tilbage

Land Rover Forum  

Index
39000: mål på smøregrav (26-10-2006 18:59:57)
Per Olesen #6671, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.49.171.84)
Kære LR-folk
Er der een der kan giveig et tip om målene på den perfekte smøregrav.Jeg er ved at opføre en ny garage på 6,5 x 8 m samt carport i enden, så der skulle være plads nok.På forhånd tak.
per olesen #6671
Index
39001: sv: mål på smøregrav (26-10-2006 19:15:48) (svar på 39000)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.95.136.162)
Hej Per, prøv at skrive > bilgrav < i søgefeltet øverst på forsiden af forum, det er både munter og informativ læsning.
MVH
Kenneth Poulsen - der også ønsker sig en "kartoffelkælder"!
Index
39002: sv: sv: mål på smøregrav (26-10-2006 20:44:21) (svar på 39001)
Per Olesen #6671, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.49.171.84)
Hejsan Kenneth
Computere var ikke lige på programmet, da jeg gik i skole, så du bliver nødt til at fortælle mig, hvad jeg skal gøre efter jeg har trykt "bilgrav" i søgefeltet, for jeg kommer ikke længere.Forresten hed det ABC og ikke EDB i min skoletid, jeg er bestemt ikke gammel, men har en glimrende hukommelse.
Med hilsen per olesen #6671
Index
39004: sv: sv: sv: mål på smøregrav (26-10-2006 20:54:26) (svar på 39002)
Rasmus Hintze #6799, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.81.106.209)
Hej Per
Prøv at trykke på enterknappen bagefter! Du ved,- den store tast til højre med en pil der slår en vinkel og drejer mod venstre!

Mvh.
Rasmus
Index
39003: sv: mål på smøregrav (26-10-2006 20:51:41) (svar på 39000)
Claus Borop Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.160.190)
Tillykke med din nye garage, jeg må dog skuffe dig, der er aldrig plads nok!
Iøvrigt, en grav er en nødløsning.
Hold helt tæt over for miljømyndigheder ect. Hvis der bliver spurgt til en grav i en garage, så er det en vinkælder !
Index
39008: sv: sv: mål på smøregrav (27-10-2006 10:00:21) (svar på 39003)
Jeppe Gravesen #7315, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.237.242)
Hvorfor er en grav en nødløsning?

Det har virket godt i mange år for rigtig mange mekanikere.

Tillykke med garagen bare det var mig.
Index
39010: sv: sv: sv: mål på smøregrav (27-10-2006 10:43:40) (svar på 39008)
Vagn Altmann #4361, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.130.83)
Hej,

Er der nogle, der har gjort erfaringer med den 123 lift, som er omtalt i forbindelse med det muntre indlæg "Bilgrav".

http://www.123lift.dk/index.php?layoutid=1

Mvh

Vagn
Index
39019: sv: sv: mål på smøregrav (27-10-2006 14:36:06) (svar på 39003)
johnny (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.166.131.85)
hej claus. nå du er stadig i live, dejligt at høre, nej selfølgelig har du ikke plads nok, det har vel ikke noget at gøre med at du har for mange rare ting i din ellers kæmpe garage,,,,,,,,,lidt misundelse skal der være plads til,,,,,,,,,, håber du har det godt, hilsen johnny
Index
39014: sv: mål på smøregrav (27-10-2006 12:44:51) (svar på 39000)
Thomas Holm #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.89.176.98)
Hej Per

Hvis du har plads, kan du købe en helt ny 2-søjlet lift for tilbudspris på 12.500+moms hos AJ Engros i Tørring www.ajengros.dk
Jeg har købt flere ting hos dem, og der er flere i klubben, som har købt en tosøjlet lift (og så er det meget nemmere at montere en lift end at grave en grav.)
Index
39031: sv: sv: mål på smøregrav (27-10-2006 17:46:17) (svar på 39014)
Per Olesen #6671, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.49.171.84)
tak for vejledningen, og svarene.Jeg havde faktisk ikke overvejet en 2-søjlet lift, men nu har I jo sat griller i hovedet på mig.Dog er der spørgsmål til, hvorfor nogle fraråder en 2-søjlet.
På forhånd tak.
PS, det var ganske fornøjelig læsning under "bilgrav".Lige en humor jeg kan forstå.
per olesen #6671
Index
39033: sv: sv: sv: mål på smøregrav (27-10-2006 19:38:48) (svar på 39031)
Claus Borop Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.160.190)
Godt at se at du kan få øje på fornuften med en lift.
Ud over at den optager plads når den ikke bliver brugt er der ikke mange ulemper, ulemperne ved en garv er: den er livsfarlig hvis den ikke er dækket til, man render sig ihjel når man skal hente værktøj eller stumper, det er dødsygt at sætte en donkraft under f.eks gearkasse eller fortøj osv osv.
Med hensyn til om der er plads nok, så er det sådan at dele til LR og andre projekter formere sig på forunderlig måde. Men det er jo så til gengæld ikke kedeligt.

