tilbage

Land Rover Forum  

Index
39563: RRC 3.9 EFI - dunkende motor (13-11-2006 12:07:47)
Kasper Schnell #3506, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 213.185.7.107)
Min RRC 3.9 EFI ('92) er begyndt at drille. Når motoren er blevet gennemvarm og jeg holder for rødt, kan den pludseligt begynde at gå ekstremt ujævnt ,og kan dårligt holde sig i gang. Den dunker også voldsomt, som om den kun kører på et par af cylinderne. Den tager gassen, men hakker voldsomt. Når den kommer op i omdrejninger igen, går den lidt bedre, men ikke godt...

Problemet forsvinder som regel , hvis jeg slukker motoren og lader den hvile i 5-10 minutter.

Problemet er opstår som regel , efter at have kørt længe i jævnt tempo (f.ex. motorvej) og så skal køre bykørsel.

Bud på diagnose og forslag til behandling modtages med kyshånd.

Mvh. Kasper
Index
39568: sv: RRC 3.9 EFI - dunkende motor (13-11-2006 12:31:18) (svar på 39563)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Kasper

Søg på "steppermotor" her i forum.
...ellers må du en tur forbi Fredensborg....
Henning og Mads ææælsker at skrue på gamle RR hæ-hæ..

mrrch
Claus
Index
39717: sv: sv: RRC 3.9 EFI - dunkende motor PART II (16-11-2006 18:21:26) (svar på 39568)
Kasper Schnell #3506, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 213.185.7.107)
Nu har jeg haft steppermotoren ude og renset den samt kammeret. Synes det gav en lidt lavere og mere jævn tomgang - super.
MEN MEN MEN. Det fjernede desværre ikke problemet, eller også er der opstået et andet. Her til eftermiddag oplevede jeg nemlig følgende:
Pludselig mister bilen ALT trækkraft. Den går ok i tomgang, men så snart jeg bare rør ved speederen er den ved at gå ud. Så snart jeg flytter foden fra speederen går den ok igen. Den kører fint i tomgang og trækker sig selv i "drive" (tomatgear), så længe jeg ikke rør ved speederen. men sætter jeg den i P eller N, stiger den væsentligt i omdrejninger.
Det kunne godt lyde som om, at den ikke får (nok?) benzin.

Igen er jeg lidt lost, hvor jeg skal starte fejlsøgningen.. Any ideas?

Mvh. Kasper

Index
39737: sv: sv: sv: RRC 3.9 EFI - dunkende motor PART II (17-11-2006 13:36:11) (svar på 39717)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Jeg ved ikke om det hjælper noget som helst.
Men min gamle Opel Ascona fra 87 med karburator og automatchoker har nøjagtig de samme problemer.

ved ikke om din RRC 3,9 EFI er med karburator......

Der er det noget rent mekanisk idet de mange forskellige vippearme m.m. der udgør autochokeren går meget trægt på grund af skidt og snavs. 80% af snavset er fjernet men der er stadig en enkelt arm der kræver adskillese af karburator før den bliver OK.

Problemet er der en gang imellem nu og så er det op i 3 eller 4 gear og give fuld gas til jeg mærker den kan trække igen, så er problemet væk.

Det kommer og går også ved varm motor.

Jens - Der allerede har pillet karburator ud af 109" Safaribilen for at rense og justere. 2 karb på en gang det går ikke.
Index
39956: sv: sv: sv: sv: RRC 3.9 EFI - dunkende motor PART II (23-11-2006 16:52:28) (svar på 39737)
Nikolaj Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.236.250)
"ved ikke om din RRC 3,9 EFI er med karburator......"

Står EFI ikke for Electronic Fuel Injection?

I så fald nul karburator.
Index
39570: sv: RRC 3.9 EFI - dunkende motor (13-11-2006 12:34:40) (svar på 39563)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.212.29.75)
Hej Kasper,

Nye tændrør? Tændrørskabler? Strømfordeler? Tændspole? Tændingsboks?

Lyder som om noget bliver for varmt -det kan give problemer.
På min RRC 3,5 var det elektronikboksen under tændspolen på venstre inderskærm der blev for varm og kort tid efter stod den helt af. Nu kører jeg med Mallory dual-point tænding og en lucas sportsspole -det giver 30mm(!) gnist i fri luft og stabil gang op til 6000RPM :)

/tony
Index
39589: sv: sv: RRC 3.9 EFI - dunkende motor (13-11-2006 19:00:53) (svar på 39570)
Kasper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.185.7.107)
Tak for inputs..

Claus: Jeg vil prøve at rense steppermotoren og håber det hjælper. Det er jo (næsten) gratis... Tror ikke den skal forbi Fredensborg. Min gamle RRC var deroppe, og Henning var ikke synderligt begejstret for dens engelske charme - haha.

Tony: Hvis ikke tricket med steppermotoren fungerer, vil jeg kigge nærmere på tændingssystemet. Jeg ved ikke, hvornår den sidst har fået skiftet tændrør, -kabler, -spole og rotor, så det er nok en god idé uanset hvad. Øv - så skal muldvarpen frem... Tror du har en pointe i det med varmen.

Jeg vender tilbage, når jeg får kastet mig over dyret en af dagene...

Mvh. Kasper