tilbage

Land Rover Forum  

36922: En lille tanke til værkstedspriserne... (04-08-2006 22:27:48)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.52.94.250)
Hej forum.

Følgende må endelig ikke opfattes som et smædeskrift, hængen nogen ud eller tilløb til lignende.

Mine forældres TD5 blev idag repareret hos en LR-forhandler i Aalborg til den nette timeløn af

599,- + moms

er dette helt enestående, eller er dette helt almindeligt for værksteder nu om dage?

Bare en lille weekendtanke inden en god værkstedsdag i Region Nordjylland imorgen (kæmpe smiley).

God weekend

Jens Jagd
36923: sv: En lille tanke til værkstedspriserne... (04-08-2006 22:29:50) (svar på 36922)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.52.94.250)
Dette er jo selvfølgelig 599,- + moms pr. time.
36924: sv: sv: En lille tanke til værkstedspriserne... (05-08-2006 00:53:26) (svar på 36923)
Henrik Madsen #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.165.157.66)
Hehe, skal vist ikke klage over 360kr/time så.
Troed ikke de autorisrede var kommet så langt op, det er fandme uhyggeligt.
36925: sv: En lille tanke til værkstedspriserne... (05-08-2006 06:46:29) (svar på 36922)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.152)
Det er mange penge, men skal også ses i lyset af, at det er faguddannet personale, der burde have dybtgående kendskab til alle typer af LR og kan reparere dem uden tøven...
Det er dog de færreste værksteder, som kan leve op til dette minimumskrav !
36926: sv: En lille tanke til værkstedspriserne... (05-08-2006 06:55:14) (svar på 36922)
Claus Borop (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.160.167)
Det er jo ikke et spørgsmål om hvad timeprisen er ,men hvad den samlede reperation / service koster. Så 600,- + Så kan det da godt være en rimelig pris.
36927: sv: sv: En lille tanke til værkstedspriserne... (05-08-2006 09:23:03) (svar på 36926)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.52.103.152)
Man kan jo også undre sig over at Land Rover autoriseret faguddannet personale i Sverige og Tyskland kan kan klare det for det halve!
Og hvor reservedelene oven i købet koster væsentligt mindre.

Man må blot konstatere at økonomien er "overophedet" i Danmark.

mvh
Kenneth Poulsen
36928: sv: sv: sv: En lille tanke til værkstedspriserne... (05-08-2006 12:07:55) (svar på 36927)
Eddie/3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.197.35)
Jo Kenneth det kan du have ret i - men mig bekendt er både lønninger og skattetryk væsentligt mindre i netop de lande du nævner.

Og sådan gælder det vel i hele dk.

Hvis dem der skriver her selv er på arbejdsmarkedet er jeg næsten 100% sikker på at det de laver også kan købes/laves billigere i både sverige og tyskland.

Så egentlig er det vel bare et udtryk for at økonomien er 'overophedet'.

Vi er vel strengttaget altid tilbøjelig til at glemme at vi selv typisk får en løn der er noget højere end andre steder - undtaget når vi skal betale timelønninger andre steder.

mvh.
Eddie
36929: sv: sv: sv: En lille tanke til værkstedspriserne... (05-08-2006 14:11:21) (svar på 36927)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.190.83)
En kommentar til Kenneth's indlæg:- Her i Norge er værksteds og reservedels priser ca 50% dyrere! Dette på trods af at lønninger er 30% lavere end Danmark, og at personalet er ikke "faglært" på samme måde som i Danmark, (eller Sverige eller Tyskland).
37013: sv: sv: sv: En lille tanke til værkstedspriserne... (08-08-2006 05:47:46) (svar på 36927)
Flemming Neldeberg #5344, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.182.255.159)
Hej
Jeg læste med interesse dit svar til en indlægget omkring værkstedspriserne. Det lyder som om at Du også har kendskab til priserne i Sverige. Kender Du også eventuelt et godt autoriseret værksted derovre. Jeg bor i københavn.

Jeg står over for muligvis at skulle ha´skiftet toppakning eller måske et nyt topstykke(gud det forbyde! ), på min Defender 110 bus fra år 2000.

