tilbage

Land Rover Forum  

Index
39548: dæk forvirring (12-11-2006 20:28:16)
Christian Andersen #7627, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.47.131)
dyb forvirring... ja det tror jeg nok.
Er på udkig efter nogle nye dæk og fælge til min 110", men jeg kan ikke finde ud af hvad der passer.
Passer RR fælge eks?
Skal det være 16" som dem der sidder på i forvejen. (går jeg ud fra da der står 7,50x16 på dækket.
Hvordan finder man ud af hvad typer dæk der passer til en fælg... med/uden slanger, størrelser osv osv.
Hjælp... jeg forstår det ikke.
Index
39551: sv: dæk forvirring (12-11-2006 21:29:40) (svar på 39548)
Helge Oscar Kallehauge + #1821, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.92.61.113)
Ja du kan godt bruge rr fælger, og gå ned til 15"
Dæk størrelse 265/85-16 er en passende størrelse..
til 15" passer 33/12,5 fint til en 110"
De er slange løse,det er de fleste dæk idag..

VH.
Helge
Index
39576: sv: sv: dæk forvirring (13-11-2006 15:35:50) (svar på 39551)
Christian Andersen #7627, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.47.131)
ok... så langt så godt:)
Nu skriver du at de er slangeløse.... men på de dæk jeg har siddende på står der at de er med slange.
Men kan en 15" ikke komme til at se lidt småt ud på en 110?
Index
39584: sv: sv: sv: dæk forvirring (13-11-2006 17:15:17) (svar på 39576)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.208.150)
Hej!

Hjulstørrelser kan enten opgives som europæisk mål - eks 235/85-16 (evt 235/85R16) eller som tomme-mål - eks 7.50x16. Alternativt findes en amerikansk mål-standard - eks 33x12-15

De europæiske mål (eks 235/85-16) læses således: På en fælg med diameteren 16" monteres et 235mm bredt dæk som har en sidehøjde på 85% af de 235mm

Tomme-målene (eks 7.50x16) læses således: På en fælg med diameteren 16" monteres et dæk med bredde _OG_ sidehøjde på 7.5"

Størrelsesmæssigt er et 235/85-16 og et 7.50-16 næsten ens, bortset fra at 235/85-16 er en anelse bredere.

De amerikanske mål (eks 33x12.5-15) læses således: På en fælg med diameteren 15" monteres et dæk med totalhøjden 33" og bredden 12.5"

Med hensyn til dækvalg findes der rigtigt mange muligheder - og formentlig lige så mange meninger om hvad der er bedst.

Een ting jeg undrer mig over i forbindelse med off-roadere i danmark er den ensidige fokusering på meget brede dæk.

Mange vil måske mene at de bredere dæk giver bedre fodfæste i terræn - følges fysikkens love forholder det sig bare ikke således. Kontaktfladen på et bredt og et smalt dæk vil - når lastpåvirkning og dæktryk ellers holdes konstant - være den samme uanset dækkets bredde! Kontaktfladen vil for det brede dæks vedkommende dog hovedsageligt ligge vinkelret på bevægelsesretningen, hvilket faktisk forårsager modstand!

Det teoretisk bedste off-road-dæk vil derfor være et højt og smalt dæk, som er i stand til at klare meget lave dæktryk (og her er nok noget af problemet gemt - disse to egenskaber er svære at kombinere i samme dæk...)

(Grunden til at eks "flotation" dæk fungerer skal således ikke søges i dækkets bredde; men at dækket kan fungere med et ekstremt lavt dæktryk!)


Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
39597: sv: sv: sv: sv: dæk forvirring (13-11-2006 23:18:57) (svar på 39584)
Christian Andersen #7627, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.47.131)
tak for det. Gjorde det lidt nemmere:) Omend stadig forvirrende.... hvorfor kan de ikke bare blive enige om ét system¤#&#%"&/)(¤"#&/