Og jo Johnny, jeg overlever da stadig, 88éren en klar til foråret og jeg får da også skruet lidt på motorcykler ( russiske med sidevogn og bakgear )og så savner jeg ikke natarbejdet.
Index
39078: sv: sv: sv: mål på smøregrav (30-10-2006 09:05:11) (svar på 39031)
Thomas Holm #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.194.34.103)
Hej Per

Jeg har iøvrigt selv en 4-søjlet lift, som jeg skal have sat op. Jeg har valgt den 4-søjlede fordi det er langt den nemmeste at arbejde på. Den fylder dog væsentligt mere end nogen af de andre lifte man kan få, og er samtidig meget dyr (jeg fandt en meget billig, hvor jeg gav 10000 brugt). Derimod er den 2-søjlede jeg tidligere nævnte meget billig, og der er flere i klubben, som har købt en (blandt andet til både 110" og RR). Så man er rigtigt fornuftigt kørende med sådan en. Der er også en 1-søjlet lift, og alle liftene har både fordele og ulemper.
Index
39039: sv: mål på smøregrav (28-10-2006 10:05:52) (svar på 39000)
Tom Pedersen #7313, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.89.179.122)
Hej Per

inden du laver store investeringer på lift, synes jeg bestemt du skal finde en mekaniker der har en 2 søjlet lift, for lige at prøve den af først, jeg har to lifte tilrådighed en 2 søjlet stenhøj og en 4 søjlet stenhøj, og jeg kan da oplyse at den 2-søjlet er 100% ubrugelig til min 110'er, idet er der ikke rigtig er nogle gode løfte punkter under sådan en bil, det eneste forsvarlige sted er at løfte under rammen, men de bedste løfte punkter den to liftede kan klare er ikke særlig optimale dvs. lettere ustabil, jeg ville som du er inde på, lave en stor kartoffel kælder, eller finde en brugt 4-søjlet lift, fordelen ved begge tyber er netop af du kan komme til med en donkraft når der skal luftes differ, gearkasse etc.. dette kan man ikke med en 2-søjlet.

men find en mekaiker med begge dele, tag en six.pack med og få prøvet begge modeller af, er den 4-søjlet for dyr ville jeg benytte mig af lysbroen!!!

/Tom
Index
39040: sv: sv: mål på smøregrav (28-10-2006 12:02:59) (svar på 39039)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.88.121.7)
Jeg har også både en 2-søjlet og en 4-søjlet lift på værkstedet.
Til min RRC bruger jeg kun den 4-søjlede, hvor der er "gravlift" på, således det er rimelig nemt at løfte hjulene fri.
Jeg synes ophængningen på den 2-søjlede et er par numre for "spændende", idet der ikke rigtigt er ordentlige steder at løfte på. Alle mulige punkter er enten runde eller skrå.
Jeg har tidligere haft kartoffelkældre, som jeg undtagelsesvist har brugt til bilarbejde. Der er et væsentlig problem med sådanne underjordiske anlæg, at arbejdshøjden er nogenlunde fastlåst.
Der er stor forskelpå at arbejde på min RRC og så fruens Mohammedeo.Her er det jo såre enkelt at regulere arbejdshøjden på liften.
Skal man arbejde med bremser og evt. rust i siden, har man igen mulighed for at indrette højden trinløst, og så har man kørebanerne som arbejdsbord, aflæggeplads lige ved hånden.
Hvis man har loftshøjde, skal jeg bestemt ikke have flere kartoffelkældre.
Jeg kan kun på det kraftigste opfordre til at afprøve de forskellige typer, som foreslået i det foregående indlæg af Tom.
mvh
Knud, tidligere kartoffelavler! :-)