tilbage

Land Rover Forum  

Index
37137: Freelander TD4, smider kølervæske (14-08-2006 12:00:47)
Michael Pærremand Gregersen #7283, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.72.6.4)
Hej

En lille historie og et par spørgsmål.

Jeg er den lykkelige ejer af en Freelander 2.0 TD4 fra 12/2000, der er begyndt at bruge/spilde kølervæske. Jeg har spottet at der hang en dråbe på undersiden af remhjulet til vandpumpen og går udfra det nok kommer herfra. Jeg kørte ned til Sjelle som jeg normalt bruger når jeg ikke magter at lave det selv, hvor der var en mekanikker der så på det, han mener at det er vandpumpen el. thermostaten der er utæt ,men kan selvfølgelig ikke sige det med sikkerhed før den er skilt ad. De har travlt fortiden og kan først lave det den 28 august.

Da jeg skal køre lidt længere i næste uge besluttede jeg at få Terminalen I Århus til at kigge på det, her til morgen har de meddelt at det er en defekt top-pakning hvilket der undrer mig meget(to meget forskellige udsagn)...og at de ikke kan se den drypper.

En ting er sikkert og det er at den drypper, den har holdt i en tør garage natten over og næste morgen var der en plet under vognen… samme side som vandpumpen.

Nu vil jeg gerne vide om jeg ikke har ret i følgende 3 ting.

Hvis top-pakningen er defekt vil udstødningen på bilen være hvid-lig/dampagtig.

Hvis top-pakningen er defekt vil motorolien være grå og uklar, i stedet for sort/brun og skinnende.

Hvis man fylder ekspansionsbeholderen op med vand uden at sætte låg på beholderen og motoren kører vil det boble fra beholderen hvis top-pakningen er defekt/utæt.

Har jeg ret og er der flere ting jeg bør checke før jeg får fikset vognen ?

Motoren trækker fint, så sent som i går trak jeg en Mercedes Vito 200 meter i forbindelse med racerløbet på Ring Djursland hvor parkeringen forgik på en blød og våd mark….der var nok de første 50 biler der sad fast…. Dejligt med 4-hjulstræk.


Mvh. Michael Gregersen
Index
37144: sv: Freelander TD4, smider kølervæske (14-08-2006 15:12:54) (svar på 37137)
Lars Billingsley #3879, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.162.79.119)
jeg tror bare din bil er ved at blive voksen ,det næste bliver at den drypper olie og diesel :)
toppakningen kan godt være gået uden at det kan ses på olien hvis det er fra en vand kanal og ud .jeg ved ikke om en freelander har et "sladre" hul i vandpumpen som drypper når vandpumpen er træt
Lars/Biltris
Index
37154: sv: sv: Freelander TD4, smider kølervæske (14-08-2006 17:25:45) (svar på 37144)
Michael Pærremand Gregersen #7283, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.72.6.4)
Ja du har nok ret og jeg ved heller ikke om der er et "sladre" hul i vandpumpen...
Nu talte jeg med dem i Terminalen da jeg hentede vognen og de holder på den er er gal med toppakningen, det kan de måle i kølervæsken siger de.

Kølervæsken er klar uden snask og olie og det bobler ikke i beholderen når motoren går. Jeg kan se at den drypper med kølervæske nu den har stået et par timer samme sted. Jeg kan ikke se vand i olien(fin i farven) og udstødningsgassen ses faktisk ikke når motoren går.

Synes det virker voldsomt og skifte toppakningen...

Index
37157: sv: sv: sv: Freelander TD4, smider kølervæske (14-08-2006 21:04:31) (svar på 37154)
Boe Dommerby #7371, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 85.81.72.238)
Jeg har endnu ikke set en toppakning der er gået ud af siden men måske?? jeg tror det nu heller ikke i det her tilfælde, prøv at tap alt vandet af, pump let overtryk i systemet ca 0,1 bar og gå systematisk frem med læksøgerspray.
nem og billig måde at fejlfinde på.

mvh Boe
Index
37169: sv: sv: sv: Freelander TD4, smider kølervæske (15-08-2006 14:56:21) (svar på 37154)
Bo Møller Rasmussen #5789, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.162.199.224)
Hej Michael, hvad vil det koste at skifte toppakningen.

