tilbage

Land Rover Forum  

38540: Køb af FREELANDER (07-10-2006 09:30:04)
Martin Poulsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.215.198.244)
Hej! Jeg står i den situation at jeg er ved at købe en FREELANDER TD4 112 hk FRA 2003. Er der noget jeg skal være opmærksom på og hvordan ser det ud med reservedele. Håber meget I vil være behjælpelig med at svare på mine spørgsmål.
38546: sv: Køb af FREELANDER (07-10-2006 14:42:40) (svar på 38540)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.44.239)
Hej Martin ! prøv at skrive "køb af Freelander" i søgefeltet, og tryk enter så dukker der 177 hits op.
God fornøjelse med læsningen, jeg håber du finder det du søger.

Med venlig hilsen
Steen
www.sitecenter.dk/laro
38556: sv: sv: Køb af FREELANDER (08-10-2006 08:32:09) (svar på 38546)
Martin Poulsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.81.13.115)
Hej igen! Rigtig mange tak for hjælpen Steen. Jeg fik kigget en del på de forskellige indlæg/svar. Har du en ide om prisniveau på de mest gængse reservedele til FREELANDER TD 4.

Hilsen Martin
38561: sv: sv: sv: Køb af FREELANDER (08-10-2006 09:53:34) (svar på 38556)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.45.183)
Hej Martin ! jeg kender desværre ikke reservedelspriserne på Freelander, jeg håber at der er en anden der kan være behjælpelig på det område.

P.S. håber vi snart ser dig i klubben, bag rattet af din nyanskaffede Land Rover Freelander.

M.v.h.
Steen
www.sitecenter.dk/laro
38563: sv: sv: sv: sv: Køb af FREELANDER (08-10-2006 14:43:23) (svar på 38561)
Morten (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.180.228)
Priserne på Freelanderdele adskiller sig ikke væsentlig fra de øvrige lr dele. Der skal bare bruges flere af dem, da en Freelander ikke er det samme kvalitets produkt som de øvrige køretøjer fra Land Rovers modelprogram.
38564: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af FREELANDER (08-10-2006 16:06:21) (svar på 38563)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.121.76)
Nå Morten, så er der lagt i kakkeloven, der kommer nok et par indlælg du bliver nødt til at svare lidt seriøst på.

Men der er da ingen tvivel om at du har haft fingerene nede i mere en hel del af slagsen.

mvh
Kenneth Poulsen
38581: sv: Køb af FREELANDER (09-10-2006 11:53:55) (svar på 38540)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.39.33)
hej Martin

Priser på reservedele kan opfattes på mange måder, og man må retfærdigvis også spørge - sammenlignet med hvad??

mvh
Ib 0219
38582: sv: sv: Køb af FREELANDER (09-10-2006 12:05:19) (svar på 38581)
Mikkel P. Gregersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.225.180.119)
Sørg for at bruge den så hårdt som muligt de første 6 måneder med garanti. Så kan du forhåbentligt få skiftet de dele der når at gå i stykker på sælgerens regning. Min har sgu desværre haft en del fejl, men den bliver også brugt meget og hårdt, så jeg tror såmænd ikke det er værre end andre LR. Når man bruger sin bil meget og hårdt, så slider det jo tilsvarende mere end hvis den bare lever sit liv på asfalten. Jeg købte min ved Bilhuset Haldrup i Aalborg, og de har lavet det hele uden at brokke sig over noget som helst. Nu får de så lov til at lave den igen, da mit soltag er gået i stykker for 2. gang. Første gang var det en garanti reparation, og når de bliver lavet på aut. værksted, så er der 12 måneders garanti på selve rep'en, så den bliver lavet på garanti igen. Super.

