tilbage

Land Rover Forum  

Index
38122: Kære Freelanders (21-09-2006 22:38:04)
Mads Møller Madsen #7497, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.48.20.190)
Jeg havde ellers gået og glædet mig som en lille dreng til det kommende Experience kursus for Freelanders den 30/9-1/10. Desværre er kurset nu blevet aflyst på grund af kun 2 (!) tilmeldte. Jeg kan forstå at det er første gang, at et kursus er blevet aflåst af den grund.

Nu kan der være mange grunde til, at der mangler tilmeldinger, men jeg er sikker på, at næsten alle Freelander ejere vil kunne få en sjov og udfordrende weekend ud af det, og der er ingen tvivl om, at en Freelander kan bruges til mere end asfalt og hestetrailer.

Selv min 1,8'er kan da klare lidt mudder og bakker, og jeg tror, at et et Experience er lige sagen for dem, der ikke har lyst til at lægge bilen ned på siden i en mergelgrav.

Derfor: Skal vi ikke sørge for, at det næste Experience for Freelander i 2007 bliver gennemført - jeg er sikker på, at vi bliver endnu gladere for vores lille bil. Tjek evt. Oasen tidligere på året, hvor der var en spændende beretning fra et Experience.

Mvh. Mads
Index
38146: sv: Kære Freelanders (23-09-2006 21:16:01) (svar på 38122)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.163.91)
Med overhængende risiko for at starte en ny "rød tråd" i sømileklassen kan jeg fortælle dig at aflyste arrangementer rettet mod Freelanderkørere mere er reglen end undtagelsen. Selvfølgelig er der ikke mødepligt ligeså lidt at Freelanderkører skal komme når der er et arrangement rettet mod dem, men jeg kan fornemme lidt "vielen geschrei und wenig wolle" når man har med Freelanderkørere at gøre, måske skulle man lave et arrangement hvor hestetrailer er obligatorisk?
Index
38156: sv: Kære Freelanders (24-09-2006 18:06:10) (svar på 38122)
Henrik Madsen #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.49.196.185)
Hehe Verner, nu er der ikke grund til at være provokerene.

Mht aflyste turer, så var min Onkel med sin Freelander sidste år på det kursus,.... han var eneste der dukkede op.
De gennemførte så lidt af det og så tog han hjem igen.

Faktum er vel blot (ligesom med de nye Range Rover og Disco3) at dem der køber dem ikke har dem pga det er en LR, men mere fordi man er in hvis man har en SUV.
Om det er LR eller en Japaner er dem ligegyldigt, men de har måske kunne lide designet.
Index
38160: sv: sv: Kære Freelanders (24-09-2006 20:06:05) (svar på 38156)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.191.243)
Det er helt korrekt at vi for første gang i seks år har annulleret et kursus - og ja det var et Freelander kursus.
Det andet kursus det henvises til kunne ikke gennemføres da bilen havde en defekt hvorfor det ville være uforsvarligt at fortsætte kørslen - men det er jo ikke så interessant at fortælle - smiley
Det der også ligger til grund er at der rent faktisk totalt set har været afholdt lige så mange Freelander-kurser som de andre tilsammen. Dette har dog ændretsig indenfor det sidste halvandet år - hvilket hænger sammen med hvad det er der bliver solgt af nye biler/modeller.
Derfor er det ikke så underligt at tingene ændrer sig, det er faktisk mere eller mindre de frie markedskræfter der styrer antallet af kurser og for hvilke modeller.

mvh
Ib 0219
Index
38179: sv: sv: sv: Kære Freelanders (25-09-2006 17:24:43) (svar på 38160)
Mikkel Pærremand Gregersen #5583, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.165.82.22)
Med overhændende risiko for at mit indlæg bliver slettet, så vil jeg da bare kritisere Franks "kloge-indlæg".

Som jeg selv har skrevet utallige gange her på forum, og en enkelt artikel i Oasen, så kan Freelanderen meget mere end man tror. Og utroligt meget mere end Frank tror den kan. Jeg har da også smidt diverse billeder på Dagens Billeder - men kan til ære for Frank og andre tvivlere, så kan jeg da sende nogle af de billeder jeg har fra diverse arrangementer - hvoraf to er i DLRK regi - og hvor Freelanderen er i hovedrollen.

