tilbage

Land Rover Forum  

Index
39663: hvilken drivmiddel til V8 (14-11-2006 19:47:59)
Christian Andersen #7627, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.47.131)
hejsa

Jeg har spurgt før om hvilket drivmiddel man skal hælde på sin 3,5 V8. Svaret var fra alle at den er temmelig ligeglad... bare det er benzin (that figures:))
Men min erfaring har vist mig at den helt klart kører bedst med bly i blodet. Langt bedre tomgang og langt nemmere ved at starte om morgenen.
Er det er spørgsmål om justering af tænding eller hvordan...
Nu hvor man kører V8 er det mindste man kan gøre for naturen jo at undgå bly´et:)
Index
39665: sv: hvilken drivmiddel til V8 (14-11-2006 20:13:58) (svar på 39663)
Tove Bahn - Sanger #4749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 82.143.192.67)
hej Christian,

du skal starte med at fortælle os hvilken årgang den har da dette faktisk har en betydning.

hilsner

Svend
Index
39668: sv: hvilken drivmiddel til V8 (14-11-2006 20:54:46) (svar på 39663)
Tove Bahn - Sanger #4749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 82.143.192.67)
Hej Christian,

efter at have checket op på det er jeg kommet til følgende skillelinier.

Fra 1970 til 1979 kan man højest sandsynlig ikke bruge blyfrit benzin da motorene var lavkomprimeret og topstykkerne åbentbart lavet til ikke at blive belastet i nævneværdig grad (noget med legering og bolte).

pre 1974 komprimering 8,5:1
1974 til 1979 komprimering 8,25:1
1979 til 1984 komprimering 8,13:1
1984 til 1988 komprimering 9,35:1
1988 til 1994 komprimering 9,35:1

Fra 1984 kom der elektronisk tænding og fra 1988 kom der katalysatorer.

Det umiddelbare er at den højest sandsynlig kan køre ok på blyfrit benzin fra 1984 - jeg kan huske ar nogen der havde en dengang kørte 2 tanke på blyfrit og 1 med bly. Du kan evt. købe et substitut på tankstationerne og hælde i det blyfrie.

jeg håber at ovennævnte kan bruges.

hils'ner

Svend
v8 - fordi det er sjovt


Index
39669: sv: sv: hvilken drivmiddel til V8 (14-11-2006 21:08:10) (svar på 39668)
Carsten Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.175.165)
Ved overgangen til blyfri benzin blev samtlige V8 motorer godkendt til at køre med blyfri benzin, uden der skulle foretages nogen ændringer på ventiler og sæder.

Hilsen Carsten
Index
39670: sv: sv: hvilken drivmiddel til V8 (14-11-2006 21:08:24) (svar på 39668)
Thomas Steen Madsen #3195, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.71.123)
Nu vil jeg så gerne blande mig! Vi har erhvervet en RR 86 EFI. skal vi så bruge 92, 95 eller 98 blyfri? Nogen erfaringer der?
Index
39672: sv: sv: sv: hvilken drivmiddel til V8 (14-11-2006 21:12:27) (svar på 39670)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
"Kloge-bogen" siger 95...og den smasker det i sig med fornøjelse

mrrc3,9efih


claus


Index
39673: sv: sv: sv: hvilken drivmiddel til V8 (14-11-2006 21:12:54) (svar på 39670)
Christian Andersen #7627, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.47.131)
hehe... så gik det lige pludselig stærkt:)
Jeg kunne da egentlig også godt tænke mig at vide om det er 92,95 eller 97 jeg skal hælde på den... og det var så 110 V8 fra 85. Bare for ikke at forvirre nogen:-p
Index
39675: sv: sv: sv: hvilken drivmiddel til V8 (14-11-2006 21:20:12) (svar på 39670)
Carsten Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.175.165)
Low compression engines With catalytic converter 91 RON minimum unleaded

High compression engines 95 RON minimum unleaded

NOTE: It is possible to use unleaded fuel with a 91 RON minimum octane rating for high compression engines, but performance will be adversely affected.

Efter Range Rover reparationshåndbogen fra 1995 - 2000

Hilsen Carsten
Index
39680: sv: sv: sv: sv: hvilken drivmiddel til V8 (14-11-2006 23:01:04) (svar på 39675)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.88.224.203)
Tre gode links om kompression, årgange m.m.m....