Delene syntes jeg faktisk er fair i pris, men værkstedstimerne på aut. LR værksteder kan være pænt dyre. F.eks. 800,- pr. time inkl. moms...
38584: sv: sv: sv: Køb af FREELANDER (09-10-2006 12:40:14) (svar på 38582)
Torben Thomsen #6859, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 86.52.23.74)
Shit. Soltaget!! Det er én af de dyre, så godt at garentien dækker. Kom af med 6500 for en renovering ved Team Bertelsen, men så påpegede de også at jeg burde få bekæmpet begyndende rust og få udskiftet de andre slidbare dele frem for kun at få skidtet til at virke igen.
En beslutning jeg ikke har fortrud, så hvis du har mulighed for at "kigge med" når soltaget bliver lavet hos Haldrup var det måske en god idé. Specielt dét der med rusten rundt i kanten kan hurtigt blive ubehageligt.
Vil give dig ret i, at man skal bruge bilen til det, den er bygget til de først 6 måneder. Så vil evt. svage punkter vise sig. Ellers deler Freelanderen visse dele med RangeRovere fra samme årgang, så visse ting må man bare affinde sig med, når man kører Land Rover.
Reparationsomkostningerne pr. kørt km. svarer uofficielt også til hvis du kører Range Rover, så hvis det handler om billige kilometer i forhold til reparationer er det bedste bud nok en Disco II. Det er ihverttilfælde hvad jeg har hørt, og herefter en Defender (men jeg er lovlig bredskuldret til at kunne sidde konfortabelt i en Defender).
Har lige haft de første 10000 km uden at skulle besøge værkstedet. Fejrede med at lave en bule i bilen, og kører nu igen og forsøger at lave en rekord mht. reparationer.
Mangler 4000 km. før det er 20000 km. uden defekter.
Held og lykke (og skal lige nævne at min Freelander er af ældre årgang (99) og at de traditionelt har lidt flere reparationsomkostninger end nyere modeller. Men hvor er det dog en fed bil i mudder og sjap / sne. Så kan de andre godt pakke sammen!
mvh.
38589: sv: sv: sv: sv: Køb af FREELANDER (09-10-2006 17:11:05) (svar på 38584)
Jens Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.199.161.226)
Deler en Freelander dele med en RR.??? Hvilke dele kan det være??
38595: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af FREELANDER (09-10-2006 19:26:27) (svar på 38589)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.112.251)
....måske 1,5 kvadrat kabel til forlygterne ?
Bare et gæt !

Mange RR-hilsener
Bo, # 7196.
38608: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af FREELANDER (10-10-2006 11:31:16) (svar på 38595)
Tove Bahn - Sanger #4749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 82.143.192.67)
man kan faktisk købe de fleste sliddele hos alternative kilder - fx. http://www.autopost.co.uk/Parts/freelander.doc

hils'ner


Svend
38614: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af FREELANDER (10-10-2006 17:02:48) (svar på 38608)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Jeg håbr bestemt ikke, at en Freelander 1 deler dele med en Range Rover - hverken Classic, P38 eller L322... har lige kørt i både en 1.8 og en TD4 Freelander 1 de sidste dage... og manner hvr er jeg glad for min range rover herefter... sådan en 1.8 fætter... magen til slap gryde skal man da lede længe efter... gearskifte er løst som i en gammel fransk bil... dækstøj og kedeligt interiør... det er ikke noget for mig... så hellere en moderne tysker eller måske endda japaner... nu må jeg hellere søge læge for der kommer sikkert ejere af Frilandsgrisene efter mig nu.... Den er sikkert overall ok... men kvalitetsmæssigt ikke meget med en land rover at gøre.. sorry, det er bare min mening.. salgstallene siger noget andet, men hvor mange "mærketro" LR-folk er der mon i realiteten iblandt Freelander ejerne??!! næppe mange - jeg tror, at den er solgt pga. navn (LR) og pris (mærkevare til lavpris) Den nye Freelander 2 ser noget mere indbydende ud - bare for lille!! hej for nu!!
38616: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af FREELANDER (10-10-2006 17:08:29) (svar på 38614)
Jens Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.199.161.226)
Kan denne forskel hænge sammen med den forskel der er i pris på de to modeller??
38617: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af FREELANDER (10-10-2006 18:01:15) (svar på 38616)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Det er vel ligesom selvsagt, at der skal være forskel, men kvalitetsoplevelsen bør ikke være SÅ stor. Når man vælger at sælge "mærkevarer, må man holde for øje, at bare fordi kunderne vælger en mindre/lille model, er det jo ikke det samme som, at kunden vil have dårligere kvalitet.

