tilbage

Land Rover Forum  

Index
37299: Hjælp! Vil ikke koble ud? (22-08-2006 19:12:01)
Peter Bülov #6846, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.137.65)
Hej Forum

Vi er i gang med at bygge en 300TDI i en Defender 90" fra 87. Vi var færdige og klar til prøvetur, da vi konstaterede at bilen ikke ville koble ud.
Vi har siden haft motor og gearkasse skilt ad 3 gange for at undersøge/prøve forskellige ting.

Vi har prøvet følgende:

- To forskellige cylindre på gearkasse
- Tjekket at koblingen sidder rigtigt
- Luftet ud, så vi er blå i hovedet
- Jeg mener at cylinderen ved pedalen virker, da den kan trykke væske igennem slangerne

Hvad kan der ellers være galt ??

På forhånd tak!

Med venlig hilsen

Peter// Lidt frustreret Land Rover ejer...

Index
37302: sv: Hjælp! Vil ikke koble ud? (22-08-2006 20:44:10) (svar på 37299)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.160.141)
Har I vendt koblingen rigtig ?
Index
37305: sv: sv: Hjælp! Vil ikke koble ud? (22-08-2006 21:43:37) (svar på 37302)
Peter Bülov #6846, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.72.97.99)
Ja, det var også vores første tanke, men det er kontrolleret.
Index
37303: sv: Hjælp! Vil ikke koble ud? (22-08-2006 20:57:22) (svar på 37299)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.183.190)
Hej Peter.Passer gerkassen til motoren,jeg mener det skal være en ny gerkasse til 300 motoren.
Index
37306: sv: sv: Hjælp! Vil ikke koble ud? (22-08-2006 21:44:57) (svar på 37303)
Peter Bülov #6846, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.72.97.99)
Hej

Motor og gearkasse er købt som kit hos LR-parts, så det går jeg stærkt udfra at de gør..

Mvh

Peter
Index
37307: sv: Hjælp! Vil ikke koble ud? (22-08-2006 21:54:44) (svar på 37299)
Poul-Erik Andersen #0097, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.165.131.5)
Der hvor koblingsarmen sætter fast på svinghjulhuset/koblingshuset denne kugle den kan vipper over, Der sætter en neylon bøsning inde i koblingsarmen hvis den er faldet ud ved et tilfælde, er der for stor slip (koblingarmen) i denne og så kan den ikke koble ud uanset hvad i gør.
Index
37308: sv: sv: Hjælp! Vil ikke koble ud? (22-08-2006 22:03:35) (svar på 37307)
Peter Bülov #6846, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.72.97.99)
Okay, det har vi ikke kigget efter. Det tjekker jeg når vi skiller motor og gearkasse ad (igen, igen) på torsdag...
En anden mulighed jeg selv er kommet på sporet af er, at MECA har sendt mig en koblingsplade til en 300TDI 130" istedet for til 90". Efter hvad jeg kan se hos Paddock og andre er der forskel på disse...

MVh

Peter
Index
37314: sv: sv: sv: Hjælp! Vil ikke koble ud? (23-08-2006 09:09:59) (svar på 37308)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Peter

Du behøver ikke pille gearkassen af een gang til for at finde ud af om pinden er smuttet af udrykkerarmen. Du kan nøjes med at skrue slavecylinderen af og tjekke om pinden sidder fast. Hvis ikke....ja, så er det af med gearkassen.

Forskellen på 130" og 90" koblingspladen er fjedrene. der er kraftigere på 130" , så det har ingen betydning i den aktuelle situation.

I et tidligere indlæg skrev du at det ikke kunne være hovedcylinderen det var galt med, for den kunne pumpe væske ud i slangen ....var det mens der var tryk på systemet eller bare ud i luften?

Jeg har mistanke til hovedcylinderen alligevel ( hvis pinden sidder hvor den skal) ...prøv at blokere slangen med en skruetvinge eller en bremsetang og træd så på koblingspedalen. Hvis den kan trykkes ned løber væsken forbi stemplerne = byt til nyt.


mlrh
Claus
Index
37315: sv: sv: sv: sv: Hjælp! Vil ikke koble ud? (23-08-2006 09:45:52) (svar på 37314)
Peter Bülov #6846, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.72.97.99)
Hej

Okay, det er hver at prøve, men der kommer modstand på pedalen når tingene er monteret, hvilket jeg ville mene der ikke ville gøre, hvis hovedcylinderen er defekt, endvidere virkede hovedcylinderen uden problemer, da der sad en 2.5 N/A i bilen for en lille månedstid siden..?