Læs evt. mit indlæg på disse sider, under overskriften: Tørstig bil

med venlig hilsen

Flemming Neldeberg
36931: sv: sv: En lille tanke til værkstedspriserne... (05-08-2006 17:43:38) (svar på 36926)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.52.94.250)
Ja, den samlede pris lå såmænd på knap 2600 incl. moms, incl. reservedele for nogle få hundrede kroner for et repareret trailerstik.
Som sagt ikke en hetz, da det ikke er mig der skal betale, men det er da helt ekstremt dyrt. Godt jeg selv kan skrue i min gamle 90.

God weekend til alle i Solihull-relaterede køretøjer (og alle de andre også)

Jens Jagd
36932: sv: En lille tanke til værkstedspriserne... (05-08-2006 20:30:14) (svar på 36922)
Peter Horn #2142, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.92.162.231)
Så er rekorden da hvis hos Højby auto i Bistrup mellem Farum og Birkerød, 820,- (skriver ottehundredeog tyve) plus moms. Det er det jag kalder tyveri
36939: sv: sv: En lille tanke til værkstedspriserne... (05-08-2006 23:06:01) (svar på 36932)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.49.247.4)
Så må jeg vist bøje mig i støvet (smiley) for den nye rekordindehaver. Det er godtnok nogle helt ekstreme priser de holder sig. Fandt i aften desuden ud af at stikket ikke virker (permanent tågelys), så det er vist en om´er...?

God weekend

Jens Jagd
36942: sv: sv: sv: En lille tanke til værkstedspriserne... (06-08-2006 01:29:45) (svar på 36939)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.52.103.152)
Hej Jens, jo dit stik er monteret korrekt, det kan monteres på to måder:
1. Med permanent strøm fra bilen på den blå ledning, til f.eks. strøm og ladning til en campingvogn.

2. Tilslutning til tågebaglygter, som så skal virke over bilens tågebaglyskontakt.

Du kører med en nyere trailer som har tågebaglygte og har konstant strøm på den blå ledning fra bilen, derfor lyser tågelygten på traileren.

Men det ville have været begavet, fra værkstedets side, at spørge om i vilken udførelse du skulle have dit stik.

Og jo > DET ER EN OM'ER < de må på den igen.

Mvh
Kenneth Poulsen
36940: sv: sv: En lille tanke til værkstedspriserne... (05-08-2006 23:20:06) (svar på 36932)
Michael Malmquist #5138, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.199.243.78)
Halløj...
Jeg har også konstateret at Højby tager rekorden for service på vores 90" TD5.
Et 20.000 km service koster der kr. 7.000,- mens man andre steder tager fra kr. 2500,- og op efter...!!!!
De må dælme være dygtige og højt uddannet (smiley)...og bruge dyr olie.
Blink og vink fra Michael
36946: sv: sv: sv: En lille tanke til værkstedspriserne... (06-08-2006 11:50:27) (svar på 36940)
Nick Uhlmann #7357, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.162.1.227)
FYI: Høyby Automobiler hedder idag Terminalen i Birkerød. Og ikke nok med at timepriserne er høje, så er de heller ikke særlige professionelle. Jeg ventede på et tidspunkt næsten 2 måneder på en ny frontklap til min Disco. Da jeg var blevet træt af alle deres dårlige undskyldningen om hvorfor den ikke var kommet, ringede jeg til Glad, som fandt en ny frontklap hos importøren på 10 minutter og jeg fik derefter lavet bilen inden for 14 dage.
36949: sv: sv: sv: En lille tanke til værkstedspriserne... (06-08-2006 16:58:38) (svar på 36940)
Jan Christensen #7053, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.242.0.66)
Hej Michael,-
det ville være fedt hvis der fulgte nogle adresser med på de servicesteder der kun tager 250,- i timen. det er jo nok noget mange vil finde interessant.

Blink&vink
36950: sv: sv: sv: En lille tanke til værkstedspriserne... (06-08-2006 17:48:29) (svar på 36940)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.165.230)
Kun 7.000 ? GT-Biler i Kolding forlangte for et par år siden 8.000 DKK af en bekendt - da var lige i overkanten af, hvad han ville betale...
36955: sv: En lille tanke til værkstedspriserne... (06-08-2006 23:46:55) (svar på 36922)
Per Jungersen #7366, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.48.104.66)
Priser på 720 - 800 inkl. moms - det er det leje aut. værksteder tager - Og det er ikke kun hos LR - selv familiebiler som Renault, Toyota VW tager i Storkøbenhavn disse priser.