Freelander er da blevet bedre med årene (min oplevelse i hvert fald) men den 1.8 fra '99 jeg prøvede at køre i forleden var af den ringe skole (den med alle lydene) og servicebogen var fyldt til randen (hvad det end hjælper??!!)

Mindre biler kan også være ok.. Kvalitetsoplevelsen i en Audi A3 er jo ikke forholdsvis lige så dårlig som en Audi A8 - Freelander / Range Rover eller for den sags skyld andre LR... En Defender er en "traktor" (det synes jeg) Og tak for det, sådan skal den være!! En Discovery skal være en brugsbil, der kan det hele (Bykørsel, hente børn, køre med trailer, skovkørsel / terræn m.m.) En RR er "stadsbilen" - den 4wd, alle andre prøver at efterligne (men dårligt!!) 4wd modstykket til Rolls Royce. RR Sport er en hurtig sjov legekammerat (Supercharged), lidt for lille, forkert løsning hvad angår bagklap (where to sit?? - A proper RR has a split tailgate!!)en der aldrig bliver voksen - med denne smøre mener jeg, at alle bilerne udfylder et menneskeskabt behov (aldeles unødvendigt, men dejligt!!) men det er amerikansk tankegang at tro, at størrelse skal retfærdigøre kvalitetsforskel. (luxury is defined by size) - certainly not in my world!! Og jeg synes stadig at Frilandsgris 2 ser pæn (og brugbar) ud!!
38618: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af FREELANDER (10-10-2006 19:35:35) (svar på 38617)
Thomas Carstensen #6880, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.50.103.155)
Undskyld mig! Hvad er formålet her, ud over at rakke Freelander ned, og forherlige RR.

Der er masser af mennesker der er utrolig glade for deres Freelander. Jeg har netop i dag hørt en ejer af to nyere hhv. Freelander 2004 og RR 2003, rose sin Freelander for sin komfort og køreegenskaber. Jeg håber da folk hver især, i store træk er tilfredse med deres biler. Den glæde skulle da nødigt ødelægges af sure fordømmelser.

Med venlig Land Rover hilsen
#6880 Thomas - Som er lykkelig for min gamle traktor.
38620: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af FREELANDER (10-10-2006 19:50:36) (svar på 38618)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.92.156.175)
Rolig nu Thomas, det er bare en udveksling af smag og behag, nogen kan lide konen og andre kan lide datteren, der er jo heldigvis modeller nok Land Roverprogrammet der kan opfylde de flestes behov (og pengepung).
mvh
Kenneth Poulsen - med en seriebil fra -73
38622: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af FREELANDER (10-10-2006 20:13:46) (svar på 38620)
Thomas Carstensen #6880, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.50.103.155)
Jeg er sandelig helt rolig, jeg syntes bare indlægget tog en lidt kedelig drejning
38621: sv: Køb af FREELANDER (10-10-2006 20:08:36) (svar på 38540)
Lennarth Baagøe #7595, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.51.84.88)
Hej Martin

Købte en FREELANDER fra år 2000, for ca et halvt år siden,
den er jeg super glad for.
har ikke haft problemer med den.

