tilbage

Land Rover Forum  

Index
37733: min bil oser (for) meget... (09-09-2006 11:01:00)
Martin Sejr Nielsen #7477, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 86.52.42.53)
hej - jeg er den lykkelige ejer af en SIII 88' diesel. har dog det problem at den oser en hel del. da jeg købte den i foråret
var det kun et problem ved kold motor, men her på det sidste er det faktisk hele tiden. mon der er nogen, der har en ide om hvad det kan skyldes? jeg kan tilføje at osen er blå.

jeg er stadig nybegynder hvad biler og motor angår - og kan derfor ikke selv klare dette problem.

mvh martin s
Index
37749: sv: min bil oser (for) meget... (09-09-2006 22:04:24) (svar på 37733)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.239.67)
Hej Martin

hvad snakker vi af KM?, årg, tidligere renoveret?, hvor meget olie bruger den.
hurtigt bud ville være at den trænger til nye stempel ringe,
evt. kan vi kigge på den,

MVH Anders Mogensen
Index
37763: sv: sv: min bil oser (for) meget... (10-09-2006 21:26:40) (svar på 37749)
Martin Sejr Nielsen #7477, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 86.52.42.53)
Hej Anders

ca. 50000km, årg. 78. ikke renoveret.
den bruger olie - men ikke overdrevet meget (men alt er jo relativt).

et kig ville nok være rart.

Mvh Martin Sejr
Index
37774: sv: sv: sv: min bil oser (for) meget... (11-09-2006 10:46:51) (svar på 37763)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Martin

Hvormeget er "ikke overdrevet meget"?
Blå røg er oftest lig med forbrændt smøreolie.

50k på 28 år lyder ikke af meget... er det een af forsvarets skamkørte 88"?

mlrh
Claus
Index
37786: sv: sv: sv: sv: min bil oser (for) meget... (11-09-2006 19:09:17) (svar på 37774)
Martin Sejr Nielsen #7477, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 86.52.42.53)
ja - godt gættet - en gammel forsvarsbil.

mvh martin
Index
37770: sv: min bil oser (for) meget... (11-09-2006 09:30:25) (svar på 37733)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.164.25.5)
Hej martin.Prøv at stille pumpen op,løsn alle rør,løsne de 3 møtrikker på pumpen og drej den med uret,det plejer at hjælpe hvis det er diselpumpen der problemet,din bil skal bruge 1 L olie på tusind km som ny.
Index
37772: sv: sv: min bil oser (for) meget... (11-09-2006 09:48:14) (svar på 37770)
Claus Vogter #2415, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.160.105.214)
Hej Bjørn...
Hvad skule det hjælpe at stille på pumpen mår det er blå røg. Pumpejustering kan kun bruges hvis det er gråhvid røg(for sen indsprøjtning) eller sort røg (for tidlig indsprøjtning).
Index
37776: sv: sv: sv: min bil oser (for) meget... (11-09-2006 11:10:53) (svar på 37772)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.164.25.5)
Hej Claus Vogter.Blå eller grå hvad ved jeg ,jeg har ikke set bilen gå,som så mange andre her er det et bud fra en Pc skærm og som du ved skal man se bilen køre før man kan sige noget sikkert.
Index
37785: sv: sv: min bil oser (for) meget... (11-09-2006 19:06:26) (svar på 37770)
Martin Sejr Nielsen #7477, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 86.52.42.53)
tak. jeg prøver at justere pumpen, det kan jo være at problemet derved er løst. om det er blåt eller blå-hvidt røg har jeg faktisk også selv lidt svært ved at bedømme. som sagt er jeg jo rimelig grøn på området.

mvh Martin Sejr
Index
37801: sv: sv: sv: min bil oser (for) meget... (11-09-2006 23:01:34) (svar på 37785)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.73)
Grønt er godt !
Hvis bilen ellers starter fint, tror jeg ikke helt på, at det hjælper at dreje på pumpen.
Et olieforbrug på omkring 1,5 - 1,8 % af dieselforbruget er ikke helt unormalt, mens ses i udstødningen.
De gamle 2,25 dieselmaskiner er ikke glad for, efter længere køreture blot at blive standset. Lad den altid lige gå et til to minutter, så den kan køle ned. Mange småture - altså under 26 km - er heller ikke sunde, medmindre du kommer på langtur regelmæssig.
Index
37809: sv: sv: sv: sv: min bil oser (for) meget... (12-09-2006 09:23:11) (svar på 37801)
Martin Sejr Nielsen #7477, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 86.52.42.53)
den kan godt bruge 5 - 10 sek på starteren ved kold motor.
tak for oplysningerne - det er godt at vide.

