37037:
sv: sv: hurtige råd søges vedr. RR p38A 2002 4,6 ltr. (08-08-2006 22:38:12) (svar på
37032)
Tove Bahn - Sanger #4749, reg. ssj (medlem) (
ip-adr: 82.143.192.67)
det er en lille fætter som også hedder en "Idle Air Control Valve og er en del af styresystemet til benzinsystemet. den består i sin enkelthed af et konisk ventilhoved som en lille dobbeltmagnet ved en roterende bevægelse kan åbne eller lukke alt efter om motoren skal have en federe eller tyndere blanding.
Da den sidder et sted hvor der ledes både benzin og udluftning fra topdækslet (oliedampe, sod og slam fra motoren) kan denne sætte sig fast i en uheldig stilling således at følgende fejl opstår:
Lav og ustabil tomgang
Motoren går i stå
Motoren går i stå ved / under accelration
Besvær ved start
højere og højere tomgang på uønskede tidspunkter.
Med andre ord det er noget juks. Det kan iøvrigt betale sig at skifte temperaturføleren (på 3,9) samtidig når stappermotoren skiftes, da denne ved fejl kan fortælle ECU'en (dimsen under passagersædet) at motoren stadig er kold og den derfor skal lave en tykkere blanding. Dette betyder at du kan stalle motoren ved gasgivning på motorvejen og under alle omstændigheder kører uøkonomisk.
Hils'ner
Svend
PS:
på 3,9 liter sidder den bag på motoren i venstra side set forfra
på 4,6 sidder den oppe på luftkammeret bagerst i højre side lidt mod midten.