau, så skal du ikke køre videre uden at fylde op - ellers er der overhængende fare for at topstykket dør...

Check for synlige utætheder ved spændebånd, samt i bunden af bilen indv. ved varmeapparatet og lignende steder. Læg evt. et lagen under bilens forende og check næste morgen om der er våde pletter/dryp - kølervæske smager sødt...

Træk oliepinden op og check for vanddråber - forsvinder vandet ikke ud af udstødningen eller ved synlige utætheder, så kan du sikkert finde det i motorolien = utæt toppakning/revnet topstykke.

Jeg har en tilsvarende TD5'er bus fra dec. 2000 med 135.000 km. på klokken, og den bruger ikke nævneværdigt vand. Jeg skal måske efterfylde en kop vand pr. 10.000 km. og det finder jeg acceptabelt.

/Ib

Index
36855: sv: Tørstig bil (01-08-2006 20:50:31) (svar på 36841)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.91.164.49)
Min 2,4 VM RRC brugte også vand i den størrelsesorden efer renovering, men det forunderlige er sket: det har ordnet sig selv!!!!!!
Forunderligt, idet den slags problemer sjældent løses af sig selv, men her skete det altså!!???!!!!?????
Jeg kunne ikke finde årsagen, ingen vand i oliem = grå olie. ingen olie i kølevandet = snask på kølerdækslet og andre steder, ingen særlige startproblemer, men nogle få dryp kølevæske i hovedet når man var under vognen, uden at kunne finde årsagen.
Men nu efter denne lange og varme periode, bruger den pludselig ikke vand længere - jeg er forundret!!! Jeg glemte det pap jeg havde monteret foran køleren i vinter, indtil jeg kørte med lidt rigeligt meget sten og grus på min store trailer her i den sidste tid. Det hjalp??????
mvh
Knud, der undres en del