tilbage

Land Rover Forum  

Index
39721: 4 km på literen?? (16-11-2006 19:42:21)
Christian Andersen #7627, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.47.131)
Nu har jeg talt med et par stykker andre med en V8 magen til min... og alle har bedre benzin økonomi end mig.
Jeg ligger mellem 3,5 - 5.
5 hvis jeg kører meget pænt og langt. Hvad kan jeg gøre for at forbedre økonomien?
Ville et nyt luftfilter hjælpe? Gør nye tændrør noget?? anything??!?!? :)
Index
39722: sv: 4 km på literen?? (16-11-2006 20:00:52) (svar på 39721)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.34.26)
Hej Christian

Nu er det er køre "pænt" jo en ret subjektiv ting. Jeg syntes også jeg kører pænt, men jeg har altså aldrig haft min 4,6 HSE over 5,5 km/l i de godt 95.000 km jeg har kørt i den. Derimod har jeg da tit (godt nok med 2 tons på krogen) kørt omkring 2,5 til 3,5 km/l.) Så jeg tror ikke nødvendigvis der er noget "galt" med din bil, så det bedste råd må være at droppe "brøkregningen", og blot nyde lyd og trækkraft.

mvh,
Henning
Som nu må have fyldt knapt 20000 liter benzin på V8'eren på 2,5 år - men har nydt hver kilometer
Index
39723: sv: 4 km på literen?? (16-11-2006 20:06:14) (svar på 39721)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.44.177)
Hej Christian! nu er det med bedre økonomi for en V8 måske ligegyldigt for mange, bare de kan høre den dejlige buldren. Men OK ! den Range Rover 3,5 V8 som jeg havde i sin tid lå mellem 3 og 7 km/l alt efter om jeg kørte mange korte ture eller bykørsel, ved landevej kørte den ca. 7 km/l og på motorvej omkring 5 km/l. Det skal lige siges at den motor som jeg havde var fuldstændigt hovedrenoveret fra ende til anden hos Glad og gik som en drøm, men alligevel kunne jeg ikke få den til at køre mere på literen. Jeg tror den største besparelse skal findes i højre fod, altså om man kan lide at høre V8'eren arbejde.
Endelig er der andre ting der spiller ind, så som dækstørrelse og type, samt mange andre ting, men selvfølgelig skader et nyt luftfilter jo aldrig.

Med venlig hilsen

2547 Steen

www.sitecenter.dk/laro

Life’s too short for boring cars….
Index
39724: sv: sv: 4 km på literen?? (16-11-2006 20:50:02) (svar på 39723)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.177.99)
Hmm, hvor må min 3,5 V8 90"er fra 1988 altså bare være støbt under en helt ekstraordinært heldig stjerne. I mit ejerskab har bilen nemlig tilbagelagt de sidste ca. 15.000 km med ikke mindre end 7,35 km/l i snit, alt inclusiv.

I ren bykørsel bliver det vel ikke til mere end 5-6 km/l (et kvalificeret gæt, for jeg har aldrig kørt en hel tank med kun bykørsel), men på de gode, afslappede langture klarede den til gengæld helt op imod 9 km/l i sommers og ligger stadig på sådanne over 8 km/l nu, selv nu hvor det er blevet noget koldere.

Bevares, min fod er forsigtig, men på ingen måde overforsigtig.

Og nej, der er ingen triptællermisvisning, som ikke er noteret og justeret efter alle kunstens regler :-)
Index
39726: sv: sv: sv: 4 km på literen?? (16-11-2006 21:42:34) (svar på 39724)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 85.82.151.146)
Altså justering af karburator er noget der kan være med til at hjælpe.. kan jo sagtes æde en masse brændstof uden grund.
Min gamle 90" 2,25 benzin gik sjældent over 8 på literen, så kan man klare det med en v8 på karburator er det sku godt klaret.
Index
39727: sv: sv: sv: 4 km på literen?? (16-11-2006 21:45:06) (svar på 39724)
Christian Andersen #7627, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.47.131)
nu kører jeg også mest kortere ture og i byen... men da vi kørte til oksbøl kørte den ikke mere end 5 på literen.
Vi lavede dog et stop i odense for at samle en op... men syntes godt nok ikke det er meget.
Men ok... jeg må vel bar affinde mig med det og nyde lyden og kraften når man er i "felten":)
Index
39728: sv: sv: sv: sv: 4 km på literen?? (16-11-2006 22:01:47) (svar på 39727)
Lars Billingsley #3879, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.95.143.169)
det der med km/l er det ikke noget der er mere for dem der kører lupo og folk fra sf og enhedslisten ?
glæden ved bilen er vel vigtigere end km/l i den sidste ende

Lars/Biltris

som kun har en gud og det Rudolph
I love the smell of diesel in the morning
Index
39729: sv: sv: sv: sv: 4 km på literen?? (16-11-2006 22:12:32) (svar på 39727)
Rasmus Holm Jensen #6012, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.52.147.130)
Hej Christian,

Jeg synes det lyder som lige i underkanten. Jeg plejer at kunne klemme lidt flere kilometer ud af den tankfuld. Ved motorvej og jævn fart bør den kunne klare 7-8 km/l.

