tilbage

Land Rover Forum  

Index
36867: Dørhængsler SIII (02-08-2006 13:16:47)
Henrik Hornsved #7091, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.254.152.36)
Døren i Førersiden på min 88"'er hænger nu så meget at det ikke er muligt at justere lukkemekanismen i dørrammen længere ned, så døren lukker ordentligt.

Så vidt jeg kan se er der ikke nogen justeringsmuligheder på selve hængslerne (der er forøvrigt også meget slør i dem), så jeg går udfra at de skal skiftes. Er det en større operation? Hvad sidder der inde bag ved de 4 kærvskruer der holder hængslerne? Hvad skal jeg bestille hos MECA, for at få det hele med?

Hører gerne fra nogen der har været øvelsen igennem.

Mvh
Henrik
Index
36871: sv: Dørhængsler SIII (02-08-2006 15:22:58) (svar på 36867)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.162.232.184)
Hej Henrik

Jeg har været rumlen igennem. Efter at have kørt i nogen tid med døre der sprang op af sig selv og alle justeringsmuligheder var opbrugt investerede jeg i de såkaldte "anti-burst låse" og nye hængsler.Disse låse er ikke synderligt dyrere end de gængse -- jeg mener at kunne huske noget i stil med enflad halvtresser mere pr stk. - Husk lige at bestille nye låsecylindre til disse da de ikke følger med i pakken. Manøvre med at montere disse kræver at du borer et hul til låsecylindrene i dørens side - nemt og smertefrit.
MEN
For mit vedkommende skyldtes "hængeriet" især at stolpefoden i bunden af torpedoen var tæret tværs over og selve torpedoen qua dørenes vægt havde det med at vride så dørene hang endnu mere.
SÅ - tjek lige ordenligt efter om det ikke er det samme der gør sig gældende for din karets vekommende.
Operationen med at skifte hængsler er ikke noget at snakke om, bortset fra at der er mulighed for at selve skruerne er rustet urokkeligt fast.
Du skal jo ikke genbruge de gamle hængsler - så en vinkelsliber klarer den irritation.

Du skal huske at bestille et komplet sæt bolte og maskinskruer samt de fire gummityller der skal bruges til hængslerne -- det følger ikke med ved køb af hængsler og bestilles separat dertil.
Se billede hvorledes bolte og maskinskruer placeres på dørstolpen.

Med hensyn til stolpefødder - så er der i givet fald tale om en lidt større udskiftningsmanøvre hvor selve dørstolpen skal udskiftes med dertil fremstillede reparationsstykker til indsvejsning. Evt. kan en anden brugt torpedos dele bruges såfremt stolpefødderne har det godt på den.

Alle nævnte dele kan bestilles hos bla. MECA.

Har du flewre spørgsmål så skriv endelig.

SIII hilsen Stefan

Index
36874: sv: sv: Dørhængsler SIII (02-08-2006 15:34:22) (svar på 36871)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.162.232.184)
Hej igen - med hensyn til de på billedet viste boltdimser - så bestil lige nogle i verskud.
Hvorfor? - jo, jeg kom til at knække den bukkede bøjledel som du kan ane på billedet på en af dem og en ny skulle bruges og så kom jeg under en manøvre til at droppe en ned i hullet under montagen(der ligger den så fint den dag i dag).
Et fif: hold firkantsbolten på plads midlertidigt med en stump metaltråd eller lign. så den ikke plumper ned i bunden af stolpen indtil maskinskruen kan holde sammen på hænseldel, firkantsbolt og torpedo -- du ved godt - fede smedefingre og små huller funker ligesom ikke sammen - det måtte jeg sande.

Hejsa Stefan
Index
36879: sv: sv: sv: Dørhængsler SIII (02-08-2006 21:52:23) (svar på 36874)
Henrik Hornsved #7091, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.95.244.177)
Hej Stefan,

Tusind tak for et meget instruktivt svar.

Mvh
Henrik