tilbage

Land Rover Forum  

Index
39091: overvejelser i forbindelse med LR køb. (30-10-2006 19:08:09)
Nels Ulrik Vinther (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.126.36)
hejs folkens.
jeg er en ung studerende der skal til at købe min første landrover. Jeg glæder mig meget men hvilken model ksal jeg vælge???
den skal mest bruges til at køre i terræn for sjov, hverken trial eller andre konkurrencer. den skal gerne være på hvide plader.
forbruget af brændstof er ikke så vigtigt da den ikke skal køre langt, men hvad er bedst til terræn; benzin eller diesel?.
da jeg er studerende er midlerne meget begrænsede og jeg har derfor selv overvejet en 109" med veteran status (bla. på grund af lav forsikring og vægtafgift), men jeg vil være lykkelig hvis der er nogen der kan foreslå noget bedre eller i hvertfald fortælle om denne models egenskaber i terræn og hvilket drivmiddel jeg skal vælge.

PÅ forhånd tak.

p.s. jeg glæder mig meget til at blive en del af dette velfungerende samfund af LR ejere.

med venlig hilsen
Nels Ulrik Vinther
Index
39093: sv: overvejelser i forbindelse med LR køb. (30-10-2006 19:53:09) (svar på 39091)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.45.205)
Hej Niels Ulrik!
Du er nok inde på noget af det rigtige hvad angår valg af bil, en bil med veteranstatus er billigere.
Hvis du primært skal bruge bilen offroad er en bil med kort aksel afstand at foretrække (den hænger ikke så nemt på maven) på den anden side er en 109" mere komfortabel på landevej og så har den masser af plads.
Fælles for de 2 Seriebiler er at de har bladfjedre, ingen servostyring, og ikke permanent firhjulstræk, ikke sagt det gør bilen dårligere, det er bare noget man skal tage med i sine ovejelser, især hvis lillemor skal køre bilen og man bor i indre København (jeg taler af erfaring.
Muligheden for en billig Range Rover V8 er der også en gang imellem på hvide plader.
Du siger ikke noget om købesum, men du skal nok forvente priser på omkring 35.000,- og opefter.
Skal det være på hvide plader, ellers er det også muligt at finde en 90/110" med 3 siddepladser foran. den har også spiralfjedre, servostyring, permanent 4-hjulstræk osv ligesom Range Roveren.
Håber du finder det du søger.

Med venlig hilsen

2547 Steen

www.sitecenter.dk/laro
Her kan du læse mere om at have en gammel Land Rover m.m.

Life’s too short for boring cars

Index
39096: sv: sv: overvejelser i forbindelse med LR køb. (30-10-2006 20:08:50) (svar på 39093)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.103)
Yes, life is too short for boring cars...

Hvis du først er bidt af Land-Rover-billen, vil du også andet end at futte rundt i terrænet. Det bliver hastig til 8.000 km om året, især, hvis man har valgt den lange model, som ligefrem inviterer til en ferietur i hjemlandet eller det nære udland !

Offroad er en 88" eller den lidt mere moderne 90" perfekt, men alligevel vil jeg anbefale dig en 109" eller en OneTen for med lidt øvelse kan disse også klare rigtig meget terræn. Det er nemlig føreren, som får bilen rundt i terrænet.

De gamle årgange kan gøres mere behagelig ved at montere såkaldte parabolske fjedre. En ung mand som dig kan sagtens tumle en LR uden servostyring.

Snakker vi om 109" så skulle min favorit være følgende: 109" Hard top, gerne med en eftermonteret 2,5 n/a diesel, et overdrive, parabolske fjedre samt et oliefyr. Så er du velkørende.

Køber du een på gule plader, kan du blot betale 'hvide-plade-afgiften og indrette vognen som camper helt som det lyster dig.

Tag kontakt med den region, du hører med under... der er sikkert nogen, som gerne vil vejlede dig i praksis.

God fornøjelse!
Index
39100: sv: sv: overvejelser i forbindelse med LR køb. (30-10-2006 22:42:51) (svar på 39093)
Nels Ulrik Vinther (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.126.36)
en range rover med V8 har hele tiden være det optimale for mig, men jeg har på ingen måde råd til at forsikre den da jeg er 25 og kun har haft min egen bil i 2 år.
jeg har rodet en del med biler før, så vil gerne have en hvor man kan klare så meget som muligt selv.
Index
39105: sv: sv: sv: overvejelser i forbindelse med LR køb. (31-10-2006 00:04:12) (svar på 39100)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.112.251)
Hej Nels,
tænk lige på at du kan få en ældre RR V8 "i nakken" her i klubben eller i den blå avis, og de penge du så sparer kan du jo betale forsikringen med (ihvertfald et stykke tid...).
Misforstå mig nu ikke, det jeg mener er, at kan du klare dig med gule plader (du er så ung, at du sikkert ikke har børn (flere...) og kone (én eller flere...)), så er ældre RR i meget lav kurs, i forhold til f.ex. seriebilerne. Du får rigtig meget bil for 15-20-30.000,-. Og så er den faktisk nem at skrue på - og kniber evnerne, så er der jo nærmest 24-7 backup her på forum´et.
Jaja, man bander og svovler da ofte, og ønsker de f... englændere langt væk. Men når V8´eren brøler, så kan jeg simpelthen ikke få mit barnlige smil af fjæset et stykke tid.
Prøv at høre hvad forsikringsselskaberne skal have for ren ansvar for en ældre RR - det er ikke så dyrt som du tror.
Tænk også på at nogle selskaber af princip ikke vil forsikre firhjulstrækkere, og derfor giver en ren åger-pris.
If... er f.ex. slemme, mens Alm. Brand, der jo altid får skæld-ud i pressen er meget rimelige.
Hvis du kan li´ en RR - follow your heart...
Mange hilsener
Bo Helsted, # 7196
RR V8, 1976. Netop kommet igang igen efter motorrenovering.
Index
39097: sv: overvejelser i forbindelse med LR køb. (30-10-2006 20:33:45) (svar på 39091)
Thomas Carstensen #6880, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.177.32)
Hej Nels

Jeg kan godt følge dine lyster. Jeg startede selv med en 88'er da jeg læste på øen. Den er perfekt til storbytrafik, forstået på den måde at den indgyder en hvis respekt. Vognbaneskift bliver pludselig en leg, blink - og så er der plads.

Ser du stort på brændstoføkonomi, så vælg en benzinmotor. Den er simpel, uopslidelig og behøver ikke tilløb til bakkerne.

Om du vælger kort eller lang er religion. I begge tilfælde får du sjov i terrænet i rigelige mængder. Som andre skriver har hver model sine fordele, men skal du køre terræn er 88'eren klart den bedste. Mht. til de hvide plader
kan du bare omregistrere når du har pengene til det. Det kan gøres for få penge når vi taler om seriebiler.

God fornøjelse og på gensyn.