tilbage

Land Rover Forum  

Index
37780: Varm motor (11-09-2006 13:50:07)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 195.7.31.10)
Hej

Min gamle Disco 200 Tdi fra 1991 er begyndt at opføre sig underligt. Motoren bliver meget varm.

Her i sommer oplevede jeg at jeg på et dejligt motorvejsstykke hvor man må køre 130 km/t blev motoren ekstraordinær varm og kun ved at sætte hastigheden ned og fuld varme i kabinen fik jeg temperaturen ned.

Jeg var en tur på Djursland med campingvognen (dag med hedebølge) og med hastighed over 50 km/t blev motoren meget varm.

I går da jeg kørte blev motoren meget varm ved jævn hastighed på ca. 110 km/t. De daglige ture (3-40 km og max. 80 km/t) medfører ikke den slags varme i motoren.

Motoren blev stort set totalrenoveret i vinters. Ny stempler og ringe, ny krumtap og lejer og nyt topstykke.
Olien (5W40) er altid toppet op ligesom kølevæsken. Jeg har vel kørt ca. 6-7000 km efter renoveringen.

Jeg ved ikke om problemet opstod lige efter renoveringen, men ihverttilfælde efter.

Hvor sætter jeg ind med undersøgelse af motoren?
Køleren, termostaten, intercoolerrør, viskosekoblingen, oliefilter, olien eller hvad kunne der være af problemer?

Martin ;-)
Index
37794: sv: Varm motor (11-09-2006 21:20:26) (svar på 37780)
Ivan Frits Poulsen #4685, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.72.80.165)
Hej Martin

Fik samme problem med min 300 tdi (110er) det var køleren..
check at køleribbene er intakte og ikke bare falder af når du
kigger på dem...
mvh
ivan
Index
37797: sv: sv: Varm motor (11-09-2006 21:34:50) (svar på 37794)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.164.121.229)
Hej Ivan

Tak for dit indlæg.

Jeg har faktisk tænkt på om ribberne var fyldte med insekter og andet skidt. Jeg tror lige den får med lidt vand under tryk.

Martin ;-)
Index
37796: sv: Varm motor (11-09-2006 21:30:44) (svar på 37780)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.73)
Jeg ville kigge på viskokoblingen... kør maskinen meget varm, tag en lille kvist og skub en forsigtig ind i vingen. Standser vingen, er viskokoblingen stået af... en ny koster ca. 1.000 DKK...
Hvis det var køleren, ville problemet opstå også ved lave hastigheder.
Da du ikke nævner dårlige motorgang eller trækkraft, står forbrændingen korrekt.
Termostaten måske, men siden du nok også skiftede den i forbindelse med renoveringen, tror jeg ikke helt på denne mulighed.
Olien tror jeg heller ikke på.
Intercooler kun, hvis bilen mangler trækkraft og udvikler megen sort røg under belastning.
Oliefilter skulle ikke have indflydelse på kølingen.
En for fed kølevæskeblanding kan forårsage køleproblemer, men det ville så være mere konstant.
Jeg kører pt med næsten rent vand på køleren: driftstemperaturen er væsentlig lavere end med frostvæske iblandet.

Index
37798: sv: sv: Varm motor (11-09-2006 22:00:21) (svar på 37796)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.164.121.229)
Hej Poul

Okey - viskosekoblingen. Er der noget med at jeg kan hælde varmt vand på koblingen som alternativ til dit forslag eller ...?

Jeg synes jeg mistede ca. 10 km/t i toppen efter renoveringen.

Den kan godt kaste lidt sort røg når den fyres af, men jeg tror ikke det er mere end hvad man kan forvente ...

Kølervæsken kunne sagtens være synderen, jeg fylder jo gerne ublandet kølervæske på når den trænger en sjælden gang.

Jeg lurede på at intercoolerslangen nok ikke er helt tæt og at dette kunne være årsagen. Hvad siger du?

Jeg lurede også på om toppakningen kan være røget? Pt. ingen synlige tegn. Kunne det forårsage højere motorvarme?

Martin ;-)
Index
37799: sv: sv: sv: Varm motor (11-09-2006 22:42:59) (svar på 37798)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.73)
Motoren er ikke tilkørt endnu, derfor har du en lavere tophastighed. Det plejer at komme efter en 30 til 40t km!

Det af dig beskrevne kørselsmønster passer meget fint til en defekt viskosekobling.. lav hastighed og sejtræk og for hurtig kørsel med god opvarming men ikke tilstrækkelig køling af fartvinden...

Find dig en lille greenlane og kør i lav gear, så skulle maskinen blive varm - hold øje med temp-måleren. Og så pindetesten!

De andre af dig nævnte muligheder ville udvirke konstant overophedning, hvis de skulle være årsagen.

Index
37805: sv: sv: sv: sv: Varm motor (12-09-2006 07:39:13) (svar på 37799)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 195.7.31.10)
Tak Poul for dine svar.

Jeg går i kødet på viskosekoblingen.

Greenlaning er bare mig og et par runder på min mark skulle nok kunne få motoren op i temperatur.

Martin ;-)
Index
77288: sv: Varm motor (15-02-2009 17:42:11) (svar på 37780)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.66.195.233)
Hej

Jeg fik jo aldrig afsluttet sagen. Det viste sig at et ventilstyr var røget og at det forårsagede at motoren blev ret varm. Heldigt det ikke blev en nedsmeltning.

Nartin ;-)