tilbage

Land Rover Forum  

Index
37639: Offroad og bjærgning (05-09-2006 16:35:27)
Kenneth Andreasen #7509, reg. (medlem) (ip-adr: 217.157.61.157)
Hej Forum.

Jeg har for ikke så længe siden købt min første LR, en 300TDI Defender fra 1997, og glæder mig til at få erfaring med offroad kørsel, og måske lidt sne til vinter.

Men inden jeg når så langt kunne jeg godt tænke mig at få monteret nogle ordentlige fastgørelsespunkter, til bjærgning og bugsering. Men hvilke skal jeg vælge og hvordan skal de monteres?

Herudover ville jeg også gerne høre om jeres anbefalinger vedr. styretøjsbeskyttelse og diff. beskyttere, er det en god idé at montere sådanne inden det går løs i grusgraven? Eller er det først ved mere seriøs offroad jeg skal begynde at tænke på det?

Er der evt. andet jeg skal tænke over eller andet udstyr jeg bør have?

Med venlig hilsen
Kenneth Andreasen
Index
37641: sv: Offroad og bjærgning (05-09-2006 17:44:46) (svar på 37639)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.233.103)
Hej Kenneth, det beror på hvilken religon du tilhører! nogen kan den lide ene type og andre den anden.
Ellers er det bare med at komme ud og snakke med de andre offroadister og deres erfaring med produkterne.
Produkterne fra :

http://www.team-bertelsen.dk/
og

http://www.wiberg-wiberg.com/

og
www.glad.dk

er i det mindste seriøst afprøvet i deres egne hænder.
Ellers er der jo linksiden på forsiden af denne hjemmeside både i indland og udland.(en del forskel i prisene).
En ting er sikkert du får hurtigt lettet pengepungen, men som min kone siger når hun bruge penge; det er en prioritering!
God tur i plutten.
mvh
Kenneth Poulsen
Index
37642: sv: Offroad og bjærgning (05-09-2006 18:23:11) (svar på 37639)
Henrik Madsen #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.54.93.176)
De første 6år jeg kørte LR havde jeg kun købt et par lygte beskyttelses gittere og nogle lidt mere mønsteret dæk.
Ja og så reservehjul på motorhjelm, mest fordi min bagdør var ked af vægten og det så fee´er ud hehe.

Det klarede jeg mig fint med, man lære jo at køre efter bilens even og de forhold der gør sig gældene.
F.eks det med at passere sted mm til venstre for midten af LR´en, da det passer med dif husene.

Her i år har jeg så haft den store pengepung fremme og købt styretøjs beskytter og dif beskytter, 2" hævning, større Bronco dæk og softtop med styrtbøjle.
Men det er jo i bund og grund lir.

Kun en ting er sikker, du får meget glæde af din bil.

Se evt www.nordkystens4x4.dk dem har jeg handlet en del med.
Index
37645: sv: sv: Offroad og bjærgning (05-09-2006 20:55:29) (svar på 37642)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.178.194)
Jeg vil anbefale, at i første omgang, så vent! Din Land -Rover er ikke som "de andre". Den er en fullgyldig terræn maskine når den forlader fabrikken. Du begynder med at tage det grønne bevis her i klubben, (Det har du måske allerede) eller "LR experience". Derefter prøver du ihvertfald én sæson på egen hånd, og finder ude af hvordan DU kan lide at køre terræn, og hvilke discipliner tiltaler dig. Først da, synes jeg, skal du overveje beskyttelses udstyr, osv. Mange gang viser det sig at man har mere brug for udvidet tur grej, fordi man har nu fået flere muligheder. Nogen mere terræn præget dæk,og vinter-dæk, er også en ganske almindelig og brugbar forteelse! Ihvertfald, vent med at købe noget (udmærket)extra udstyr af den extreme slags, før du har konstateret hvor din individuell behøv ligger. Med ønsker om en masse dejlig terræn dage, 2217 David.
Index
37650: sv: Offroad og bjærgning (05-09-2006 23:17:38) (svar på 37639)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.57.130)
Et sæt solide fastgørelses punkter foran og bagpå kan anbefales. De tager en god del af risikoen ved hårdere bjergning væk, hvilket du og dine omgivelser kommer til at sætte pris på første gang din Land Rover sidder i til akslerne i et mudderhul ;-)