dele til den er måske lidt dyre( i forhold til andre mærker ) men sådan er det nu engang...det er en LR
38624: sv: sv: Køb af FREELANDER (10-10-2006 20:45:18) (svar på 38621)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hmm.. der er vist nogle, der har fået mine udsagn helt galt i halsen... Når jeg nu kalder en Defender (og dens øvrige "tommemåls"-delere for en traktor er det med et smil på læben... (forstå dog lidt humor for pokker) den var jo altså oprindeligt bygget til, at være bondemandens forlængede arm, og køre.. where no man will walk... Jeg forherliger ikke en RR specielt - ej heller rakker en Freelander 1 ned... jeg har blot haft 2 dårlige oplevelser med et par af racen.. ganske, som der er folk, der har oplevet afskyelighder med en RR... sådan er verden jo nu engang skruet sammen... det er jo ikke alle dage at de gode englændere møder ædru på arbejde, så nogle må jo få "Frankensteins uhyrer" mellem kørehandskerne...

Kenneth Poulsen har jo helt ret - både hvad angår konen og datteren - og modellerne og det kedelige økonomiske aspekt såmænd også.. men det ville vel også være kedeligt om vi alle var lige, med samme muligheder... det er vel det, der OGSÅ adskiller os fra et kedeligt konformt "gråt" samfund, på samme intelligens niveau som en regnorm (den har da i det mindste en vigtig organisk betydning) ligesom alle andre dyr (Menneskeheden har jo ikke bidraget positivt til klodens historie...endnu i hvert fald!!)

At tro, at jeg fordømmer folk pga. deres bilvalg er nok at tage blysko på i svømmehallen... Folk må sgu' købe hvad de har lyst til/vil/kan. Jeg synes at en ældre seriebil er fed!! (jeg tager hatten af for dem, der har vilje og evner til, at holde dem kørende) får vel også selv købt en ældre sag til sand/mudderkassen en dag... (selvom de hjemlige magter stridter imod!!) gerne en 110" 4.0 V8 med automatgear - sikken lyd!! Jeg er et komfortmenneske, der elsker legetøj og god lyd i bilen (ikke kun stereoanlægget!!) og iøvrigt mener jeg ikke, at debatten her tog ikke nogen drejning, der var blot nogle der misforstod mine udsagn. det kan jeg kun beklage! En "ægte" LR-mand/kvinde korser sig over vor tiders moderne elektroniske køretøjer - den sidste ÆGTE Land Rover forsvandt sammen med den røde og gule knob - and that's a fact!!
Motto: there's no replacement for displacement
38628: sv: sv: sv: Køb af FREELANDER (10-10-2006 21:33:34) (svar på 38624)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.91.137.67)
ha ha ha, du er alle pengene værd Alexander. Men tror du ikke du skulle holde lidt igen med lightergassen? Jeg har lige set forleden i nyhederne, at det er meget skadeligt.

Nå, det bare gas - du forstår helt sikkert en joke, du er vist godt fremme i (bly)skoene i den intellektuelle svømmehal - og det er altid dejligt med lidt god debat. Keep up the good work, for nu at bruge lidt engelsk.

Men så må du også styre dig! - den sidste rigtige landrover forsvandt da den sidste 101 Forward Control blev udfaset, se DET er mandfolkebil for rigtige soldater, ha ha.

38652: sv: sv: sv: Køb af FREELANDER (11-10-2006 21:41:47) (svar på 38624)
Ib 0219 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.197.191.243)
hej Alexander

ups - nu er jeg ikke ægte Land Rover mand mere - fordi jeg faktisk godt kan lide de nye modeller. Egentligt også lidt sjovt at du pukler på den elektroniske udvikling, specielt når man ved at RR altid har været den af modellerne der som "forgangsmodel" har haft mest elektronik monteret gennem tiderne - smiley

kan iøvrigt fortælle at fulde arbejdere ikke bliver lukket ind på fabrikken, og at der på fabrikken er forbud mod at drikke enhver form for spiritus i arbejdstiden - det er direkte fyringsgrund. Fakta!

