tilbage

Land Rover Forum  

Index
38476: Hjælp - intet olietryk efter samling... (04-10-2006 23:13:42)
Bo Helsted #7196, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.196.112.251)
Hej forum,
har netop samlet min RR V8 igen (det tog lidt længere tid end jeg havde regnet med...). Jeg har ikke haft oliepumpen helt adskilt, men havde alligevel presset vaseline ind i alle huller, så det "kom ud igen". Det var vist bare ikke godt nok! Ihvertfald var der intet olitryk efter at have tørnet motoren (hvis mine instrumenter ellers viser rigtigt. Olietryk-meret var dog det instrument, der virkede bedst, før adskillelsen)). Jeg har søgt på dette forum (og på andre LR-sites) og flere foreslår at:
1) skille det hele ad igen (det vil jeg helst undgå! - projektet har foreløbig taget mig et par måneder)
2) fylde olie på via "pressure relief valve" hullet
3) "Starte pumpen" via strømfordeler-hullet og en lang skruetrækker påmonteret en boremaskine.
Det sidste forstår jeg ikke, hvordan kan man drive oliepumpen rundt, uden at skulle trække både knastaksel og hele molevitten med ?
Gode råd modtages - med stor tak...
Motoren er fra 81, altså uden suffix B.
Index
38478: sv: Hjælp - intet olietryk efter samling... (05-10-2006 02:23:08) (svar på 38476)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.29)
Kig på plejllejerne !
Index
38479: sv: sv: Hjælp - intet olietryk efter samling... (05-10-2006 08:26:09) (svar på 38478)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.209.121)
Hej Paul,
kan du forklare lidt nærmere - jeg forstår ikke hvad du mener, jeg har slet ikke rørt krumtappen.
Jeg tror, jeg er kommet til at "proppe oliepumpen til" med vaseline, istedet for at fylde den.
Jeg vil prøve at skrue oliefiltret af og pumpe olie ind den vej med en fleksibel oliekande i aften, evt. også prøve at drive pumpen rundt med en boremaskine...kan dog stadog ikke se, hvorfor knastaksel så ikke skal "med rundt"...
Bo
Index
38480: sv: sv: sv: Hjælp - intet olietryk efter samling... (05-10-2006 08:45:10) (svar på 38479)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.88.207.32)
Jeg hæftede mig ved at du skriver at du har proppet alle huller til.
Hvis det indbefatter sugehullet i oliepumpen, er det ikke så smart. Man skal kun smøre med vaseline på selve de indvendige pumpedele, og ikke i voldsomme mængder.
Jeg ville så pille bundkarret af og rense ud ved sugehullet og evt. give den et ordentlig skud trykluft for at kunne høre, om der kommer falsk luft ud ved evt. glemte steder.
Nu kender jeg ikke denne motortype, men se først efter, hvad der trækker pumpen og fjern dette, før du forsøger at dreje pumpen. Drives den fra eller af strømfordeleren kan det nok lade sig gøre, at køre den med en boremaskine og det vil så være perfekt, i stedet for at blive ved med at tørne en tør motor.
Held og lykke
Knud, der kender denne triste fornemmelse, nedern, hedder det vist i dag?
Index
38481: sv: Hjælp - intet olietryk efter samling... (05-10-2006 09:03:24) (svar på 38476)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.91.81.82)
Hej Bo
Den er god nok med boremaskinen, drevet er jo på strømfordeleren, så derfor kan pinden til oliepumpen godt drejes rundt, og du kan så dreje både den ene og den anden vej rundt, det kan måske skyde dine vaseline propper ud, jeg har forøvrigt aldrig været med til at bruge vaseline andet end på batteripolerne.

Per
Index
38482: sv: Hjælp - intet olietryk efter samling... (05-10-2006 09:49:08) (svar på 38476)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Bo

Man skal ikke presse vaseline ind i huller hvor det ikke hører til.......

