tilbage

Land Rover Forum  

39279: Er du også træt af de høje afgifter (05-11-2006 17:02:05)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.203.118)
Så er der endelig nogen der gør noget ved det. Gå ind på www.ned-med-afgiften.underskrifter.dk og giv din underskrift som protest mos de høje afgifter.

Med håbet om en dag at kunne få råd til at købe et LR produkt på hvide plader.
Struntze
2005
39282: sv: Er du også træt af de høje afgifter (05-11-2006 19:57:18) (svar på 39279)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Erh... det er vist så meget sagt, at det først er nu, der "gøres" noget ved bilafgifterne.

registreringsafgiften er faktisk sat ned inden for de seneste år. DAF og FDM og nogle motorjournalister har beklaget sig i årevis.. men det er sgu' helt ærligt lidt ynkeligt at høre på den snak konstant... fordi: billigere biler giver muligheder for biler med større motorer - der giver flere uheld og mere forurening. Såfremt afgifterne lægges om, skal statens provenu hentes et andet sted - og min indkomstskat er da rigeligt høj i forvejen!! Roadpricing er en mulighed, men heller ikke interessant for de fleste af os, vel?? Jeg vil hellere betale mere hvert 3,5 eller 7. år end "slippe" billigt nu og betale mere for brændstof, mere i "årlig afgift" eller "vejafgifter" m.m. de fleste LR-folk er jo sluppet med 30% - godt nok uden bagsæde, men lad os nu heller ikke blæse til ilden vedr. snakken om de gule plader til private... biler koster penge, sådan er livet - god rødvin er heller ikke billigt... og hvis endelig bilerne blev billigere, så tænk på, at den nuværende bilpark bliver "værdiforringet" med x-kr. fra et øjeblik til et andet - hvem skal pludselig dække det "tab" - det skal ejeren - overfor banken, kreditselskabet eller lignede. der bliver heller ikke nemt for den enkelte, der måske lige har købt en ny Opelet Wagon til 450 kilo...

7334 - V8 - fordi 2 pakker tændrør er nemmere at bære end 6 enkelte.
39283: sv: Er du også træt af de høje afgifter (05-11-2006 19:57:42) (svar på 39279)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.165.90)
Nå, Struntze !

Måske ser det underligt ud, at biler er så dyre i Danmark, men vil skal nu også finansere en hel del og har ingen egen automobilindustri af national betydning.

Skal vi have billigere biler, skal vi fordele den manglende afgiftsindtægt på andre områder...

Det bliver vist hips som haps i sidste ende, for vi skal jo have råd til vort velfærdssamfund...
39288: sv: sv: Er du også træt af de høje afgifter (05-11-2006 21:46:37) (svar på 39283)
Eddie/3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.197.208)
Hej Poul

hvad har vores manglende automobilindustri i DK, at gøre med priserne for bilerne?

Iflg. de tal jeg har kunne finde hos danmarks statistik har vi i 2005 betalt 21.1 mia. i registreringsafgift og 8.7 mia. i vægtafgift. Medens der er betalt 473,5 mia. i indkomstskat. Så registreringsafgiften udgør ca. 4,45% af den samlet betaling af indkomst skat. så det kan ikke være meget indkomstskatten skal hæves.

Man kunne måske også forestille sig at det vil betyde et løft i gennemsnitsalderen på bilparken i DK. Det ville formegentlig betyde mindre forurening og mere sikre biler på vejene. Det er muligt at det nok også betyder flere biler på vejene.

Til sammenligning betaler vi 1,85 mia i sukker og chokoladeafgifter - 7,23 mia i tobaksafgift. Energi afgifter (benzin,olie, brunkul, elektricitet mm) udgør 36,3 mia pr. år

Alle tal er pr. 2005.

Roadpricing kunne være godt - så betaler man for det man reelt kører.

mvh
Eddie

39290: sv: sv: sv: Er du også træt af de høje afgifter (05-11-2006 22:17:19) (svar på 39288)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.94.165.90)
Mojn Edy !

Jeg kender intet samfund med egen bilindustri, som lægger høje registreringsafgifter på biler.

Fordi vi ikke har nogen bilindustri er det vanskeligt for EU, at pille ved vore høje afgifter.

Roadpricing er interessant - så vil jeg da køre mere offroad.

Høj regafgift + vægt/ejerafgift sikrer staten/samfundet stabile indtægter, mens roadpricing vil være mindre givtig. Det har man regnet på for mange år siden...

Desuden afholder regafgiften mange fra, at købe for dyre biler og derved belaste betalingsbalancen.