mvh
Ib 0219
38676: sv: sv: sv: sv: Køb af FREELANDER (12-10-2006 15:36:08) (svar på 38652)
Mikkel P. Gregersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.225.180.119)
Haha, er du nu sikker på det Ib? Jeg har sgu dem der samlede min bil mistænkt for, at have fået mere end en pilsner og en enkelt til morgenmaden! Men om de så havde været pælestive havde det ikke ændret på det faktum, at jeg ikke ville have en af de andre LR modeller i stedet for. (Løgn, RR Sport V8 Supercharged, måske)

Og så har jeg også suplleret min Freelander med "off-Road" udstyr. Det mangler dem der kører meget på asfalt, læs:aldrig i terræn, måske lidt af. Det ændrer jo bilen væsentligt.

Fx. Chauffør der har været på Experience Kursus, BFG All-Terrain...Lygtegitre, Hi-Lift, Sandstiger, ARB tove og sjækler osv. (Her skal indsættes en stor smiley, da det vist kun er dækkene der påviker bilens egenskaber, og så de fejl 40 der opstår i ny og næ.)

Og til Alexander vil jeg da lige afsløre, at jeg har haft en RRC før. En dejlig 2,4VM'er fra '87 som også var en fin bil - men endnu dyrere end en Freelander i reservedele!
38678: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af FREELANDER (12-10-2006 19:10:34) (svar på 38676)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
hmm . "poeten og lillemor" lever videre.. Jo Ib Hammer, Du er så sandelig også en ægte LR-mand (det burde du jo også være med dit job, som du gør ganske godt... Tak for din fine respons fornyligt - i øvrigt!! alle LR folk er ægte LR-mennesker - vi har bare hver vores smag, behov, og ikke mindst muligheder.

Jeg foretrækker også personligt du nyere modeller, men har samtidig en svaghed for de ældre - er også til kvinder, der er lidt ældre end mig selv, men nyere modeller er da heller ikke af vejen - hov det var et sidespring - men et af dem, "konen" godt må høre om... den anden slags taler vi ikke om - her!!.

Jeg påstod heller ikke at de gode teknikere i GB var fulde - hentydede måske næremere at de var lidt "bagstive" og "ømme i kroppen" efter en lang aften på pubben, hvilket også kan være meget hyggeligt.

Til Mikkel: Jeg kan godt forstår hvis din RR 2.4 var dyr - hvis den levede op til VM's ry eller mere korrekt rygte var det en bekostelig affære at lave motor - fanden tage de dieselmotorer!! Nej diesel er godt nutildags!! faktisk sjovere end benzin - næsten da!! V8-energi er nu det bedste (for mig!!)
38682: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af FREELANDER (12-10-2006 20:30:24) (svar på 38678)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.34.26)
Om en Freelander er dyrere end så meget andet i reservedele mener jeg nu ikke, men jeg vil bestemt ikke tilråde nogen at købe en af de ”gamle” at slagsen, da jeg så er overbevist om at uansat prisen på den enkelte reservedele, så vil det totale antal af nødvendige dele hurtigt køre én til ”guld kunde” hos reservedel pusherne.
Jeg købte en 1.8l Freelander fra ny i 00 og fik skiftet 1.motor efter mindre end en måned, og så gik det bare slag i slag indtil den blev dumpet efter knap et år.
Bilens totale mangel på kvalitet råbte til himlen, men den var da både sjov og ganske kapabel at køre terræn i. Det største problem jeg havde mens jeg havde den bil var at jeg det meste af tiden blev tvunget til at køre i kinønser Honda’er tingester, da det er låne bil type som terminalen stillede til rådighed når de igen igen skulle skrue på lidt ”frilandsgrisen”.
Det er muligt at Diesel versionen er mere stabil med dette ildelugtende og ucharmerende brændstof substans mener jeg bestemt ikke høre til på andet end en fiskekutter som er meget lang fra land..

Mvh,
Henning
RR P38 4,6 STW
88” S2A STW