tilbage

Land Rover Forum  

Index
37778: Fra Geländewagen til Defender... (11-09-2006 11:35:31)
Jan Michael (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.108.194)
Hej alle,
jeg har efter 5 Mercedes Geländewagen´s "konverteret" religion, og købt en Land Rover Defender 90" 300 TDI fra 1997. Den har kørt 120 tkm, og er umiddelbart i fin stand.
Dog skulle jeg starte med at indlevere den på værksted efter et enormt oliespild, som viste sig at være utæt bundkar samt en utæt olieslage fra toppen af motoren.
Udover dette er der en række fejl som jeg har bedt min mekaniker om at lave: Viskerne er løse i armene, der er udpræget rust i dørhængsler og der er mange steder hvor bilen ser "gammel" ud. Den nyeste Geländewagen jeg havde fra tilbage fra 1992 - men var faktisk i bedre stand en min "nye" Defender, så jeg er desværre ved at vakle i troen allerede. Nu har jeg brug for at vide om jeg bare har været uheldig med min Defender, eller om jeg skal være indstillet på at sådan er en Defender bare. Min mekaniker som også har Land Rover siger det ikke er unormalt på Defender at der er "lidt her og dér" hele tiden...!
Så kære venner, jeg har brug for lidt opmuntring for at blive stærkere i min nye religion....
Index
37781: sv: Fra Geländewagen til Defender... (11-09-2006 16:16:29) (svar på 37778)
Martin Sørensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.125.111)
Hej Jan

Har haft en del LR gennem tiderne. dog også et par toyota HZJ 75. Toyo ER en bedre bil. MEN!!! Det er bare ikke en Landrover!!! Kan ikke forklare hvad det er dog!!! Landorvere har MEGET sjæl, om det er det som gør at de ofte driller lidt ved jeg ikke, men et er sikkert man bruger mange "Kvalitets timer" men sit Solihull objekt!!!

En Landrover går aldrig i stykker, MEN bliver ej heller aldrig helt iorden!!!!

behold bare trygt din Landrover!! Den kommer ALDRIG til at svigte dig!!

Vink og blink
Martin
130" TD5 fra 2006, som næsten nogle gange virker 100%
Index
37787: sv: Fra Geländewagen til Defender... (11-09-2006 19:53:42) (svar på 37778)
Klavs Koppel #7297, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.93.111.203)
hej
jeg er den heldige ejer af både en g-wagen 280. 1986
og en RRC V 8 1988..
I har begge ret .G -wagen er langt stærkere,men jeg er
meget gladere for den engelske patient..
Det har helt klart fordi ,at den kører meget
bedre(når den kører) og har meget mere sjæl.
Glade hilsner fra Klavs
Index
37789: sv: Fra Geländewagen til Defender... (11-09-2006 20:58:23) (svar på 37778)
Henrik Madsen #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.93.164.70)
Jeg må give de andre ret.
Af og til har jeg et meget ambivalent forhold til min 90" 300tdi.
Jeg har aldrig i mit liv brugt så mange penge på en bil før.
Min gamle Nissan King Cab 4X4 kørte stort set altid, der var kun slid reperationer.

Men Defenderen hehehe,..... ja.
Der er ganske rigtigt mange steder hvor det ruster og irer, også lige efter de er blevet nylakkeret.
Jeg har haft stor glæde af at skulle repere små ting som el systemet og kadankryds.
Desuden en masse andet og en enkelt gang en hele motoren.

Men når alt det er sagt, når den køre (gør den 90% af tiden) så er det lækkert.
Der er et eller andet underligt ved det og der er altid en masse opmærksomhed omkring når man kommer kørene.
Det er sgu alle pengene værd,.... hvis man da har flere hehe.
Index
37795: sv: Fra Geländewagen til Defender... (11-09-2006 21:28:23) (svar på 37778)
Henrik Grove #6430, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.93.199.143)
Hej
Jeg har en Defender fra 2003, 60.000 km. Udover nogle småting på garantien har den kørt upåklageligt. Er man temmelig forebyggende med rustbeskyttelsen, tror jeg den nok skal holde m.h.t. rust. Sørg for hulrumsbeskyttelse i dører, torpedo og chassisramme. Smør hængsler, udskift synlige bolte/møtrikker til varmgalvaniseret emner. Mal evt. den bageste synlige del af chassisrammen med epoxy grunde og skibsmaling. Har selv kørt Landcruiser fra 70 og 80érne. De kørt som regl altid, men der var da også et revnet topstykke og en del utætte pakdåser. Og så en masse rust.
Men Jan Michael, hvorfor skiftede du religion, om man må være så fri?
Hilsen Henrik
Index
37811: sv: sv: Fra Geländewagen til Defender... (12-09-2006 10:34:20) (svar på 37795)
Jan Michael (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.108.194)
Hej alle,

