tilbage

Land Rover Forum  

Index
36943: Kunsten at bremse lige... (06-08-2006 02:00:52)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.95.240.73)
Hej Alle!

Bremsesystemet på min 200TDi Defender fra 1994 troede jeg egentligt var meget simpelt. Normalt har jeg blot skulle sørge for at alle dele virkede og var i god orden, så bremsede bilen fint og lige...

I løbet af en måneds tid har bilen dog udviklet en kedelig evne til skævbremsning. Min improviserede bremsemålestand (lang grusbelagt indkørsel) bekræfter min antagelse. Bilen kan kun blokere bremserne på højre forhjul - alle de andre hjul kan ikke blokeres ved opbremsning uanset hvor hårdt man træder på pedalen. Dette bevirker en kedelig tendens til at bilen søger ind mod grøftekanten når der bremses...

Jeg har selvfølgelig checkket, rengjort og renset bremsekalibrene og stemplerne. Der er ingen stempler der "sidder fast" - de kan alle bevæges kun med fingertryk. Alt virker, stemplerne er fine og uden rust og alle tætningsringe er tætte. Andet ville også være mærkeligt - jeg renoverede kalibrene i februar i år.

Alligevel vedbliver bilen at bremse skævt...

Kan det have noget med udluftning at gøre?

Normalt udlufter jeg vha en gammel "blød" gasfjeder, som jeg sætter mellem pedal og sædekasse. Derefter udlufter på udluftningsskruen, lukker til, og påny sætter gasfjederen i spænd. Proceduren har hidtil virket upåklageligt og er relativt simpel at anvende når man selv går og roder med sin bil.

Pedalen føles hård og synker ikke; men bliver først "hård" ca halvvejs i pedalvandringen. Det betyder vel at der stadig findes luft et eller andet sted i systemet?

Alle forslag modtages taknemmeligt!

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad

Index
36944: sv: Kunsten at bremse lige... (06-08-2006 10:02:20) (svar på 36943)
Helge Oscar Kallehauge + #1821, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.49.59.14)
Tja.Kim havde fornyligt,sammen problem, har du renoveret hovedcylinderen på den ??.
Nå men, jeg har en bremseudlufter jeg investerede, i da jeg havde problemer, den kan du godt låne, hvis det har din interesse.
Problemet lå den gang i hovedcylinderen, som var utæt så væsken løb baglæns..

Helge
Index
36958: sv: Kunsten at bremse lige... (06-08-2006 23:58:26) (svar på 36943)
Per Brunsgaard #0536, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.188.150)
Hej Kim
Virker din bremseforstærker og vacumpumpen?
Der er jo også en mulighed for utætheder i slangen mellem pumpe og bremseforstærker.
Afprøves simpelt på følgende måde, mår motoren har været stoppet et stykke tid, trædes på bremsepedalen, hold samme pedaltryk med foden, og motoren startes, så skal du mærke tydeligt at bremsepedalen synker, når bremseforstærkeren træder i funktion.
Håber du hurtigt finder fejlen.
mvh per b.
Index
36959: sv: sv: Kunsten at bremse lige... (07-08-2006 00:26:46) (svar på 36958)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.95.240.120)
Hej!

Tak for svarene!

Hovedcylinderen giver ingen grund til at antage at den er fejlbehæftet, der er i hvert fald ingen synlige tegn derpå. Meen, den har jo formentlig siddet på bilen siden 1994, så hvis det kan betyde bedre bremser er det vel formodentligt ved at være på tide at skifte den. Jeg mener heller ikke den er særligt dyr fra Midtjydsk.

Tak for rådet om bremseforstærkeren. Den virker upåklageligt; men det glemte jeg desværre at skrive i mit første indlæg.

Har efterset, rengjort og afprøvet praktisk taget alle delene i bremsesystemet. Har ligeledes prøvet med nye bremseklodser, samt at bytte bremseklodserne fra højre side af bilen til venstre side af bilen. Skævbremsningen fortsætter dog ufortrødent!

Kan en (ikke synlig) defekt i en hovedcylinder bevirke at bilen bremser skævt?

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
36960: sv: sv: sv: Kunsten at bremse lige... (07-08-2006 07:53:55) (svar på 36959)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.91.164.49)
Hovedcylinderen kan præstere den nævnte fejl, hvis det er bremsesystem, der er opdelt diagonalt, som bl.a. salig SAAB 96 havde det i fordums tid.

Almindeligvis opdeler man kredsene med forhjul for sig og baghjul for sig. Så kan det ikke lade sig gøre at få skævbremsning pga defekt hvd.cyl.

Til gengæld kan du have en blokeret bremseslange, hvor noget af det indvendige har løsnet sig og kommer i klemme og virker som envejsventil. Det kan det gøre både i situationen med fremløb, som formodentlig her, og også ved tilbageløb, hvilket giver hængende bremse på pågældende hjul.

Prøv at få en til at træde på bremsepedalen medens du løsner udluftningsskruen. Hvis ikke der omgående kommer væske ud, har du fejlen.

Samtidig kan du jo lige tjekke at det godtbremsende hjul løber frit rundt.