At der måske ikke møder 100 Freelander ejere op til DLRK arrangementer kan jo have flere årsager. For det første, at vores biler ikke er noget gammelt lort, der alligevel er så bulede og smadrede, at en tur op og ned af brombærkrat eller en tur med siden ned af en grusskrænt ikke kan ses på bilen. Det kan afholde nogen fra terrænkørsel, at deres bil rent faktisk repræsenterer en værdi, udover de 1500,- som diverse Land-Rovere brugt til terrænkørsel kan indbringe ved salg til skrothandleren.

En anden årsag kunne netop være folk som Frank, der ikke undlader at kommenterer negativt på det faktum, at en Freelander rent faktisk er dukket op til et arrangement. Jeg tror Frank ville kommenterer det rigtigt klogt - måske noget i retning af: "Ja, mangler den ikke en hestetrailer." Eller lignende dosk kommentar.
Humor er da okay og accepteret, men sagt på den forkerte måde til nye medlemmer der måske ikke helt er inde i Franks jargon, så vil den kommentar måske skræmme nye medlemmer væk fra kommende arrangementer.

En tredje årsag kunne netop være, at medlemmerne - også Freelander ejere - rent faktisk læser her på forummet. F.eks. som jeg gør nu. Og de nye bliver jo ikke ligefrem vilde i varmen efter at valfarte til et arrangement hvor Frank måske står som kontaktperson...

Når det så er sagt, så syntes jeg det er ualmindeligt ærgerligt, at Experience Kurset ikke har nok tilmeldinger af Freelandere. Vi der deltog i April havde et superkursus - men det kan du jo læse om i Oasen nummer 7, 2006, Også dig Frank.

Mvh.
Mikkel
Freelander ejer der bruger den overalt. Også til DLRK arrangementer.
Index
38184: sv: sv: sv: sv: Kære Freelanders (25-09-2006 20:12:25) (svar på 38179)
Anita Kjærgaard #3092, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.73.177.184)
Hvem er Frank?
Mener du virkelig at folk der kører seriøst off-road i deres Land-rovere er nogle ignorenter og deres biler er ca.1500kr værd?
Håber ikke du repræsenterer flertallet af Freelanderejere?
Index
38187: sv: sv: sv: sv: sv: Kære Freelanders (25-09-2006 20:45:08) (svar på 38184)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.152.250)
Hej Mikkel. Først vil jeg fortælle dig at min LR er en Norsk Ex-Mil, One-Ton Arctic Wolf, bare for at præcisere mit udgangs punkt. Derefter, hvis der nogensind har været en bil herop i Norge, som har imponeret mig, (og givet Nordmændene det de kalder "hakkeslepp!" ) så er det Freelanderen. Ligeledes er den suverræn i sin klasse. Jeg tror at de fleste som er endnu negativ overfor Freelanderen, aldrig har kørt èn, og slet ikke i terræn, eller sne. Der skal være plads til alles meninger i klubben, også Frank's. Ligeledes har Anita reageret,mod betegnelsen "skrot bunke bil" da hun er sikkert ligeså øm over sin (ældre) LR, som jeg er over min gammel kriger. På samme måde, at der skal være plads til alles meninger, det kunne være at vi skulle fare lidt med lempe!(I særdeleshed overfor Freelanderen, da den er kommet for at blive!)
Hilsen fra Norge , 2217 David
Index
38192: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kære Freelanders (25-09-2006 21:09:41) (svar på 38187)
Mikkel Pærremand Gregersen #5583, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.165.82.22)
Hej Anita.

Da reglerne her på forummet forbyder personlige angreb i indlæg, så skrev jeg bare Frank, så kan dem der har skrevet i tråden selv fordele sol og vind lige...

Jeg er ikke ignorant, og elsker alle LR, både skrotbunkerne, de velholdte, og de nye modeller såvel som de gamle.

Og ellers er jeg glad for dit indlæg David, specielt den sidste parentes hæfter jeg mig ved.

Mojn.

Index
38219: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kære Freelanders (26-09-2006 15:11:27) (svar på 38192)
Søren Høyer #7614, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.198.112.161)
Prøv det .....

For eller imod Freelander, det må man selv om - men uanset hvad så er det en ægte Landrover. Og den kan meget mere end man tror, og meget mere en de fleste både Frelander- og Defender ejere tror at den kan. Det er bare en anden type bil.