Du kan få Jate ringe for 100-200 kr pr. stk. afhængigt af hvor fancy de skal være. Dem kan du spotte på billeder af militære Land Roverer, GD'ere mv. fra aktuelle krigs zoner rundt om i verden.

http://www.paddockspares.com/pp/OFF_ROAD/Ropes_and_Recovery/Jate_Rings_-_pair_Galvanised.html

Næste investering kunne være en foldespadde eller to. De er gode til at flytte jord ind under svævende hjul og fjerne jord fra hjul der har gravet sig ned. Det er noget der jævnligt er brug for med en standard Land Rover uden aksel spær, hvor begge hjul på en af akslerne skal have fat i underlaget for at få fremdrift i køretøjet.

Foldespade nummer to er til den af tilskuerne der fremtræder mest skadefro, så han kan hjælpe lidt til ;-)
Index
37655: sv: sv: Offroad og bjærgning (06-09-2006 09:53:59) (svar på 37650)
Kenneth Andreasen #7509, reg. (medlem) (ip-adr: 217.157.61.157)
Tak for jeres svar.

Et par jate ringe lyder som en rigtig god idé.

Jeg har lige set at reg. nordsjælland, som jeg høre til, holder introaften d. 13. Den har jeg nu tilmeldt mig, og venter med at hive kreditkortet frem til efter denne aften.

Med venlig hilsen
Kenneth

Index
37657: sv: sv: sv: Offroad og bjærgning (06-09-2006 11:55:38) (svar på 37655)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.91.164.49)
Jeg kan underholde med at jeg kører i en ganske almindelig "flad" RRC 1987 og deltog i det tidlige forår i en seriøs greenlaning i pisseøse regnvejr på Gisselfeld på fineste sommer/landevejsdæk - dem skammer jeg mig dog lidt over - uden at få behov for stroppen.
Det lykkedes mig da også at ramme en jordfast sten i en udskridning med det. forr. diff, men ud over et minde om turen i form af en lille bule, skete der ikke noget ved det. Det lød ellers meget voldsomt!

Jeg kan bekræfte at et standardkøretøj klarer ganske meget, også mere end jeg i min vildeste fantasi havde regnet med.

Som aldeles uøvet vil jeg tillade mig at mene at noget af det vigtigste er at montere ordentlige dæk og så vente med hard-core udstyret til man har eksperimenteret lidt med tingene. Gode og tilgængelige forankringspunkter er aldrig at foragte.

Mit råd er at deltage, når lejlighed byder sig. Det er ikke kedeligt.

mvh
Knud, der skal i terræn igen om ca. 14 dage!! :-)
Index
37658: sv: sv: sv: sv: Offroad og bjærgning (06-09-2006 12:12:08) (svar på 37657)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
som supplement til Knud´s beretning kan nævnes, at den omtalte grenlaning tog 4,5 time at gennemføre mod estimeret 2 timer..... bl.a. pga. flade sommerdæk på udvalgte køretøjer, så mon ikke mønsteret er skåret op inden greenlaningturen d.23 ?? hæ-hæ.

mlrh
Claus


Index
37659: sv: sv: sv: sv: sv: Offroad og bjærgning (06-09-2006 12:57:04) (svar på 37658)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.91.164.49)
Havde det ikke været for en eller ande rød RRC, der ustandselig stod i vejen, kunne turen nok have været gennemført på stipuleret tid!! hohohoo

Næste gang prøver jeg på slicks!

mvh
Knud :-)
Index
37661: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Offroad og bjærgning (06-09-2006 14:16:05) (svar på 37659)
Lars Billingsley #3879, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.170.240)
er det alle sofabilerne der er meldt til greenroading d 23.9 ? :)
Lars/Biltris
Index
37665: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Offroad og bjærgning (06-09-2006 15:52:26) (svar på 37661)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.91.164.49)
Misundelse er en meget grim ting!
Index
37666: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Offroad og bjærgning (06-09-2006 16:00:12) (svar på 37665)
Kim Brännfält #7427, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.152.247.77)
Nå blir a god nog e ans navøs. We ded si, at mi bit rø 88-er me s/m sutter et ha e shans for at føls me jer rå gutter?

A tør slet et vis hen al den skrap tal. Hun ær så følsom.

Men wi ska vis jer, ska we.

Mang e hilsen og på snarlig gensyn

Kim