Mvh

Peter
Index
37319: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp! Vil ikke koble ud? (23-08-2006 11:14:05) (svar på 37315)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hvis du sætter klemme på koblingsslangen, skal pedalen blive stenhård uden anden vandring end frigangen. Hvis det er i orden er næste skridt slavecylinderen. Du skriver at der er prøvet forskellige uden virkning. Er det samme type ? Er det modellen fra 2,5 motoren eller den der fulgte med ombygningssættet ? Hvis det er forskellige typer, har pinden så samme længde ? Er koblingsslangen ny ? gamle slanger kan godt have ballontendenser uden at det umiddelbart kan ses.

Hvis alt ovenstående er iorden...og pinden sidder på sin plads på udrykkerarmen ;-) ...så er der kun luft tilbage. Det kan være noget djævelskab..har set voksne mænd bryde sammen i krampegråd....

Udluft hovedcylinderen først ved at sætte klemme på slangen og løsne omløberen ved udgangsrøret.

mlrh
Claus
Index
37323: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp! Vil ikke koble ud? (23-08-2006 12:27:07) (svar på 37319)
Peter Bülov #6846, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.72.97.99)
Jeg prøver at gå de forskellige forslag igennem. Jeg har også spekuleret på, om det kunne være den ekstra hydraulikslange vi har sat på for at nå over til slavecylinderen.
På 2.5N/A sidder den i venstre side, men på 300TDI sidder den i højre side, derfor har vi fået lavet en slange på 1 meters penge istedet for at trække kobberrør.
Det er hydraulikslanger der er beregnet til hydrauliske maskiner, men om den af en eller anden årsag skulle kunne absorbere trykket..?

Mvh

Peter
Index
37324: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp! Vil ikke koble ud? (23-08-2006 12:44:12) (svar på 37323)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.136.78)
Hej Peter jeg ville nok prøve at sætte et kobber rør i mellem. I stedet for den lange slange, jeg tror den udvider sig for meget med den længde.

mvh Mads
Index
37325: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp! Vil ikke koble ud? (23-08-2006 13:07:41) (svar på 37324)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hej Mads og Peter.
Slagen burde være OK. Forudsat det ER hydraulikslange...
Var til møde igår i LR regi. der snakkede en af deltagerne om sin LR hvor han havde en slange fra hoved til slave cylinder. Det virkede fint.
Men alt må jo prøves for at udelukke fejlmulighederne.

Jeg benyttede en cykelventil (kugleventil monteret i en stump trykluftslange) som kontraventil på udluftningsstudsen, da jeg udluftede min kobling på en serie2a 109" ....

Det virkede efter ganske få pumpninger...
Index
37327: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp! Vil ikke koble ud? (23-08-2006 14:00:23) (svar på 37324)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Eureka...jeg tror du har fundet årsagen.
Det optimale ville være rør hele vejen. Slangen er af nød kan man sige, for at optage rystelser, vridninger etc...

Jeg er ikke verdensmester i slanger, men hvis man bruger slange hele vejen, skal det vist være af den armerede type med indvævet sok og metalsok udenpå.

mlrh
claus
Index
37549: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp! Vil ikke koble ud? (01-09-2006 12:31:01) (svar på 37327)
Peter Bülov #6846, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.39.32.10)
Løsningen på gåden var en forkert koblingsplade fra MECA :-(.
Man kan så undre sig over, hvorfor man ikke opdagede dette de første to gange vi havde motor og gearkasse skilt ad, men efter at have modtaget en rigtig kobling var det nemt at se, at den vi havde prøvet med ikke passede så godt på hovedakslen, som den skulle...!

Men noget godt fik vi da ud af det... Kæresten og jeg kan nu tage motoren ud skifte kobling og sætte motoren i igen på 3½ time ;-)

Mvh

Peter