tilbage

Land Rover Forum  

Index
39107: kølervæske sIII diesel (31-10-2006 08:00:51)
Martin Sejr Nielsen #7477, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 86.52.97.91)
hej - så lige vejrudsigt og de vejrkloge siger at det bliver frost inden længe; - da jeg ikke har haft fornøjelsen af at eje/køre SIII om vinteren før (købte bilen i sommer)er jeg i tvivl om mængden af kølervæske i bilen. jeg har selv kun fyldt vand på når det har været nødvendigt. er der en måde hvorpå man kan tjekke/måle pct-delen af kølervæske?

på forhånd tak

mlrh Martin Sejr
Index
39109: sv: kølervæske sIII diesel (31-10-2006 08:34:54) (svar på 39107)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.209.121)
Hej Martin,
man kan købe en dims a la kæmpe-pipette med en flyder i, der viser det procentmæssige indhold af glykol.
Biltema og sådan nogen har dem...Jeg har vistnok osse en i garagen et sted, men det kan nok ikke svare sig at sende en pakke tur/retur (jeg bor i Rødovre).
Kølervædske indeholder udover glykol også forskellige additiver, der beskytter "vandkanalerne" i motorblokken mod korrosion, så det kan være en idé at skifte alligevel.
Vink & blink
Bo Helsted, #7196
RR V8 1976.
Index
39115: sv: kølervæske sIII diesel (31-10-2006 13:28:20) (svar på 39107)
Thomas Holm #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.194.34.103)
Jeg plejer at skifte kølervæske jævnligt (3. eller 4. år) så man er sikker på funktionen af kølervæsken. På arbejde, hvor vi har store dyre kølesystemer, som kører 24 timer om dagen blandt andet i nordnorge, skifter vi væsken hvert 3. år.
Index
39121: sv: sv: kølervæske sIII diesel (31-10-2006 20:09:58) (svar på 39115)
Torben Kjeldgaard Larsen #5441, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 85.81.187.82)
Hej
en måledims fra biltema koster under 20 kr, så det var da et sted at starte.

mglrTorben
Index
39126: sv: sv: sv: kølervæske sIII diesel (01-11-2006 00:23:47) (svar på 39121)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.165.231)
Hej Martin, Måledimsen er fin sålænge kølevædsken er relativ frisk. Den sikker metode er at tage en lille prøve, og sætte den i dybfryseren et par døgn. Så er den god til minus 20. Tilsæt yderlige en firedel vand.og gentage prøven. får man så et "grød" da ikke vil fryse rigtig, så er frost sikring OK til hvad det skulle være. Dette metode har fordelen at den kan ikke snydes, dvs fejlagtige blanding af forskellige typer kølevædske, og andre mystiske ting, som en ny ejer af et brugt køretøj, er uvidende om, som kan "snyde" måledimsen. Jeg vil ellers kun anbefale måledimsen, til at kontrollere koncentrationen, (sikrings grad) af kølevædske af en alder og sammensætning man kender. Der kan sagtens have kommet et par liter rent vand i systemet i sommerens løb.
Index
39133: sv: sv: sv: sv: kølervæske sIII diesel (01-11-2006 13:41:58) (svar på 39126)
Henrik Hornsved #7091, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 72.37.171.36)
>Den sikker metode er at tage en lille prøve, og sætte den >i dybfryseren et par døgn.

Sikker og sikker - Jeg ved nu ikke... det er ikke alle koner, der synes det er nogen god ide med beskidte beholdere fra værkstedet med mærkelige blålig vædske, indimellem Findus Fiskepindende og Ribsene fra sidste år....

Jeg husker tydeligt da jeg prøvede at opvarme en substans bestående af ½ dieselolie og ½ akselfedt på komfuret for nogle uger siden - Nøj hvor blev hun tosset, specielt da hun opdagede jeg havde taget en de nye Tefalgryder at gøre det i... :-0

Mvh
Henrik

Index
39135: sv: sv: sv: sv: sv: kølervæske sIII diesel (01-11-2006 14:59:49) (svar på 39133)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.209.121)
Hæhæ ...prøvede for et stykke tid siden at sølvlodde en hullet oliekande tæt på gaskomfuret. Jeg havde ikke fået alt det gamle olie ud, så der var en vis røgudvikling...
Jeg vil lige til mit forsvar nævne at det var en gammel "Kabi - made in denmark" i rent messing.
Ganske meget brokkeri - og det blev ikke tæt.
Hvad er det man siger i filmbranchen om gode ideer, som man bare ikke vil slippe, selvom de er u-lad-sig-gørlige: "Kill your darlings!"

vink/blink
Bo Helsted, #7196
RR V8 1976
Index
39141: sv: kølervæske sIII diesel (01-11-2006 18:44:23) (svar på 39107)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.165.90)
Skift det hele, så ved du, hvor langt du er. Påfyld frisk vand og ny væske. Følg anvisningen på dunken og/eller i instruktionsbogen.
Kør en tur, så maskinen bliver godt varm. Find et sted, hvor du lovligt kan køre fronten op, åben kølerdækslet så evt. luftbobler kan komme ud. Speed et par gange op. Top op og så god vinter !

NB: du skal aflevere det gamle kølevand på en miljøstation ! Eller et sted, som lovligt kan modtage det !
Index
39236: sv: sv: kølervæske sIII diesel (03-11-2006 23:03:22) (svar på 39141)
Jeppe Gravesen #7315, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.237.242)
Hej
Eller den lokale automekker med en six-pack og fedte lidt så går det også.
Ellers start med at købe to poser chips efter eget valg samt en halv liter creme fraice 9%, tænk på formen, hyg med konen, vennerne eller børnene bagefter følger du Davids råd bare med en ren beholder, og alle er glade.
Husk den lille slat kølervæske skal til deponi og ikke i håndvasken selvom den er lige ved hånden i baggangen.
Jeppe
Index
39252: sv: sv: sv: kølervæske sIII diesel (04-11-2006 18:30:20) (svar på 39236)
Brian Jakobsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.163.176.158)
der findes jo mange mere eller mindre præsise måder at teste frysepunktet på sin kølervæske.
der findes et instrument som hedder et refraktometer
det kan afmåle det præsise frysepunkt , intet autoværksted (eller andre steder hvor man roder med vandkølede motorer)
mangler sådan et,
det tager ca en dråbe af din kølervæske og ½minut så er frostpunktet fastlagt
mvh Brian J