Freelander hilsen Bo
Index
37183: sv: sv: sv: Freelander TD4, smider kølervæske (16-08-2006 08:55:50) (svar på 37154)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Michael

Moderne værksteder har et apparat der kan måle co2, altså udstødningsgas, i kølevandet. Det er nok det Terminalen har anvendt. Hvis du er usikker på deres måling, kunne du jo få foretaget kontrol måling på et hvilket som helst andet værksted før det hele bliver skilt ad.

mlrh Claus
Index
37155: sv: Freelander TD4, smider kølervæske (14-08-2006 19:46:28) (svar på 37137)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.160.127.210)
Hej Michael.Midt bud er vandpumpen ud fra dine udsagn der er meget rigtige ,skift vandpumpen det er det billigste og se så hvad der sker,så kan du altid tage den dyre løsning til sidst.
Index
37156: sv: sv: Freelander TD4, smider kølervæske (14-08-2006 20:37:41) (svar på 37155)
Thomas Steen Madsen #3195, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.71.123)
Man kan med et ret simpelt "instrument" konstatere om toppakningen er utæt. Man skruer et dæksel med en slange på istedet for kølerproppen, leder "luften" fra køleren igennem en vædske, som så skifter farve hvis der er kulilte i.. Det er måske det Terminalen har prøvet?
Index
37160: sv: sv: sv: Freelander TD4, smider kølervæske (14-08-2006 22:27:55) (svar på 37156)
Michael Pærremand Gregersen #7283, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.72.6.4)
Takker for de mange gode tips, bare jeg ikke står med defekt vandpumpe og toppakning....hmm

Jeg må starte fra en ende af og prøve det i skriver, gøre det rent og teste for utætheder. Jeg mangler selvfølglig lidt udstyr, men nok ikke mere end jeg kan låne mig frem til. Tror vandpumpen er utæt fordi der igen sad en dråbe på undersiden af hjulet der driver den rundt.

Men nu er jeg blevet nervøs over Terminalens udmelding om toppakningen....(jeg ved ikke hvordan Terminalen måler det, kan det evt. måles på forbrændingen, udstødningsgassen)

Ved i hvad det er for en væske der kan spore/skifter farve ved blanding med kulilte ?

Noget der undrer mig, er at jeg fyldte ekspansionsbeholderen til kanten uden at spænde dækslet til da jeg kørte fra Århus og hjem i dag(70km) På vej hjem brugte den intet kølervæske, der har så heller ikke været tryk på systemet... men vil den ikke suge kølervæske ind i motoren hvis toppaknngen er utæt og så bruge noget alligevel..?

Index
37162: sv: sv: sv: sv: Freelander TD4, smider kølervæske (14-08-2006 22:46:49) (svar på 37160)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.88.113.165)
Hej Michael, der findes også et instrument til at sætte tryk på køleren, det er en forvokset "cykelpumpe" med et manometer på det montereres der hvor kølerdækslet sidder, så pumper man tryk og lader det stå en halv times tid og så skal den holde trykket.
Man pumper med lidt mere tryk end der er i motoren for at belaste systemet og derved afsløre utætheder/tryktab.
Vi må så håbe at der sætter sig et par dråber ved vandpumpen!
Med det du beskriver, at den ikke bruger vædske når du ikke sætter dæksel på ekspantionsbeholderen, (så der ikke kommer tryk i systemet) hælder jeg stærkt til teorien med den slidte vandpumpe.
Svar på de sidste linier: nej, motoren vil lave tryk ud i kølesystemet (hvis det er ved vandkammer toppakningen er gået) typisk vil man kunne se bobler i kølevandet når man tager kølerdækslet af.
Prøv at stoppe motoren, tag trykket af køleren PAS PÅ (eller ved kold motor) luk kølesystemet igen og så klem en kølerslange sammen lige efter du har startet, hvis du nu kan mærke at slagen bliver "pustet op" og bliver stenhård, mens du klemmer på den, ville jeg få lavet en komressionsprøve på motoren.
Held og lykke.
mvh
Kenneth Poulsen
Index
37189: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander TD4, smider kølervæske (16-08-2006 14:00:15) (svar på 37162)
Michael Pærremand Gregersen #7283, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.72.6.4)
Hej,