Justering af karburatorer, dæk valg og ikke mindst kørestil har stor betydning.

vh

Rasmus

1984 110 V8 bus på hvide plader og med de påkrævede afgifter betalt....
Index
39731: sv: sv: sv: sv: sv: 4 km på literen?? (16-11-2006 22:54:49) (svar på 39729)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
jeg har en MY 2000 P38 4.6 HSE Range Rover, hvor jeg i gennemsnit bruger 13,9 l/100km dette forbrug er inklusiv brug af klimaanlæg og diverse elektriske ting - telefon, GPS, vinter-/sommerdæk m.m. (målt over ca. 25.000km). Det er et ganske pænt gennemsnit, som egentlig ikke er SÅ svært at opnå. Jeg holder mig til hastigshedsbegrænsningerne - sådan da...

Men generelt er rådene for at opnå et acceptabelt forbrug følgende:

1. Brug en god kvalitetsolie, rent luftfilter m.m.
2. brug motorvarmer - mindre forurening, bedre brændstoføkonomi fra 1. kilometer.
3. accelerer med jævnt tryk - ikke brutalt, men helller ikke FOR langsomt.
4. hold en jævn hastighed - brug gerne fartpilot om muligt.
5. hold i frigear/neutral ved lyskryds - derved slides kobling ikke/ automatgearet "trækker" ikke.
6. hold bilen ren og glat - en god polering i ny og næ skader ikke - tværtimod! og hvem kan ikke lide en pæn bil??!!

Ovenstående råd giver ikke kedelig kørsel, blot mere jævn og rolig transport - vi har jo ikke købt en sportsvogn. vil man køre "race" må man anskaffe 4 andre hjul.

Thorstein "7334
V8 - der holder stille i weekenden idet jeg skal køre i Chevrolet SSR 5.3V8 (amerikansk pickup/cabriolet).
Index
39733: sv: 4 km på literen?? (17-11-2006 06:37:14) (svar på 39721)
Flemming Thomsen #6571, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.100.90)
Hej Christian

Hvilke dæk kører du på?
Der er kæmpe forskel på rullemodstanden på forsk. dæk.
Brede dæk er lækre men de koster brændstof.

Mvh
Flemming
Index
39734: sv: sv: 4 km på literen?? (17-11-2006 07:53:03) (svar på 39733)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.133)
Havde i 80erne en fabriksny RRC med 3-trins aut. (Hæslig tomat!) som blev skiftet til en af de første, fabriksny, med 4-trins aut ( meget bedre tomat, men med børnesygdomme)
Disse vogne glimrede ved at kunne præstere 3 km/l til absolut max. 5,5 km/l i helt særlige tilfælde.
Begge blev serviceret på aut. værksteder, bl.a. den Glade.
Jeg gav udtryk for sorg over dette forbrug, men fik at vide, at sådan er det bare.
Til orientering kørte begge på landevejsdæk af original størrelse.
mvh
Knud, nu med sparsommelig Rudolph!
Index
39740: sv: sv: 4 km på literen?? (17-11-2006 14:58:28) (svar på 39733)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Jeg får mit forbrug ned (13,9l/100km) via følgende elementer:

Sommerdæk: Michelin Syncrone 4x4 255/65 R16 på originale Alufælge. ( Kørt ca. 60.000km og skulle gerne nå 60-100.000 mere.
Vinterdæk. Michelin Alpin 255/65 R16 på originale alufælge. (kørt ca. 15.000 - MANGE km endnu)
Olie: Castrol RS 10w60 (skiftes for hver 10.000km
Luftfilter: KN-indsatsfilter. (renses for hvert andet service)
Benzinfyr: Webasto Thermotop E med timer og fjernbetjening.


Index
39746: sv: 4 km på literen?? (17-11-2006 18:18:33) (svar på 39721)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.88.124.188)
Hej Christian, har din V8 karburatorer ?. Så kan det være dine nåle og brønde er slidt i dem. få en CO måler i udstødningen og tjek CO, hvis den ligger over 3.5 % ned med den, når man lader motoren køre med 2000 Omdr. skulle CO % gerne falde. Hvis den stiger, er nåle og brønde slidt, altså smider den bare valle ned i motoren. Det kan godt give en hel del at skifte dem med efterfølgende CO-justering. Giv den 3-3,5 %. selvfølgelig skal luftfilteret være rent. Under alle omstændigheder, få tjekket den CO.


Mvh Mads, 5 km/l i 110" V8, med 4 gear.. og det er dejligt hver dag at køre.
Index
39751: sv: 4 km på literen?? (18-11-2006 08:08:06) (svar på 39721)
Verner Lundtoft Jensen #4586, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.53.219.115)
Hej Christian

Jeg kører 110" V8 fra 87 og har muligvis en løsning på dit problem.

Jeg kører ofte fra København til Jylland og tilbage, det koster en tankfuld hver vej. Ved et mindre teknisk indgreb kører jeg nu frem og tilbage uden at fylde op!

Jeg har fået installeret et ny tank på 122 liter!!!!

Mvh
Verner
4586
Index
39761: sv: sv: 4 km på literen?? (18-11-2006 16:51:18) (svar på 39751)
Christian Andersen #7627, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.47.131)
hehe. Ja det var selvfølgelig en mulighed:) Vil jeg tage op til overvejning.
Index
39832: sv: sv: sv: 4 km på literen?? (20-11-2006 19:22:55) (svar på 39761)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.108.249)
Der kan være mange årsager til din RRCs hang til benzin.
Jeg går ud fra det er en 3,5l m. karburator. Virker forstillermekanismen i strømfordeleren? aftag dækslet
og vrid forsigtigt rotoren, den skal kunne drejes ca. 10 gr. hvis ikke, så rens og smør akslerne.