Det er de to drevhjul inde i pumpen der skal pakkes med vaseline og IKKE andre steder, så du er nok nødt til at pille bundkarret og pumpen af igen.


og til Paul:
hvad har plejllejer og manglende olietryk med hinanden at gøre ??
Var det ikke fordi det er regnvejr ville jeg have opfordret dig til at søge skygge straks :-D


mlrh
claus
Index
38483: sv: sv: Hjælp - intet olietryk efter samling... (05-10-2006 10:12:07) (svar på 38482)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.209.121)
Hej Per og Claus,
tak for råd - jeg vil prøve det med boremaskinen i aften.
Claus, tror du ikke at jeg kan få liv i pumpen på denne måde ? - og ville du fylde olie på fra hullet til relief valve eller olietrykkontakt ?
Jeg vil ihvertfald skrue filtret af, og fjerne så meget vaseline som muligt denne vej.
Kunne evt. varme på oliepumpen med en gasbrænder, så al vaseline smelter (der smiles).
V8 hilsen
Bo
Index
38486: sv: sv: sv: Hjælp - intet olietryk efter samling... (05-10-2006 12:24:58) (svar på 38483)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej igen

Jeg ville nok skrue filter og trykkontakt af før jeg gik igang med boremaskinen ...og så bruge en varmepistol istedet for en gasbrænder hø-hø...

god arbejdslyst

Claus
Index
38487: sv: sv: Hjælp - intet olietryk efter samling... (05-10-2006 12:31:22) (svar på 38482)
ole pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.21.133)
Hej.

Tja afkøling, nedkøling jeg ved ikke hvad, men det er vel bare fordi Pause i sin hjælpsomme iver, som altid er ved og falde over sine egne ben for at skrive noget her på forum.
Bare han ville holde sig til lov paragraffer for det har han godt nok styr på :-).

Måske det var stof til efter tanke, der er inden for radio kommnunikation en regel der lyder: Tænk! Tast! Og tal!, den ku måske omskrives til: Tænk! Skriv! Og tryk enter! Hi Hi.........


Ha en go da alle sammen.

Med venlige rover hilsener

# 493

Ole.

Ps: Vaseline ud af huller det ikke skal være i, fat en stang rundjern der er filet flad som akslen, på med boremaskinen ( det skal være en kragtig en 500w eller mere er min erfaring), og hold så godt fast for der er "bræk" på.
man regner med at sådan en pumpe skal bruge 3-6 hk ved fulde motor omdrejninger, så selv en stor boremaskine rækker kun lige til at prime med.

Index
38492: sv: Hjælp - intet olietryk efter samling... (05-10-2006 17:14:11) (svar på 38476)
K.Rugbjerg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.181.137)
Halli Hallo.. hør her det er meget tydeligt at høre om der er olietryk eller ej din viser kan sagtens være defekt. hvis alt er samlet som det skal og der ikke er møg i oliesien. Fyld ca 10 liter olie på og start motoren.. dette kan kickstarte det hele. ikke noget med ild og flammer og boremaskine det skal virke uden!!!!!! husk at tappe af igen.
Index
38493: sv: Hjælp - intet olietryk efter samling... (05-10-2006 17:53:36) (svar på 38476)
Benny Jepsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.91.42)
Hej Bo

Når du har haft din V8 adskilt så meget og så længe, er det helt normalt at der ikke kan komme olietryk ved at turne motoren med starteren.
Du kan gøre det på den hårde måde - start motoren og håb at det kommer - det kan IKKE anbefales.
Du kan også gøre det på en mere skånsom måde, som du allerede har gang i ved at fylde oliepumpen op med fedt. Det er også en god ide at fylde filteret helt op med olie, inden du skruer det på.
Så til diverse forslag med at dreje oliepumpen rundt med en skruetrækker - Det kan man ikke på en rover V8, fordi oliepumpen selv ligner lidt en skruetrækker. Du skal bruge et specialværktøj som kan sættes over akslen på oliepumpen istedet for strømfordeleren og så drives af en boremaskine. Det virker hver gang og det skader ikke den nysamlede motor på nogen måde, men prøv aldrig at gøre det med en skruetrækker.
Hvis du er i tvivl om der kommer olietryk, så afmonter et ventildæksel og se om der kommer olie når du drejer pumpen med boremaskinen. Det er tydelig at se da der kommer ret meget olie op for at smøre vippearme og ventilstammer.

