tilbage

Land Rover Forum  

Index
32146: 300 tdi contra 5td (17-02-2006 19:34:08)
Lars rasmussen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.35.137)
Hallo,

Kigger i øjeblikket efter Defender 110 i tyskland fra 1998 / 2000. Hvilken motor skal jeg vælge med hensyn til holdbarhed og servicering. Jeg skruer selv og er derfor tilhænger af enkelthed uden for meget elektronik. Hvad skal jeg vælge, 300 tdi eller td5????

Forhåbentlig snart medlem!!!!
Index
32147: sv: 300 tdi contra 5td (17-02-2006 19:42:19) (svar på 32146)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.169)
Jeg vil klart anbefale 300 tdi og få sat en katalysator på af sælger. Så opfylder bilen Euro 3 normen og det bliver skrevet i Fahrzeugbrief. Kat koster ca. 800 Euro monteret.
Index
32149: sv: sv: 300 tdi contra 5td (17-02-2006 20:40:43) (svar på 32147)
Lars Rasmussen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.35.137)
Hej Paul,

Tak for dit indlæg. Vil en katalysator være en forudsætning for en godkendelse i DK???

Lars
Index
32152: sv: sv: sv: 300 tdi contra 5td (17-02-2006 23:38:43) (svar på 32149)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.169)
Nej, det er det ikke, men der kommer helt sikkert nogle krav i den retning, fordi der nu findes systemer til eftermontering.
Husk iøøvrigt ved hjemhentning fra Tyskland, at du skal modtage to registreringsattester: Fahrzeugschein og Fahrzeugbrief. Sidstnævnte er beviset på, at du ejer bilen og førstnævnte forelægges de danske myndigheder ved omregistrering.
Index
32155: sv: sv: sv: sv: 300 tdi contra 5td (18-02-2006 07:48:48) (svar på 32152)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
God morgen Paul

Du var nok overtræt da du skrev om katalysatoren...
Uanset hvilke lovregler der kommer i fremtiden gælder de kun fremad. I nyere tid har Folketinget kun lovgivet bagud 2 eller 3 gange, og det var IKKE om motortekniske emner.

mvh
Claus
Index
32158: sv: sv: sv: sv: sv: 300 tdi contra 5td (18-02-2006 08:57:05) (svar på 32155)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.169)
Næh, kære Claus Kjøller...
Der har du nemlig ikke ret. Der er nemlig rygter om, at dieselbiler fra årgang 1999 skal eftermonteres med katalysator/partikelfilter.
Det var fremme i den tyske motorpresse og det har betydet, at der er kommet en del eftermonteringssæt på det tyske marked.
I Tyskland betyder eftermonteringen af en kat på en Defender med 300 tdi, at den falder væsentlig i vægtafgift, idet motoren kvalificeres til en Euro III.
Desuden findes der flere bekendtgørelser, som rækker bagud: eftermontering af hastighedsbegrænser for tunge køretøjer og fornylig også for lette.
Grunden til, at man også går ind på få år gamle biler, er, at de nye motorstyringer via computer kan hastighedsbegrænses. Det havde vi forresten en tråd om for et par måneder siden.
Index
32173: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 300 tdi contra 5td (18-02-2006 17:22:29) (svar på 32158)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Nok bor du tæt på grænsen Paul, men endnu er Tønder og resten af kongeriget ikke blever til "Nordregion Dänemark" ,selvom man har prøvet et par gange ;-)

Med mindre EU vedtager at alle dieselbiler i fællesskabet skal katalyseres med tilbagevirkende kraft med diverse læpmelser, undtagelser og overgangsregler, er det stadig på Chr.borg at beslutningerne tages.

Grundloven og retningslinier for lovprocessen i DK kan iøvrigt hentes på www.folketinget.dk


Med venlig hilsen
Claus
Index
32150: sv: sv: 300 tdi contra 5td (17-02-2006 20:47:07) (svar på 32147)
christian nauta (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 217.157.142.29)
Jeg var sikker på jeg selv skulle have en 300tdi for et på år siden, men så fik jeg en tur i en td5 så det er sådan en jeg har i dag, og den er jeg meget glad for. Hvis du ikke har kørt i begge typer skulle du starte med at prøve det. Det er 2 rigtig gode motorer og om den ene eller anden er bedre i længden tror kommer ud på et. Men er det kun et spørsmål om tilgegelighed ved vedligehold er det 300tdi du skal have.

mvh Nauta 3975

Index
32179: sv: sv: 300 tdi contra 5td (19-02-2006 00:44:58) (svar på 32147)
Mario Siegfried Boy #5667, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 212.181.229.194)
Hej,
det med kat=Euro3 kan du god glemme! Vis de er monteret en oxi-kat kommer bilen at opfylder Euro 1 og ikke engang den nyeste TD5 kommer i nærheden af Euro 3! De første TD5`ere opfylder bare Euro1 !Senere fra årgang 2002 til dagens dato er det Euro2. Husk at det skal stå i den tyske KFZ-Brief(registreringsattest) at bilen er "schadstoffarm klasse 2"
Mvh Mario
Index
32196: sv: sv: sv: 300 tdi contra 5td (19-02-2006 19:31:10) (svar på 32179)
Henrik Grove #6430, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.196.0.99)
Hej
Efter min bedste overbevisning er td5 er euro3 motor. td5 bliver udfaset i 2006 da euro4 træder ikraft.
Henrik
Index
38106: sv: sv: sv: sv: 300 tdi contra 5td (21-09-2006 00:15:42) (svar på 32196)
Jørgen Lund #4515, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.60.83)
Hej Henrik
Ifølge Defender Td5 1999/2005 MY onwards Workshop Manual er motorer med "Serial No. Prefixes 10P til 14P" EU2 modeller, og motorer med "Serial No. Prefixes 15P til 19P" er EU3 modeller.
Så der er vel ikke andet at sige, end at DIN bedste overbevisning i denne sag er OK.
Mvh.
Jørgen Lund
Index
32174: sv: 300 tdi contra 5td (18-02-2006 19:47:22) (svar på 32146)
Poul Helmer Larsen #5695, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.88.211.167)
Hej Lars,

Med en td5 behøver du ikke at skrue så meget...

- og så er du også fri for at afmontere/isætte "propper" hvis du skulle få lyst til en køretur i Vejle Fjord...

- min Defender 90" td5 har efterhånden "kværnet" en kvart million kilometer (incl. kørsel i Vejle Fjord), uden at blive træt.

Med venlig hilsen
Index
38105: sv: sv: 300 tdi contra 5td (20-09-2006 22:28:19) (svar på 32174)
Poul Helmer Larsen #5695, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.88.211.167)
Kan af dagens billede konstatere, at "min" Defender td5 er i gang med at kværne den næste kvarte million kilometer (med eller uden ny EU-standard for motorinstallation;-)

Honnør, såvel for bil som ejer og fører;-)

Med venlig hilsen