tilbage

Land Rover Forum  

Index
38728: Bankelyde fra motoren indlæg nr. 2 (14-10-2006 08:26:18)
Morten Clausen #7286, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.96.51)
Hej,

Jeg har tidligere skrevet herinde omkring bankelyde fra min motor (se http://www.dlrk.dk/script/redir.asp?wurl=103&indslagid=37876#37876).

Jeg har fået undersøgt de forslag som der fremlagt, men desværre er lyden der stadig. Så er der nogle der kan sige noget ud fra følgende symptomer:

Bankelyde er der stadig.
Den kan ikke tage omdrejninger og ryger meget helt sort røg (mere end en LR skal).
Olietrykket er på ca. 4,5 bar.
Efter skift af dyserne er den ene dyse blevet kobberfarvet samt spisen ser anderledes ud (se billeder).
Lejepanderne ser fine ud (har billede hvis der er nogle der vil se dem).

Det er en 2,25 Diesel 5 lejet motor fra 1983.

Med venlig hilsen
Morten Clausen
Index
38729: sv: Bankelyde fra motoren indlæg nr. 2 (14-10-2006 08:27:35) (svar på 38728)
Morten Clausen #7286, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.96.51)
Billede af dysespids.
Index
38732: sv: Bankelyde fra motoren indlæg nr. 2 (14-10-2006 09:18:53) (svar på 38728)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.0.237)
Det er sværet på fjernafstand. Selv om dyserne er nye så kan der godt komme skidt i en dyse som får den til at savle (der løber lidt diesel ind hele tiden, som giver en meget klar bankelyd fordi det brænder for tidligt).
Ud over det ser det ud til, at der ligger en en ekstra kobberskive så flammeskærmen (den nederste lille blikskive) ikke lukker tæt. Det medfører at dysen bliver for varm og det kan også få den til at savle. Det kan også være en revne i den indsats i topstykket, der nede hvor flammeskærmen ligger.

Hilsen
Ole
Index
38733: sv: Bankelyde fra motoren indlæg nr. 2 (14-10-2006 09:41:45) (svar på 38728)
Kim Petersen #7044, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.93.98.80)
Hej Morten, jeg har haft samme problem som dig på min 2.25 diesel, et lille trick for at se om dyserne forstøver rigtigt, er at skrue en dyse ud med dieselrøret siddende på, pegende væk fra dig selv(pas på! der er meget tryk på..bliv ikke ramt,dæk evt motorrum til, det sviner)start med dyse nr 1..få en til at dreje nøglen så motoren snurrer rundt, så skal dysen forstøve(en tæt tåge) og ikke sprøjte det mindste..hvis den er fin, skru den i igen og gør det samme med nr 2,3,4..dette hjalp mig hurtig med at finde fejlen..håber dette kan hjælpe dig..

Venlig hilsen Kim Petersen
(kører nu med 90" med mølle)
Index
38768: sv: sv: Bankelyde fra motoren indlæg nr. 2 (16-10-2006 13:39:49) (svar på 38733)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Hej Kim, og alle i andre.
En lille advarsel.
Forstøvet dieselolie er EKSTREMT brandfarligt.
Det antænder ved temperaturer lavere end benzin dampe.

Jeg ser lige for mig at du rammer et varmt udstødningsrør.....

Metoden har jeg selv været med til at benytte mig af. Dog i en hånddrevet højtrykspumpe, inde på værksteds bordet.

Hilsen Jens
Index
38778: sv: sv: sv: Bankelyde fra motoren indlæg nr. 2 (17-10-2006 07:53:07) (svar på 38768)
johnny (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.166.131.85)
hej jens. jeg ville gå til dieselværksted med alle dyserne og få dem trykprøvet der i stedet, når de sætter dem i en testbænk kan de se om de forstøver rigtigt, men lige så vigtigt, om de åbner med det rigtige tryk. jeg fik en traktormekaniker til at teste mine, de fleste kører rundt med en pumpe monteret i bilen, så det var rimeligt nemt. jeg ville personligt osse holde mig fra at tørne motoren med dyserne ude, der skal ikke meget til før det siger BUM. hilsen johnny RR 2.5td
Index
38869: sv: sv: sv: sv: Bankelyde fra motoren indlæg nr. 2 (20-10-2006 21:54:17) (svar på 38778)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.95.107.251)
Har du undersøgt om spjældet, som danner vacuum til bremseforstærkeren, åbner sig i takt med gasgivning?
når dyserne monteres må de ikke spændes ret meget, jeg mener det er 20nm. m. millimetergevind. Det kan også være indsprøjtningspumpen der er defekt.