tilbage

Land Rover Forum  

Index
38713: Klonk ved gearskift (13-10-2006 20:43:25)
Kim Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.203.197)
God aften.
Jeg har en Range Rover 3,9 v8 automatic som intet fejler når den er kold, men når den har kørt få km, kommer der et kraftigt klonk ved skift til bakgear.
Klonket bliver reduceret i styrke hvis jeg trækker håndbremsen før jeg skifter, derfor gætter jeg på lyden kommer fra gearkassen eller transfergearkassen.
Er der nogle af jer der har haft samme problem vil jeg meget gerne høre hvad det er min bil fejler.

Hilsen Kim.
Index
38720: sv: Klonk ved gearskift (13-10-2006 22:23:33) (svar på 38713)
Alex Knudsen #7551, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.242.183)
Hej Kim

Jeg har haft flere RRC og har nu 2 en 92 og en 91 med 3,9 automatic.
De har ikke været terræn kørt men gør det begge 2.
Det siges at det er normalt og at det er den difference der er mellem aksler og gear kasse.
Tror ikke du har grund til at være nervøs.

LR hilsen Alex
Index
38726: sv: sv: Klonk ved gearskift (14-10-2006 00:57:12) (svar på 38720)
Kim Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.203.197)
Tak for dit hurtige svar Alex, jeg er nu alligevel lidt bekymret for min bil, da klonket er meget voldsomt og kan mærkes meget i hele bilen, det lyder ikke som noget gearkassen har godt af.

Venlig hilsen
KIM.
Index
38727: sv: sv: sv: Klonk ved gearskift (14-10-2006 03:31:34) (svar på 38726)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.88.121.7)
Er din tomgangshastighed høj?
Jo højere tomgang, jo hårdere klonk giver det.
Prøv at tjekke dine kardankryds.
mvh
Knud
Index
38738: sv: sv: sv: sv: Klonk ved gearskift (14-10-2006 15:22:21) (svar på 38727)
Kim Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.203.197)
Hej Knud, tomgang er efter omdrejningstælleren ca. 850/min.
Når jeg trækker håndbremsen, er det ikke en måde at udelukke kardankrydsene, da Range Roveren har håndbremsen siddende på kardannen ved transfergearkassen.
Venlig hilsen
KIM.
Index
38746: sv: sv: sv: sv: sv: Klonk ved gearskift (14-10-2006 20:31:15) (svar på 38738)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.88.121.7)
Det er rigtigt at håndbremsen sidder lige bag gearkassen, men du skrev jo netop, at lyden blev formindsket når du trak håndbremsen. Derfor ville jeg ikke udelukke krydsene. Fra at håndbremsen bliver trukket, går der alligevel lidt omdrejning, før bakkerne er låst til tromlen, i hvert fald på min RRC.
Jeg tor ikke der findes en LR/RR gearkasse uden slør, og derfor vil der altid forekomme et større eller mindre klonk, ved skift mellem frem og bak og vice verca.
Jeg vil mene at 850 er i den øvre ende af tomgang. Kan motoren ikke klare sig med mindre?
mvh
Knud
Index
38740: sv: Klonk ved gearskift (14-10-2006 15:45:17) (svar på 38713)
Steen Larsen #0411, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.93.188.49)
Hej Kim
Oven på bagakslen sidder det en bøsning, der skal forhindre at bagakslen drejer rundtom sin egen akse. Det hedder top link bush og er ikke specielt dyr. Lyden kommer, når man går fra frem til bak eller omvendt eller hvis man bremser go giver gas bagefter. Jeg håber, at det hjælper dig

Med venlig hilsen

Steen 0411
Index
38763: sv: sv: Klonk ved gearskift (15-10-2006 23:51:19) (svar på 38740)
Kim Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.203.197)
Tak til Knud og Steen for de seneste par svar, nu har jeg noget at arbejde videre med og håber at det kan løse mit problem.

Hilsen Kim.