tilbage

Land Rover Forum  

Index
38560: Erfaringer ved 285/75 (08-10-2006 09:45:53)
Daniel Haraldsson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 88.202.127.52)
Hej alle sammen

Jeg har, for ca. et halvt år siden monteret BFG MT 285/75-16 på min 1994 90".
Efter monteringen kørte jeg undervognen ligeså stille i yderstilling (skræven over grøft) og opdagede, at bagdækkene gik en smule på skærmkanterne.
Jeg forsøgte derfor med 30mm løft af bagenden, i form af indsatsklods ovenpå originalfjedrene, som godt nok afhjalp problemet med skærmkanterne, men resulterede i en klonk-lyd fra baghjulene ved kørsel i ujævnt terræn, især når hjulene gik ned i et hul. Fik at vide, at det var fordi dæmperne ikke kunne følge med de "forlængede" fjedres forøgede vandring (nedad). Ændrede derfor til 20mm løft bagtil og har ikke haft problemer siden.

Er det noget makværk, jeg har gang i? Skulle jeg hellere overveje et komplet sæt fra f.eks. OME?
Hvor mange dele er nødvendige? Nogle sæt består kun af fjedre og støddæmpere, andre tilføjer forlængede gummistopklodser, forlængede bremserør, "dislocation cones" og alt muligt gejl. Er det nødvendigt, eller kan man nøjes med fjedre og dæmpere?

Jeg har læst andre indslag om emnet, men savner lidt den endegyldige sandhed. Det ser jo ud til, at der går lidt religion i den en gang imellem...

Hilsen, Daniel
Index
38572: sv: Erfaringer ved 285/75 (08-10-2006 20:53:31) (svar på 38560)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.50)
Hvis du kan leve med, at din 90er måske ser lidt højrøvet ud og du ingen problemer har iøvrigt med indsatsklodserne, så vær glad for den løsning!
Jeg har da også nogle 'løsninger' på min OneTen, som jeg ganske udmærket er tilfreds med, men som andre kanske ikke bryder sig om.
Men det kan jeg da være helt ligeglad med - og det for den sags skyld også.
Vigtigt er blot, at sikkerheden er overholdt !
Index
38660: sv: Erfaringer ved 285/75 (12-10-2006 07:08:58) (svar på 38560)
Stephen Mortensen #5565, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.72.186.253)
Hej Daniel

Kører på samme dækstørrelse og oplever samme problem + ved maks. styreudslag gik min forhjul på stræberarmene inden jeg justerede mit styreudslag, som jo så medførte større vende radius. Øvøv ;-)

Jeg går efter et 2" hævningssæt hele vejen rundt. De kan erhverves for små 4 kilo og op, afhængig af mærke. Jeg vil nøjes med fjedre og dæmpere, da jeg har mødt flere hos hvem det virker - altså ikke det helt store forkromede hævningssæt med hele baduljen.

De bedste LR hilsener
Stephen