mvh Martin Sejr
Index
37812: sv: sv: sv: sv: min bil oser (for) meget... (12-09-2006 11:11:58) (svar på 37801)
Martin Sejr Nielsen #7477, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 86.52.42.53)
så, nu har jeg prøvet at justere pumpen lidt frem og tilbage - uden ønsket effekt. kedeligt. så det ser vist ud til at der skal en mere omfattende indsats til for at blive problemet kvit.
så nu er spørgsmålet: hvad gør jeg nu? jeg slipper vel ikke uden om et værkstedsbesøg? - og hvis ikke - hvor bør jeg så køre hen? (bor i århus).

her var så lige en ny portion spørgsmål som jeg håber i vil være mig behjælpelig med at besvare.

mvh Martin Sejr
Index
37813: sv: sv: sv: sv: sv: min bil oser (for) meget... (12-09-2006 12:21:26) (svar på 37812)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
At "dreje lidt frem og tilbage" er ikke pumpejustering. Ordentlig justering kræver erfaring, specialviden og det rigtige grej. Dieselpumper er finmekanik med tolerancer som flækkede myggepi...hår,også dem i gamle L-R.

Din konklusion omkring værkstedsbesøg lyder rigtig. Et bud på en lokal L-R klog kunne være Bertelsen i Sjelle, men der er sikkert andre...spørg f.eks. regionens reservedelsmand.

mlrh
claus
Index
37820: sv: sv: sv: sv: sv: sv: min bil oser (for) meget... (12-09-2006 18:11:18) (svar på 37813)
Martin Sejr Nielsen #7477, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 86.52.42.53)
du har ret - det var ikke helt så nemt og ligetil som jeg havde håbet, så en specialist må vist være næste skridt.

mlrh Martin
Index
37858: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: min bil oser (for) meget... (13-09-2006 18:44:59) (svar på 37820)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.73)
Tohuse Auto - kan altid hjælpe, men der er også en fyr nede i Skanderborg, som hekser med diesel.

Ellers kommer jeg til Århus på søndag...
Index
38055: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: min bil oser (for) meget... (19-09-2006 20:32:37) (svar på 37858)
martin sejr nielsen 7477 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 86.52.42.53)
øv - dette indlæg ser jeg først nu....

men hvem er denne skanderborgfyr? - for der er jo lidt langt til tohuse - hvis det kun er et lille problem...

mlrh martin sejr
Index
37824: sv: sv: min bil oser (for) meget... (12-09-2006 19:55:05) (svar på 37770)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.53.56.230)
Hejsa

Jeg har lidt samme problem, men er åbenbart ikke så hurtig til at opfatte bag skærmen (smiley). Det med at løsne alle rør og de tre skruer. Betyder det at den skal drejes meget en hel omgang eller? Eller er det bare lidt, og så retter man rørene til?

Øh og så den mere tekniske side (der må godt grines af min manglende viden), hvad er det lige der sker når man drejer pumpen? Får den mindre brændstof, mere luft færrere omdrejninger eller hvad???
LR Hilsen
Thomas
Index
37830: sv: sv: sv: min bil oser (for) meget... (12-09-2006 20:57:19) (svar på 37824)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.102.32)
Hej med jer, pumpen skal kun drejes få milimeter til hver side.
Det svarer til at man drejer strømfordeleren på en benziner man flytter insprøjtningstidspunktet, som gerne skal ligge få grader før stemplet er oppe og vende i top.

Og Thomas der er ingen der griner (højst trækkes der lidt på smilebåndet) vi har jo alle sammen kigget ned i et motorrum en gang, lignet et spørgsmålstegn og så stille og roligt lukket klappen igen og fundet på noget andet.

Og alle "klogeÅgerne" (og det er positivt ment) vil jo hellere end gerne øse af deres viden, så andre ikke skal ødelægge det samme som man selv ødelagede da man troede man kunne det hele.

Som Kjøller skriver man kan ikke justere pumpen med en tommelfingers brede det, kræver en del viden og et stykke specialværktøj, bla. skal der tages højde for slitage i motoren.
mvh
Kenneth Poulsen - til tider "klogeÅge" og til tider superfummelfinger, men altid med sorte fingre.
Index
37835: sv: sv: sv: sv: min bil oser (for) meget... (12-09-2006 22:38:48) (svar på 37830)
Thomas Olsen #6562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.0.176)
Hejsa Kenneth

Takker for svar... Jeg må ud og prøve det i morgen.

LR hilsen
Thomas