Du mener sikkert, at en lavere regafgift betyder en sænkning af gennemsnitsalderen på bilparken. Det argument holdt for måske 10 år siden, idet jeg næppe vil betegne vor bilpark som værende forældet - når vi altså ser bort fra os LR-nørder, der holder af de gamle modeller.

Siden den blyholdige benzin er forsvundet, er forureningen også faldet - i teorien i det mindste.

Chokoladeafgiften er en forbrydelse...

Næh, lad os holde på vort system. Skal bilerne finanseres via indkomstskatten fx., vil det betyde en stigning af trækprocenten på 3,7 gennemsnitlig... det vil fordyre vor konkurrenceevne i produktionsegmentet overfor udlandet...

Mvh

Paul
39292: sv: sv: sv: sv: Er du også træt af de høje afgifter (05-11-2006 23:10:13) (svar på 39290)
Eddie/3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.197.208)
Hej

Mere end ½-delen af bilparken i Dk er iflg. DST mere end 8 år gammel. I 2005 var gennemsnitsalderen 9,2 år.

Om lavere afgift betyder at 'folket' køber dyre/større biler - hmmm. Måske men nu er det jo ikke fordi Sverige er overfyldt af Mercedes 500 eller BMW'er i 7-serien eller jaguar eller andre dyre mærker. Ej heller i Tyskland syntes jeg at denne tendens holder. Der er jo ikke nogen der taler om at afgiften helt skal afskaffes - men bare en nedsættelse.

Så mon ikke 'folket' fortsat vil vælge efter behovet og der er jo så andre måder at opsuge købekraften på - så vi ikke belaster betalingsbalancen. Hvilken jeg så i øvrigt er af den overbevisning at man gerne ser at vi køber mere - for at holde hjulene igang.

Men nu er det vel ikke nødvendigvis bilafgifterne der er roden til vores konkurrenceevne mod det store udland. Der er trodsalt andre lande der klare sig - selvom de ikke har store bilafgifter. Bevares så kører der fortsat gamle volvoer rundt i sverige.

mvh
Eddie
39336: sv: sv: sv: sv: sv: Er du også træt af de høje afgifter (07-11-2006 10:02:27) (svar på 39292)
Søren Ignaz #6905, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.209.66.41)
Helt enig med Eddie (tror jeg nok).
Og HVIS så bare en rimelig del af de mange milliarder vi betaler i Reg. afgift gik til bedre veje, infrastruktur og trafikforbedring ville det være meget nemmere at acceptere. Men når vi udover at betale for 3 biler også skal køre i kø hele vejen og iøvrigt i gamle forurenende biler - er det for meget. Og jeg tror heller ikke på at familien DK pludselig ville køre Mustang fordi de fik råd - næh de fleste ville udskifte Lada´en med en rummelig Octavia eller Zafira med plads og sæder og god brændstoføkonomi. Se på vores nabolande - de kører bare i bedre og nyere biler - til glæde for miljø, sikkerheden, økonomien, vejene og selvtilfredsheden. Skiv under NU.
PS tænk hvis vi også kunne finde ud af at bygge P-huse i byerne istedet for de overfyldte gader?
LR hilsen - Med parallelparkeret 109" Ser III
39289: sv: sv: Er du også træt af de høje afgifter (05-11-2006 21:52:37) (svar på 39283)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.203.118)
Hej med jer
Det er da korrekt at tingene (læs samfundet) skal finansieres, og det har jeg heller ikke noget problem med. Det jeg syntes der er skit, det er at det skal gøres bla. med meget høje bilafgifter.
Hvor hører det hjemme at børnefamilier skal betale op mod 300.000 for en rimelig bil, som de kun burde betale ca. 100.000 for ?

Ang at billigere afgift giver større motorer, så har jeg mine tvivl, dem som har dette behov, de skal også nok finde pengene, og mon ikke det går ligesom med de 130 km/t på motorvejene - dommedagprofetier om flere døde osv. og hvad skete der, drabstallene på motorvejene er faldet, og gennemsnitshastigheden på hele motrovejsnettet er også faldet!

Personligt kan jeg være ligeglad for jeg har ikke det store behov for sæder bag i, så jeg er "heldig" at kunne køre i en bilklasse som er mange forundt, men det retfærdiggør jo ikke at børnefamilier bla skal køre rundt i RR fra 1970 uden seler og nakkestøtter, bare fordi at sådan en gammel slæde er billigere at køre i, en at skulle investere mange penge i en ny bil, som i løbet af 8 år er værdiløs.

Ikke mærkeligt, at der er så mange der ikke har råd til at købe god rødvin eller økologisk mad.