Har i sommerferien været i sydengland - og her koster et 12.000 miles (20.000 km) eftersyn for en Range Rover ca. 600 £ - dette skal sammenlignes med Glad tager ca. 8.000 for det samme. Inkl. olie skift på motor og aut gear.


/Per
RR4.6 HSE/96
36962: sv: sv: En lille tanke til værkstedspriserne... (07-08-2006 08:28:11) (svar på 36955)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Og hvad kan man lære af det....?

...at, under hensyn til afvigende moms/vat satser og diverse afgifter, koster et 20k eftersyn nogenlunde det samme i sydengland og i Kalundborg til trods for at lønniveauet for en faglært mekaniker er noget lavere i England end i DK.

....pudsigt ik´ ?


Med RRC hilsen
Claus
36956: sv: En lille tanke til værkstedspriserne... (06-08-2006 23:51:12) (svar på 36922)
Allan Larsen #6858, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.94.221.87)
Også en lille kommentar herfra om værkstedspriser udenlands. På den nys overstående ferie i Polen, var den gal med bremserne og vi var på værksted og fik det gået i gennem. Alle hjul af, bremserne renset, gennemgået, udluftet og hvad der ellers skulle til (ingen reservedele nødvendige) På et tidspunkt virkde det som om 3 mad var igang med den. 2 timer så var den klar igen. Og regningen 146 Zloty ca 275,- kr. Egentlig er jeg glad for, at det ikke blev lavet herhjemme, selvom det kostede en ½ feriedag.

Hilsen Allan
36961: sv: sv: En lille tanke til værkstedspriserne... (07-08-2006 07:59:31) (svar på 36956)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.91.164.49)
Er konklusionen på disse indlæg at mekanikere i DK skal have 20-30 kr. i timeløn, medens de fleste af os andre efterhånden får 10 gange så meget?

Jeg forsvarer ikke værkstedstimepriser på 1000 kr. men er 250 kr. eller meget mindre ikke lidt urealistisk, hvis I skal være helt ærlige?

mvh
Knud
36966: sv: sv: sv: En lille tanke til værkstedspriserne... (07-08-2006 10:02:54) (svar på 36961)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.165.230)
Mojn Knud !

Du kan finde værksteder i det jysdke, hvor timeprisen er omkring de 275 - 300 DKK samtidig med, at det er godt og pålideligt håndværk...

Men pudsigt nok er timelønnen lavere på et aut. Scania busværksteder end for vogne under 3.500 kg - typisk en 200 til 300 DKK !

Desuden sætter ingen da spørgsmålstegn ved selve mekanikkerlønnen, men alt det, som kommer oveni, virke urealistik højt.

En mekanikkersvend koster incl. løn, feriepenge, forsikringer, videreuddannelse m.v. rundt regnet 400,- DKK pr time for arbejdsgiveren.

Dertil skal der lægges udgifter til værktøj, lokaler osv. samt en anvance til værkstedsejeren.

For ikke at forskrække kunderne med helt rene mek-udgifter, hives en del af fortjenesten hjem via r-dele.
Alle Forum-deltagere husker helt sikkert de indlæg omkring priser hos aut forhandlere contra selvimport !

Og så kan vi starte en diskussion om, hvordan staten, som skal have indtægter, forvalter vore penge...
36967: sv: sv: sv: sv: En lille tanke til værkstedspriserne... (07-08-2006 10:09:33) (svar på 36966)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.91.164.49)
Daw

En timepris på kr. 275,-, lad os så sige + moms, ud af værkstedet, hvor der går en mekaniker til kr. 400,- i timen?
Det jeg lærte i skolen, rigtignok for mange år siden, rækker ikke helt til at kunne forstå, hvordan det hænger sammen!!
I må kunne noget særligt med tal i det jyske!!! :-)

mvh
Knud
36972: sv: sv: sv: sv: sv: En lille tanke til værkstedspriserne... (07-08-2006 12:43:34) (svar på 36967)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Jamen er det ikke fordi alle tal er "renset" for det pudsige Københavnerbegreb, du som Sjællænder kender som "moms" ;-)?

