tilbage

Land Rover Forum  

Index
37841: 2,25 Diesel til benzin (13-09-2006 13:10:57)
Ebbe (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.130.50.100)

Hej kloge land Rover-folk

Jeg ved ikke om det er hellig brøde - Men jeg kan stadig ikke få min diesel motor til at virke. Efter vi skiftede toppakning, ter sig og hyler når den er driftvarm og går ud af takt i dieselpumpen. Så jeg overvejer at smide en benzin 2,25 i den gamle 109ér SIII har I nogen erfaring eller er bliver bilen mere "trofast" af det?

Det er lidt ærgeligt - når den nu ellers starter fint, selv i frost.

Index
37860: sv: 2,25 Diesel til benzin (13-09-2006 19:26:42) (svar på 37841)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.164.51.144)
Toppakningen er muligvis lagt forkert; af hensyn til kølervæskecirkulationen er toppakningen asymetrisk.
At lægge en benzinmotor i er lige ud ad landevejen, der skal dog et andet bundstykke i tændingslåsen således at der er strøm til tændspolen, der skal benzinfilter i, speedertrækket skal ændres og afgangsrøret fra udstødningsmanifolden skal skiftes til benzinmodel, god arbejdslyst!
Index
37867: sv: sv: 2,25 Diesel til benzin (13-09-2006 21:32:55) (svar på 37860)
Ebbe (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.36.185)
Hej Verner

Tak for dit svar. Vi har tænkt muligheden med, at vi måske har vendt pakningen forkert.. Der må være nogle mærker der muligvis er blevet overset.

LR med diesel frem for benzin - har du nogle erfaringer med, mht driftssikkerhed?

Det er motor nr 5 i bilens lange liv siden 76. Det er uden den store overbelastning gennem årene. Så de diesel motorer...
Index
37891: sv: sv: 2,25 Diesel til benzin (14-09-2006 17:59:38) (svar på 37860)
Hans Jørgen Kryger #1089, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 195.41.69.109)
Hej Ebbe.
Det du tænker på er efter min mening særdeles fornuftigt. 2.25 benzineren er noget af det fineste der findes. Den spinder som en kat og går næsten lydløst. Med hensyn til holdbarheden, har jeg personligt kendskab til en 109 STW som for et par år siden havde gået 427000 km. Den fik godtnok skiftet en indsugningsventil en måned efter manden fik bilen leveret(som ny), men siden har der ikke været rørt ved motoren. Det samme gælder iøvrigt gearkassen. Der er godtnok ikke meget syncromesh tilbage, men det vænner man sig vel til efter 427000 km.
MVLRHilsen
Hans J. Kryger
2.25 Benzinfan
Index
37908: sv: sv: sv: 2,25 Diesel til benzin (15-09-2006 12:47:45) (svar på 37891)
Ebbe (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.130.50.100)
Hej Hans Jørgen

Tak for din mail. Jeg skal lige prøve en sidste gang med den toppakning. Ellers finder jeg min næsten nyindkøbte benzin motor frem. Så skal den altså snart til at virke.
Index
37920: sv: sv: sv: sv: 2,25 Diesel til benzin (15-09-2006 20:45:48) (svar på 37908)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.164.51.75)
Jajaja, Hans Jørgen, enhver hane kroer sig på sin mødding,
men 2,25l dieselmotors levetid er ikke noget at skrive om; ret beset er det benzinmotoren der er dieselizet; andet topstykke andre stempler og knastaksel og væk med strømfordeleren og på med en indsprøjtningspumpe fra en Nuffield traktor. Undlader man at presse 2.25l dieselmotoren og ellers passer den med olieskift osv. kan man have glæde af den i mange år. Mht. strøm til tændspole v. konvertering kan man evt. bare sætte en on/of kontakt i instrumentbordet, så sparer man et nyt bundstykke.