http://www.british4x4.nl/TheSpecialist/8cyl.htm

http://www.british4x4.nl/TheSpecialist/engine.htm

http://www.dlrk.dk/script/redir.asp?wurl=103&indslagid=35245#35245

Mvh Søren R.
90" V8 - og selv megen "besvær" med at finde ud af, hvad dyret kører bedst på. Sværgede i sommers til grøn 98, men lige nu går den bedre end nogensinde på 92 + en flaske Redex. Næste projekt bliver Statoils Bio95. Så jow-jow, man har mange fornøjelser i en V8'er .... der stadig holder ca. 7,4 km/l i snit, alt inclusiv :-)
Index
39671: sv: sv: hvilken drivmiddel til V8 (14-11-2006 21:11:10) (svar på 39668)
Christian Andersen #7627, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.47.131)
Jeg kan til stadighed blive forbløffet over den viden folk til tider har på dette forum. Det er skudda dejligt:)
Det er en December 85 model jeg har. Så det burde være en 9,35:1 komprimering.
Jeg har bly i tanken lige nu og den kører som smurt. Hvis den kører på blyfrit en 2-3 tanke i træk går det knap så godt... den er ustabil ved tomgang og er lang tid om at komme i rigtig "form" når man kører.
Jeg tror jeg fortsætter med mit blytilsætning og gør som du foreslår og gør det med en hver 2-3 tank.
:)
Index
39678: sv: sv: sv: hvilken drivmiddel til V8 (14-11-2006 22:31:58) (svar på 39671)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.7.138)
Nu skal jeg passe på ikke at kloge den for meget på V8´ere (selvom min egen Rangie selv har sådant et ædelt kraftværk). Men jeg havde engang en nyere BMW motorcykel med katalysator. Jeg undersøgte muligheden for at køre med bly, og fandt ud af at det kunne den sagtens - men det ville ødelægge katalysatorens virkning. Noget med at blyet tilstoppede den. Så hvis din LR har katalysator, vil jeg formode at den er holdt op med at virke.
Nogen der har mere autoriseret viden om dette?
Index
39679: sv: sv: sv: sv: hvilken drivmiddel til V8 (14-11-2006 22:59:42) (svar på 39678)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.112.251)
Hej Anders,
jeg vil da gerne kloge-åge den lidt...
Det er rigtigt at blyet (ætyl-bly) forstopper katalysatorens celler, og derfor ret hurtigt ødelægger denne. Da Volvo (vistnok som de første) introducerede biler (240-serien) med katalysatorer som et forsøg (jeg tror det var omkring 1980) var det eneste sted man kunne markedsføre dem omkring Florida, da man kunne få blyfri benzin her (de har meget strenge miljøkrav). Katalysatoren havde dog ikke været til megen hjælp uden en præcis styring af benzinblandingen, og derfor blev Lambda-sonden indført som føler i udstødningen. I forbindelse med fejringen af 25 året for biler med katalysator, har Volvo og Bosch højlydt begge påstået at "vi opfandt biler med katalysator". Uomtvisteligt er det ihvertfald at Bosch havde "dimsen" og Volvo "skruede den i en bil".
Gradvist blev blyfri benzin så markedsført i Europa, og katalysatorer blev standard i benzinbilerne.

vink og blyfri blink
Bo, medl. 7196.
...som kører på 95 oktan blyfri med en V8 fra 1981.
Index
39686: sv: sv: sv: sv: sv: hvilken drivmiddel til V8 (15-11-2006 10:45:22) (svar på 39679)
Henrik Hornsved #7091, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 72.37.171.36)
>jeg vil da gerne kloge-åge den lidt...
Også mig...

>Da Volvo (vistnok som de første) introducerede biler (240->serien) med katalysatorer som et forsøg (jeg tror det var >omkring 1980) var det eneste sted man kunne markedsføre >dem omkring Florida, da man kunne få blyfri benzin her
>(de har meget strenge miljøkrav)

USA indførte krav om katalysator i biler langt tidligere Svjh allerede i 1976. Bilisterne havde fortsat valget mellem "unleaded" eller "regular", men smart nok indførte man samtidigt at biler med kat. også skulle have en mindre diameter påfyldningsstuds, således at det ikke var muligt at påfylde "regular" på en bil med kat.
Pointen er at hvis en motorkonstruktion (herunder bla. RR V8) har været solgt på det amerikanske marked efter 1976, så er der en til vished grænsende sandsynlighed for at motoren er konstrueret til at køre på blyfri bensin.

Mvh
Henrik
som selv kører diesel...
Index
39697: sv: sv: sv: sv: sv: sv: hvilken drivmiddel til V8 (15-11-2006 14:53:06) (svar på 39686)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.209.121)
Hej Henrik,
orv, nu fik jeg røde ører, du huskede godt nok årstal bedre end mig, det er da tankevækkende at netop amerikanerne lovgav om miljøet i 1976.
Men - RR V8 blev slet ikke markedsført i USA på det tidspunkt, men først i midt/slut-firserne. På det tidspunkt var det med indsprøjtning - og sikkert også kat...

Hilsen Bo, #7196.
...med RR V8 der kun kunne sige klik-klik imorges, selv med ny starter. Sikkert dårlig stelforbindelse.