Og ja rigtig nok pengene skal komme et sted fra - men hvorfor lige bilerne ?

Hilsen
Struntze
39284: sv: Er du også træt af de høje afgifter (05-11-2006 20:39:12) (svar på 39279)
Jens Kristian Steen Thonbo #4828, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.52.160)
Nu er det jo ikke ligefrem sådan at riget fattes penge.
Og andre lilleputstater kan klare sig med lavere afgifter på vogntøj.
Så det er vel naturligt at sætte spørgsmålstegn ved de 180 pct. som vi her i klubben iøvrigt gør meget ud af at undgå...
39291: sv: sv: Er du også træt af de høje afgifter (05-11-2006 22:26:11) (svar på 39284)
Jørgen Madsen #6481, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.75.4)
Vejafgift er en rigtig god ide. Jeg har engang set et tvprg. om dette hvor det blev sagt at det kostede ca 2000 kr. at montere en dims (gps sikkert)i bilen som så målte hvor man kørte. Det ville hjælpe bilerne ud af de større byer og hjælpe folk i tyndt befolkede områder, da de ikke bare kan tage en bus. Personligt ville jeg bruge 6 timer/dag på transport hvis jeg skulle tage bussen. Så ned med priserne på biler og brændstof og op med afgiften på stærkt befærdede vejnet.
39295: sv: sv: sv: Er du også træt af de høje afgifter (06-11-2006 08:39:14) (svar på 39291)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.208.107.36)
For mig er bilen et symbol på frihed, og derfor er jeg så absolut ikke interesseret i at få nogen form for gps eller noget andet sporingsværktøj i min bil. Vej afgift irriterer mig som udgangspunkt, da jeg syntes vi betaler nok i afgifter alle mulige steder. Jeg kan godt se at dem der skal til kbh hver dag på arbejde, har et transport problem, men kan det egentligt passe at alle andre skal belemres af deres valg om arbejde i kbh? Timelønnen er gennemsnitligt højere i kbh, så den ekstra transportid er jo betalt.. og jeg kan levende forestille mig den mængde kø der vil komme ved de betalignsanlæg ved motorvejene hvis man vælger roadpricing. Et eller andet sted tror jeg måden bilpriserne bliver fastsat på er det mindste onde af flere.. Det er klart at jeg også ville ønske at jeg kunne drøne ned over grænsen og f.eks hente en mitsubishi lancer evo 8 for under 130 t.kr. , men som det er blevet sagt tidligere i denne tråd, så får jeg ikke flere penge i hånden af afgiften blev lavere...
39296: sv: sv: sv: sv: Er du også træt af de høje afgifter (06-11-2006 09:32:20) (svar på 39295)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.88.121.7)
Det er vist et politisk ukorrekt tidspunkt at efterspørge lavere afgift, idet flertallet af befolkningen, lige nu, higer, råber og skriger på højere skatter????? (sært som moden skifter!!)
mvh
Knud
39297: sv: sv: sv: sv: sv: Er du også træt af de høje afgifter (06-11-2006 10:32:20) (svar på 39296)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.132.124)
Jammen så er det da netop det rigtige tidspunkt. Så kan befolkningen få højere skatter, og bilerne kan få lavere afgifter.
Alle er tilfredse, både bilejere og de mennesker som syntes at højere skat er lykken (om end jeg ikke selv forstår et sådanne ønske).

Hilsen
Struntze
39298: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er du også træt af de høje afgifter (06-11-2006 10:50:14) (svar på 39297)
Thorbjørn Thorbjørnsen, Rydemarken 2, 4200 Slagelse (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.237.44.98)
Afgiftsplaget RR-ejer der ønsker frihed til selv at kunne foretage mine økonomiske prioriteringer, siger Tak til Peter Struntze for at gøre opmærksom på linket.
Skriv under nu...!

Mvh. Thorbjørn
39300: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er du også træt af de høje afgifter (06-11-2006 12:19:24) (svar på 39298)
Stéphane Bernheim #7612, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.52.158.250)
Jeg har boet i Danmark i 14 år og har aldrig forstået de 180% man skal betale for at eje en fornuftig bil...Jeg har købt min Defender i Schweiz og er ved at få hende indregistreret. Det vil koste mig "mindst" 150.000,00 kr + de 125.000,00 jeg gav i Schweiz - idet vi har 4 børn er vi nød til at have hende på hvidplader...Så JA jeg har underskrivet den...Synes at at betale 63% i skat er mere end rigelig!
Skal siger at hun er fra 12/97 og at det er et spørgsmål om kærlighed ellers ville det ikke være fornuftigt at få hende i Danmark på den pris!!!!
Så jeg siger også tak til Peter Struntze!
Mvh. Stéphane
39311: sv: sv: sv: sv: Er du også træt af de høje afgifter (06-11-2006 19:38:08) (svar på 39295)
Torben Kjeldgaard Larsen #5441, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 85.81.187.82)
Roadpricing med differentierede priser afhængigt af tid og sted er da vejen frem, særligt kbh-omr. hvor der for alvor er trængselsproblemer.