Mvh. Benny #2711

- som med held har gjort der mange gange -
Index
38496: sv: sv: Hjælp - intet olietryk efter samling... (05-10-2006 19:56:28) (svar på 38493)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.112.251)
Hej allesammen - tak for gode råd.
Jeg har prøvet forskelligt nu - jeg klemte et 12 mm hårdt kobberrør samme om et firkantjern i en skruestik, så havde jeg en adapter, der passede næsten perfekt over oliepumpen.
Op med fordeleren og på med boremaskinen: Snurre snurre, boble og pustelyde, men ikke synligt tryk på meteret (jeg har strøm på). Af med fileret prøve igen - plutplut, olien løber ud - ikke meget men jævnt og roligt, en ca 2 mm tyk stråle ved ca. 5-600 omdr. på boremaskinen. Olien ser meget tynd og grå ud, jeg tror der er kommet en del vand ned i motoren, mens den var adskilt (ingen dele er dog rustet).

Olietryk kommer efter et par minutter op på 20 (som når den plejer at gå i god tomgang).

Filteret på igen, og mere olie (der løb jo en del ud i spanden) Fordeler på - nu starter den fint (herligt med lidt bulder efter al den tid) MEN - olietrykket rokker sig ikke - det står på 0 igen.
Hurtigt stoppe - af med fordeler igen, på med min adapter og boremaskinen. Med filter kan jeg ikke få tryk - uden kan jeg igen få lidt, men det er ikke meget olie der kommer...og det virker meget tyndt - det er ellers tyk 20W50 der er på.
Jeg fik mistanken at der var kommet for meget vand i systemet til at den kan pumpe ordenligt, så det sidste jeg gjorde var at kassere al olien - ned i spanden - øvøv.
Imorgen prøver jeg med ny olie og friskt gå-på-mod..
/Bo
vil æpd
Index
38504: sv: sv: sv: Hjælp - intet olietryk efter samling... (06-10-2006 09:15:19) (svar på 38496)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.88.207.32)
Jeg vil mene, at et nyt filter må være på sin plads, sammen med ny olie. Vandblandet olie i filteret kan så udmærket danne prop især medens det er koldt. En rigtig kedelig konstellation!
Lad høre, hvorledes denne sørgelige historie udvikler sig.
mvh
Knud
Index
38509: sv: sv: sv: sv: Hjælp - intet olietryk efter samling... (06-10-2006 10:45:21) (svar på 38504)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.209.121)
Hej Knud,
jamen, det var da osse helt frisk olie og filter, problemet er bare at jeg har stået ude i regnvejr og arbejdet (det lyder patetisk, hva ?) så der er nok kommet en del vand ned mens den har været skilt ad (uden indsugningsmanifold-pakningen på).
Det var endda Duckhams 20W50 og ægte Cooper-filter...
Nu bliver det noget billigt sprøjt, indtil jeg sikker på at alt kører OK, og så et skift til. Det er trods alt det mindste besvær, at skifte olien....
Jeg vender tilbage når jeg har skruet igen. Jeg er mest stemt for at pille sumpen helt af, så jeg kan se om sien er fuld af gammelt slam - og resterne af min vaseline.
Hilsen Bo.
Index
38517: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp - intet olietryk efter samling... (06-10-2006 15:34:55) (svar på 38509)
Vagn Altmann #4361, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.130.83)
Hej Bo,
Som plaster på såret kan jeg fortælle dig at A-Z og formentlig også Bilka, har tilbud på Duckhams. kr 149,- pr. dunk.

mvh

Vagn
Index
38574: Har måske fundet problemet... (08-10-2006 22:21:14) (svar på 38517)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.112.251)
Jeg har nu, som foreslået, haft bundkaret af, og tømt/renset det. Der var en del "mayo" i, blanding af olieslam og kølervædske.
Oliesien var forbløffende ren, men der er jo også blevet skiftet en del olie de sidste par dage. Jeg blæste trykluft gennem "sugerøret". Samle igen, ny olie på. Med boremaskinen på oliepumpen skete det samme igen - grågult og tyndt væske kommer ud, lavt tryk på meteret.
Jeg fyldte et drikkeglas med stadset, og efter ½ time kunne man se, at det er emulgeret olie/vand. Pakningen mellem "timing-cover" og motorblok må have en læk, så pumpen suger fra en vandkanal samtidig med at den suger fra olierøret. Ved nærmere gennemlæsning af LR Overhaulmanual, kan jeg jo se at de anbefaler mounting compound på pakningen, det har jeg ikke brugt. Nåmen, jeg ved jo efterhånden hvordan man adskiller det hele, så jeg må bare på den igen...
Hilsen Bo, der fremover altid vil bruge flydende pakning...og måske ikke ligefrem har set lyset, så dog har set sin motor fra alle tænkelige vinkler...