tak for de mange input. Jeg læser det som: "En Land Rover yder noget for dig, til gengæld skal du yde noget for mig."
Det er også fint nok, jeg må finde de timer der skal bruges for at holde bilen i form hele tiden.
Jeg læser også at "sjælen" er en faktor som vægter højt, jeg må se at komme lidt mere i åndelig kontakt med min Defender. Som svar på hvorfor jeg skiftede fra G til LR så er svaret lidt matematisk betonet. En 90" Defender må trække 3.500 kg, og det må den korte G ikke. Min kone kan ikke lide at køre i et for langt køretøj, og da vi bruger den til at trække hesttrailer med 2 heste i behøver vi alle 3.500 tiladte kg. Jeg ved godt at der også findes japanerbiler der kan klare det, men de har ikke været en option. Som yderligere argument var midtersædet en klar faktor, da vores dreng på 3,5 år kan være med. (Det kunne måske være en fordel selv at benytte midtersædet, så der kan blive plads til venstrearmen uden at have vinduet åbent ;-)) Blot en spøg, men der er s´gu ikke meget plads..!
Lige nu glæder jeg mig til at få den hjem fra mekanikeren, idet det er samme fornemmelse at være uden 4x4 som at gå uden underbukser - "man føler sig nøgen, men ingen kan se det".
Index
37800: sv: Fra Geländewagen til Defender... (11-09-2006 22:55:19) (svar på 37778)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.73)
Jeg har aldrig været en Star-warrior, men holdt mig til det britsike.
Min OneTen 1985(7) koster mig ved ca. 30.000 km årlig den nette sum af 1,60 DKK/km: diesel, forsikring, vægtafgift samt rep.
En Land-Rover - Serie-bilerne samt Defender især - har masser af sjæl og charme, mens en G-wagen virker kold på mig... men nu er det jo også meget kold derude, hvor stjernerne funkler !
Index
37802: sv: sv: Fra Geländewagen til Defender... (12-09-2006 00:35:38) (svar på 37800)
Poul (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.231.82)
Hej

Jeg købte en 110" 300 TDI i 97. De første 5 år kørte den knap 180.000 uden de store problemer. Det vil sige da jeg fik den og havde kørt 100 km, var der et leje problem, så motoren blev skiftet. Ud over slid dele, har jeg kun skiftet lidt der skyldes min mishandling af bilen i terræn eller dele for at øge effekten. (intercooler, vandkølet turbo mm.) Jeg skiftede den til fordel for en RR her i vinters. Det var nu med blødende hjerte, men den havde ikke kørt noget videre år, og jeg er nok blevet til mere komfortable køretøjer. Jeg tror på at "passer man sin LaRo, så passer den på dig", et citat af Spang Kuk.

Mvh

Poul

Der nu er forfalden til komfort og RR
Index
37816: sv: sv: Fra Geländewagen til Defender... (12-09-2006 14:55:23) (svar på 37800)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.209.66.41)
Hvorfor mon man kalder det en G-strengs klasse? Da jeg var i cirkus Mili skulle jeg altid i min LARO LANG trække G-strengs drengene op, når de havde leget i mudderet. Ikke særligt charmerende. Men GD´eren så da ud til at kunne tåle nogle tørre tærsk uden at dø.
Index
37882: sv: Fra Geländewagen til Defender... (14-09-2006 10:32:09) (svar på 37778)
Ib. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 12.111.56.175)
Hej alle,
En lille kort historie: Jeg har en 110 tdi 1995, som paa et tidspunkt blev skubbet ind i en garage i Queensland Australien, den kom af mange maerkelige grunde til at staa der i 5 1/2 aar uden ar blive rort. En dag kom jeg tilbage, stak noglen i, og motoren startede som om bilen var blevet forladt dagen for!! Ingen hosten, ingen rog, ingen tvivl, og direkte ud paa gaden. I Australien bliver ens 4x4 virkelig provet af (hvis man da ellers tager den 4x4) og alle de mekanikere jeg har snakket med, har alle sagt det samme: Pas paa den med regelmessig vedligeholdelse, og du har bil for livet!! Desvaerre kan man ikke kobe en ny tdi mere, efter min mening den sidste "rigtige" bush truck, som man kan fixe halv vejs gennem Simpson Desert, med en Leatherman og lidt duct tape.
Paa Land Rover Addict. com er der et link, hvor man kan se den nye 2007 Defender........ ikke for mig, nej tak, saa hellere en tdi second hand med lav km stand. Men selvfolgelig drejer det sig jo om hvad man vil bruge sin truck til.
If it's not ratteling and shaking, it's parked!!!!
Hej, Ib.
Index
37894: sv: Fra Geländewagen til Defender... (14-09-2006 20:19:37) (svar på 37778)
Henrik Pedersen #2921, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.161.4.145)
Hejsa
Jeg har efter mange år med div. riskogere kommet til at erhverve en RRC for et års tid siden.
Jeg har ved gud i himlen aldrig haft en bil med så mange skavanker og småfejl. Man når næsten lige igennem listen og
vupti er der ti nye fejl.
MEN, det er ligesom med konen, jeg er vildt glad for den
men jeg ved sateme ikke hvorfor.

Med RRC hilsen
Henrik
Index
37895: sv: sv: Fra Geländewagen til Defender... (14-09-2006 20:52:40) (svar på 37894)
Jan P. Bache #6591, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.95.150.104)
Tjae, skiftede selv min Discovery ud med en Touareg V10..Og ja, jeg savner sgu Land Rover'en. En Land Rover har en speciel sjæl der er svær at finde andetsteds. Så når Touareg'en skal sælges, vil der atter stå et Solihull product hos mig (vel egentlig også derfor at jeg stadig er medlem af klubben).