Og lad os lige få en ting på det rene. En GPS-baseret roadpricing-enhed fungerer ved at der sendes et signal FRA satelitten ud i verdensrummet der så opfanges af dimsen i bilen (lidt ligesom bilradioen). Det er dokumenteret i forskellige forskningsrapporter at systemet kan udformes så der ikke er risiko for overvågning. Så Stephan, hvis du er bange for at blive overvåget så sørg for at slukke for din mobiltelefon når du bevæger dig rundt i fædrelandet - det bliver nemlig logget allerede idag, spørg bare Kurt Thorsen der jo vistnok blev fældet på disse logninger.

Blink og vink
-Torben
39317: sv: sv: sv: sv: sv: Er du også træt af de høje afgifter (06-11-2006 21:06:44) (svar på 39311)
Ib Tinning #6115, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 85.218.178.165)
hun kan også bare spørge mig for jeg slap for tiltale i en sag vedrørende mit visa dankort da min tlf log fortalte at jeg ikke havde været i nærheden

mvh Ib 6115
39326: sv: sv: sv: sv: sv: Er du også træt af de høje afgifter (07-11-2006 00:15:59) (svar på 39311)
Henrik Gurskov #5821, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.221.146.97)
snip
" ...dimsen i bilen (lidt ligesom bilradioen)....."
snip

Hvad er en "bilradio"???

Gurskov
88" 1980...
39337: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er du også træt af de høje afgifter (07-11-2006 11:28:51) (svar på 39326)
stephan (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.208.107.36)
er godt klar over at roadpricing ikke nødvendigvis kan spore mig hvis det laves ordentligt. men der vil være en log der gemmer hver gang jeg passerer et betalingsanlæg..
Kan også sagtens overleve at man kan spore hvor jeg har været, men at lave roadpricing på stærkt befærdede veje imod kbh løser jo umiddelbart ikke problemet i at vi har for lav kapacitet på vej nettet, og hvormange har tænkt sig at tage toget hvis der kommer roadpricing? for hvis roadpricing skal lette trykket på vejen, så skal man jo samtidigt trylle et offentligt system frem som kan bringe folk frem og tilbage?
Så kunne man lige så vel fjerne kørselsfradraget for dem som kører på stærkt befærdede veje som at indføre roadpricing. I bund og grund er det jo at tvinge folk til at økonomisk at vælge anderledes...og af alle dem som kører til kbh idag som syntes at roadpricing er en god ide, hvormange af dem skal selv betale og vil evt selv vælge toget.

Hilsen stephan
M.nr 7498
"glemte at logge ind"
39342: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er du også træt af de høje afgifter (07-11-2006 15:33:40) (svar på 39337)
Mikkel P. Gregersen #5583 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.225.180.119)
Jeg ville da bare lige skyde ét af argumenterne imod billigere/lavere afgift ned.

Statens provenu vil ikke nødvendigvis falde med en afgiftslempelse.

Til dem der er meget interesserede i dette emne, så vil jeg anbefale jer, at kigge på Finlands "nye" registreringsafgiftspolitik.

I Finland havde man indtil forrige år nøjagtigt som i Danmark 180% afgift og gulplade biler.

Afgiften er lagt om, og er nu på 125%, og i Finland har det betydet et ØGET skatteprovenu.

Hvordan det kan lade sig gøre? Bilparken er blevet udskiftet i stor stil, og det har givet ekstra penge i kassen. Bilerne er mod forventning ikke blevet udskiftet til større og hurtigere modeller, men til nyere modeller i samme klasse som hidtil. (Og alt andet lige, så forurener en ny Toyota Yaris mindre end en gammel Starlet)

Men lige meget hvad, så kan i også klikke ind på:
http://www.stopdetnu.skrivunder.dk/
Og skrive under på at underskrifter på nettet bør stoppes...
39373: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er du også træt af de høje afgifter (07-11-2006 21:14:43) (svar på 39326)
Torben Kjeldgaard Larsen #5441, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 85.81.187.82)
undskyld den uklare formulering. "Bilradio" erstattes med "radio" - så skulle det være til at forstå...

GH
Torben