Mvh.
Verner DL-RK 451 og
www.serie23.109-serie3.dk
"Det' gas, i ka' ta' det".
36974: sv: sv: sv: sv: sv: sv: En lille tanke til værkstedspriserne... (07-08-2006 13:09:22) (svar på 36972)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.91.164.49)
Ja det er en grimmer svøbe, men det forklarer jo ikke alt.

1000+ kr. i timen er meget voldsomt, et niveau jeg oplevede fandtes allerede i firserne i Stockholm på Jaguarværksteder der. Jeg ved det, idet en bekendt arbejdede der og havde det utrolig skidt med at vide, at hans timeløn på 90 kr blev udfaktureret til denne høje faktor.

Det pudsige er at man accepterer disse priser og det dobbelte+ når man giver sig i kast med liberale erhverv, som f.eks. advokater, revisører o.a. godtfolk i den genre.

Så længe kunderne forlanger alle de "overheads" med strømlinede forretninger og værkørere og servicechefer der vimser omkring, må de jo også betale for det. Der er jo ikke megen prestige i at indlevere sin milliondyre LR/RR på et "baggårdsværksted", og det skal I slet ikke se bort fra. Jeg ved desværre meget mere om dette emne, end jeg bryder mig om.

Jeg er selv lykkelig over, at jeg ikke er tvunget til at komme på disse High Tech steder, og gider jeg ikke tage mig sammen, er der dog kvalificerede værksteder selv her på djævleøen, der er til at komme overens med.

mvh
Knud, der er selvhjulpen :-)
36990: sv: sv: sv: sv: sv: En lille tanke til værkstedspriserne... (07-08-2006 16:07:37) (svar på 36967)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.165.230)
Knud,
så vidt jeg ved, findes der også loft over, hvor meget et værksted må tage. Jeg kender til to een-mands-værksteder, der udfører godt solidt arbejde til en lav timepris. Deres værksteder er ikke supermoderne og de påtager sig kun de opgaver, som deres viden og værktøj rækker til. Det synes jeg, er absolut fair.
Til gengæld sender de bilerne videre, hvis det elektroniske driller.
På den måde sparer kunden penge, fordi der ikke eksperimenteres med noget. Specialværksted til specialpris, når det viser sig nødvendigt.
Det jævne, mekaniske til 'lavpris' !
De omtalte 400,- DKK er de totale medarbejderomkostninger de store finpudsede værksteder har.
37010: sv: sv: sv: sv: sv: sv: En lille tanke til værkstedspriserne... (07-08-2006 23:02:20) (svar på 36990)
Peter Møldrup #7552, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.53.7.8)
Hej alle,

Min bror har et lille værksted her på Sjælland, og han og jeg har tit diskuteret timepriser. Får man f.eks. lavet et lille service, bliver man faktureret for 1/1 arbejdstime, selv om der ofte bliver brugt under 20 minutter på opgaven. Derfor mener jeg, at man ikke skal sammenligne timepriser, men i stedet se på, hvad hele "indlæggelsen" koster. Hvor mange timer mekanikeren skriver på regningen er jo i sidste ende op til ham selv og hans samvittighed.

Med mange SIII-hilsner

Peter Møldrup
36971: sv: sv: sv: sv: En lille tanke til værkstedspriserne... (07-08-2006 12:38:53) (svar på 36966)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.83.193.66)
Kære Paul (og andre)

Ja, timeprisen på et aut. Scania-værksted er ganske rigtigt lavere (overalt i Danmark) end på diverse aut. personbilsværksteder.

Og hvorfor så det? Jo, ganske enkelt fordi konkurrencen på lastbil- og busmarkedet er større end på personbilsmarkedet. Mange vognmænd kan "true" de aut. værksteder med at køre andre steder hen (f.eks. til eget værksted eller til en "perlegrusmekaniker"), så det smitter af på prisniveauet.

Hvis privatbilisterne turde stille større krav til de aut. personbilsværksteder, ville prisniveauet helt sikkert falde.

Mvh
Mikael