tilbage

Land Rover Forum  

Index
39017: Den kolde tid nærmer sig.... (27-10-2006 13:34:02)
Michael Malmquist #5138, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.90.103.46)
Så er der nogen i dette yderst kompetente forum, der kender til en form for afdækning af køleren, nu når det bliver koldt...
Evt. i et lidt bedre og pænere design end en papkasse fra den lokale grønthandler...

Mvh. Michael
Index
39018: sv: Den kolde tid nærmer sig.... (27-10-2006 13:57:41) (svar på 39017)
Niels Peter Ross #4742, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.94.179.190)
Hej Michael!!

Hvilken bil kører du i?

Peter Ross
Index
39023: sv: sv: Den kolde tid nærmer sig.... (27-10-2006 15:52:43) (svar på 39018)
Michael Malmquist #5138, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.199.243.78)
Hej Peter
Ja det kunne jeg jo godt løfte sløret for, det er en 90" TD5 fra 2005...
Michael
Index
39038: sv: sv: sv: Den kolde tid nærmer sig.... (28-10-2006 09:57:05) (svar på 39023)
Niels Peter Ross #4742, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.94.179.190)
Du skriver du gerne vel afdække køleren, er det fordi motoren aldrig bliver rigtig drifts varm? eller er det fordi du ikke får varme i kabinen??

Jeg kører en 300 tdi og havde det problem for nogle år siden at mit kølevand aldrig blev rigtig varmt og ved lave minusgrader flyttede kølevands viseren sig faktisk ikke.
Kabinen var kold og jeg frøs.

Jeg skiftede den gamle thermostat til ny orginal og med et slag var alt godt. Varmt kølevand og dejlig varme i kabinen.

Med venlig hilsen

Peter
Index
39032: sv: Den kolde tid nærmer sig.... (27-10-2006 18:59:45) (svar på 39017)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Stik pappet ind imellem fronten og køleren..
Index
39043: sv: sv: Den kolde tid nærmer sig.... (28-10-2006 17:09:58) (svar på 39032)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.179.44)
Ole er inde på det rigtige, men kig under køle/varme, under emner. Basically, uanset hvad bilen er, hvis den kan holde sig kold i ørkenen, så er den overkølet ved minus 10 og nedefter! Forskellen er at det er mere mærkbar i vor biler, og de af konkurrenterne som færdes i varmen sælges i specielle versioner der nede. (eller herop i Norge for den sags skyld!) Hurtig svaret er at afdække køleren. dette kan gøres mere eller mindre sindrigt, hvoraf den fornemste er et rullegardin. Ole's løsning er yderste gangbar, men pappet, (eller plast eller andet velegnet) skal stå mod fronten, og ikke i kontakt med køleren. En lille "post kasse spræk" så køleren får lidt luft er nødvendigt. At fjerne køle propellen er også brugt, med stor success, i Danmark, men lang hård fjell etaper kræver en propell, (og variabelt dækning også for den sags skyld!) Du kan rolige regne med, at hvis du synes det er for kold i bilen, at det synes din motor også!
Uanset opfindsomheds graden, så er det nødvendigt at holde lidt øje med kølevands thermometer. Det skal dog forstås begge veje, da en motor som ikke kan blive varm, som skal gå full-power, lever ikke længe heller!
Index
39047: sv: sv: sv: Den kolde tid nærmer sig.... (28-10-2006 21:48:55) (svar på 39043)
Jens Lynge Ottosen #5799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.88.155.245)
En kold Land Rover om vinteren er ikke det sjoveste.
Jeg er ved at bestille en elblæser så jeg kan smide den tvunget trukne luftmølle væk. Dem jeg har talt med er meget tilfredse med termostatstyrede elventilatorer.

Regner (håber) at jeg får en dejlig varm bil til vinter ;-)

Jens
Index
39050: sv: sv: sv: Den kolde tid nærmer sig.... (28-10-2006 22:57:13) (svar på 39043)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.160.232)
Den 'pæneste' løsning er et stykke plexiglas, som skrues fast sammen med grillen. I toppen bores på en bredde på ca. fem cm. et antal huller , så er kan komme køling til toppen af køleren. Ladeluftskøleren/intercooleren skal i al fald have luft for at kunne fungere optimal.
Er din termostat ok. og dit kølevand blandet korrekt med frostvæske, kan du sagtens holde varmen om vinteren.
Index
39056: sv: sv: sv: sv: Den kolde tid nærmer sig.... (29-10-2006 15:56:12) (svar på 39050)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.150.169)
Hvorfor har jeg ikke tænkt på den med plexiglas! Skal man ikke have rullegardin, så er plexiglas en ualmindelige nydelig løsning synes jeg! I øvrigt har hele motor rummets inhold godt af afdækning. Batteriet lader tidligere, og den forreste del af motoren bliver ikke overkølet. Sidste år oplevede jeg en ganske almindelig lys relæ, i en Nissan, som opgav at fungere ved minus 35. Ved minus 10 så virkede den igen! Jeg synes at jeg også fungerer bedst, ved at blive forvarmet inde i hytten, og komme ude når jeg er oppe på arbejds temperatur,når det er så kold!