tilbage

Land Rover Forum  

Index
38162: Seriebil: pedal og konsol renovering (25-09-2006 08:34:00)
Michael Hviid Nielsen #6407, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.198.48.169)
Efter en gang de-rusting kan mine pedaler nu igen bevæge sig. Men jeg synes stadig de kører lidt stramt. Skiller man pedalen fra konsollen ved at udbore den stift der går gennem akslen? Eller er de ikke servicerbare?

Jeg gætter på at der er et bronce leje eller lign. der skal smøres op indeni.

Alle råd modtages med tak og glæde.

Michael Nielsen
Index
38163: sv: Seriebil: pedal og konsol renovering (25-09-2006 10:34:15) (svar på 38162)
Erik Elmelund Petersen #4262, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.89.176.198)
prøv min ven WD40. han svigter aldrig....
Index
38170: sv: sv: Seriebil: pedal og konsol renovering (25-09-2006 12:12:36) (svar på 38163)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
WD40 smører ikke på langt sigt, det løsner bare.
Og beskytter slet ikke mod ny rustdannelse.
Men ellers er WD40 ikke til at undvære.
Jens
Index
38172: sv: sv: sv: Seriebil: pedal og konsol renovering (25-09-2006 13:06:14) (svar på 38170)
Erik Elmelund Petersen #4262, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.89.176.198)
Det har du fuldstændig ret i.
Index
38171: sv: Seriebil: pedal og konsol renovering (25-09-2006 12:14:44) (svar på 38162)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Er du sikker på det er akslen/stiften.
Jeg kan da evt. lige kaste et blik i Værkstedsmanualerne, dem har jeg nemlig lige fået for kun en uge siden.

Mvh Jens
Index
38174: sv: Seriebil: pedal og konsol renovering (25-09-2006 13:51:01) (svar på 38162)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
hej michael

der er ikke megen bronce i arrangementet. det er jern mod jern. med alle de seriebiler der hugges op, burde det være nemt at finde et velfungerende pedalarrangement til en billig penge.
hvis du partout vil beholde det sæt du har, ja...så er der nogle timers beskæftigelse med gentagen masering og påsprøjtning af rustløser.

mlrh claus


og til de teknisk kloge....: ja, jeg véd at WD40, Würt multispray o.lign. ikke smører og beskytter...men det løsner og det er jo det der er brug for her.
Index
38182: sv: sv: Seriebil: pedal og konsol renovering (25-09-2006 19:09:58) (svar på 38174)
Michael Hviid Nielsen #6407, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.198.48.169)
OK Tak alle tre.

Lige et spørgsmål som er svært at besvare:
Hvor stramt/løst skal pedalerne gå? hvis jeg holder konsollen fast - er det så med to fingre eller mere "tage fat" end det?

Michael Nielsen
Index
38186: sv: sv: sv: Seriebil: pedal og konsol renovering (25-09-2006 20:23:54) (svar på 38182)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.152.250)
"Stiften" på akslen plejer at være en "split", lige til at banke ude med en dorn.(Helst efter du har gjort som de andre har skrevet, og fået liv i den med WD40) En British Standard, adskillelse, møg fjernelse, og samling i lidt kobberfedt, resulterer i et aggregat som fungerer bedre end et fabriksnyt, & holder længere. Når du holder konsollen i hænderne, så skal pedalen kunne bevæges let med 2 fingre. Jeg går ude fra at resten af bilen er fjernet, og det er kun konsollen & pedal du holder på!
Index
38201: sv: sv: sv: sv: Seriebil: pedal og konsol renovering (26-09-2006 07:41:08) (svar på 38186)
Michael Hviid Nielsen #6407, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.198.48.169)
Hej David

Takker, det gør jeg så.
Og jo - jeg har skruet resten af bilen af.

Michael Nielsen
Index
38210: sv: sv: Seriebil: pedal og konsol renovering (26-09-2006 11:59:43) (svar på 38174)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.251.195.1)
Jeg har selv gået i den vildfarelse at WD40 virkede rustbeskyttende, stor var min ærgelse over at det jeg troede var beskyttet, alligevel rustede.
Det synes jeg bare var værd at nævne.
Jeg ved ikke om det dur men jeg har nogen gange benytte mig af både at bruge smørreolie OG godt med WD40.
Tingene løsner sig og det er mit indtryk at olien trækkes med ind og gør gavn senere.
Nogen der har lignenede erfaringer?

Men oftest er det nu bedre, helt at adskille og rengøre for det rust der, selv efter WD40, bliver siddende og klemmer.

Hilsen jens