Prøv at se på det sådan her. Uanset 4-hjulstræk eller ej, så handler det om med en bil at bevæge sig fra et sted til et andet - og komme frem til mål med en bil der også kan køre der fra igen. Sådan er det også med en Landrover

Hvis man som Freelander kører deltager i LR arrangementer trial e.a., så gør det til en opgave og udfordring at nå til mål med en hel bil uden buler og defekter. Læs banen, hullerne og terrænet og planlæg din kørsel derefter - så får du en sjov og udfordrende dag og ud af det og en hel bil med hjem igen. Giv op hvis du ikke mener din bil kan klare opgaven - det gør hverken dig eller din bil dårligere, det viser blot at du bruger hovedet og ikke kun foden.

At banke sin bil igennem den sidste krævende bane i en trial for at ende med en dyr defekt kan næsten alle klare - også med en Defender eller RR. Men det er altså sjovere at komme frem og hjem igen med en hel bil. Og husk på at alle Landrovere uanset model og udstyr har deres begrænsninger.

Ved arrangementet i Høvelte den 24. september måtte flere Defendere udgå på bane et og to i en trialkørslen fordi de gik i stå eller i spind, mens to Freelanderne kom ignnem alle porte. Terrænkørsel handler jo ikke kun om diff. spær, lavgear store dæk og snorkel - men også om fornuft, let fod på pedalen og kendskab til sin bils muligheder og begrænsninger.

Man kan have rigtig meget glæde af en Landrover Freelander, også i DLRK regi, og jeg vil håber at der i fremtiden kommer mange flere Freelandere med til de gode arranagementer DLRK arrangerer. En Freelander er ikke så tosset ....

Iøvrigt var der ingen der vrængede på næsen af Freelanderne den 24. sep i Høvelte. Jeg tror at Defender og RR avertionen mod modellen er lidt overdrevet. Der er masser af plads til Freelandere også - bare mød op og prøv hvad den kan - så smiler du hele vejen hjem.

Hilsen

En Freelander 1,8I - med ekstraudstyr til tærrænkørsel: øhh... tagbøjler






Index
38222: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kære Freelanders (26-09-2006 16:58:52) (svar på 38219)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.92.156.134)
Det er gammelkendt Land Rover filosofi >at komme længst muligt med mindst mulig kraft<
Kan ikke lige huske den rigtigt ordlyd men den sidder i baghovedet hele tiden og er særdeles skadebegrænsende.
Som søren skriver en hver kan sætte klampen i bund og ødelægge alt, og de når mange gange minimalt længere end end folk med hjenen på speederen.
mvh
Kenneth Poulsen - med en 2,5 diesel der sætter visse begrænsninger når klampen er i bund ;-D
Index
38341: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kære Freelanders (30-09-2006 13:45:58) (svar på 38222)
Mikkel P. Gregersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.246.106)
Fra Experience kurset husker jeg den rette off-road terminologi sådan her:

"Så langsomt som muligt, og så hurtigt som nødvendigt."

Lyder selvmodsigende, men når man har kørt noget off-road ved man, at det rent faktisk er sandt og fornuftigt i mange situationer.

Nu glæder jeg mig snart til der kommer sne - det kan ikke vare længe! Alt det her globale opvarmning osv. skulle jo give os meget kolde vintre - lad dem bare starte nu.
Index
38962: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Kære Freelanders (24-10-2006 22:03:55) (svar på 38341)
Søren Kildehave Andersen #6723, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.62.156.113)
Efter at have læst Søren Høyers (medlem nr. 7614) indlæg om Freelandere på opslagstavlen samt læst denne tråd har jeg lyst til at give mit bidrag:
På en måde er vi relativ nye medlemmer af klubben. Vor første periode som medlem var i 2004 med en ældre (udtjent) LARO 88 serie III diesel årg.1978 fra forsvaret. Det var et herligt køretøj med en masse kørerglæde. Desværre alt for vanskelig at holde (lovligt) kørende.
Af flere årsager, men mest for kun at have et køretøj i familien, har vi netop købt en Freelander 1,8i årg.2003 som kun har kørt 17.000 KM.
Det er min faste overbevisning at Freelanderen er en "ægte" Land Rover. Lad være med at bruge kræfter og energi på at "slås" internt. Hellere nyde det vi er har til fælles: Land Roveren !
M.v.h.
Søren