Jeg har prøvet lidt af hvert nu, vasket det af så jeg kan se hvor det sker, og sat tryk på systemet...det drypper fra vandpumpen så den er defekt.
Jeg prøvede også det du skrev her til sidst Kenneth med at holde på kølerslangen og starte vognen op, synes ikke jeg kan mærke at slangen bliver pustet op, så hvis toppakningen er utæt må det være meget minimalt.
Det bobler heller ikke i ekspansionsbeholderen når jeg fylder den helt op, med motoren kørende. Terminalen har sikkert sådan et måleapparat til co2, men jeg prøver lige til på et andet værksted alligevel, man har jo før hørt om værksteder der laver noget uden at checke det helt. Jeg ved ikke hvad en ny toppakning og en vandpumpe koster her i DK til sådan en TD4.

På følgende link kan jeg få vandpumpen til ca 85.00£
og toppaking til ca 38£ men hvordan ved jeg om det skal være en 1,2 el.3 holes head gasket ??

http://www.famousfour.co.uk/new_parts/parts.php?veh=freelander&sec=eng&eng=e_td4

Der er en del(meget) der skal skilles ad, hvis toppaknigen er defekt.. det vil nok være smart og skifte den samtidig med vandumpen, det skal siges at det største indgreb jeg har lavet på området er en udskiftning af en toppakning på en fiat uno fra 1990. Så jeg ved ikke om det er at skyde over målet!!!

Hilsen Michael, som endnu engang takker for gode tips.

Index
37190: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander TD4, smider kølervæske (16-08-2006 15:03:13) (svar på 37189)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej igen Mikkel

1. Du bør klart overlade reparationen til en fagmand....der er sket meget på området siden Fiatmotoren :-)


2. 1,2 eller 3 huller henviser til tykkelsen på toppakningen.
Hvis du følger topstykket rundt vil der et eller andet sted stike en lille flap ud med et eller flere huller.


3. Motoren er helt almindelig i opbygning, så det er ikke absolut nødvendigt at køre til et mærkeværksted


mlrh
Claus
Index
37273: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander TD4, smider kølervæske (21-08-2006 15:09:48) (svar på 37190)
Mikkel Pærremand Gregersen #5583, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.165.82.22)
Jeg skal nok komme og se på - den går jo nok også snart i stykker på min:-)

Som opfølgning på min forespørgsel på en turboslange til en Freelander Td4 søndag aften for 14 dage siden, kan jeg lige tilføje en "sjov" lille krølle på historien her.

Søndag aften på vej på ferie gik den ene slange til turboens indsugning. Mandag morgen skiftede Sjelle den lynhurtigt, super tak for det. Mekanikereren siger så lige inden vi smutter, at han aldrig før har haft skiftet lige dén, ud af de tre slanger i forbindelse med turboen.

1030km senere mandag aften, lige 30km fra vores planlagte campingplad i Frankrig, ryger den korte turboslange der recirkulerer gassen så.

Torsdag havde aut. Land Rover dealer i Colmar, Alsace, så fået en ny hjem, og så fik jeg da også lige skiftet den...

Den sidste er endnu ikke i stykker, men den ryger nok snart.

Til gengæld er mit soltag på sidste vers igen, men der er vel 12mdr's garanti på reparationer fra org. Land-Rover værksteder, så det er vel bare en OM'er.
Højdejusterbar-sele-plastic-dims er også gået i stykker i varmen.

Der er 6 mdr's garanti, de er udløbet for 21 dage siden, turbo-slangerne går nok ikke som en reklamation, men der er nok noget andet i stykker- det får vi at se når den nu skal til 120.000km eftersyn inden længe!