tilbage

Land Rover Forum  

Index
40087: Meget varm Discovery 200 Tdi (26-11-2006 21:06:42)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.164.121.229)
Halløjsa

Mine kære gamle Disco 200 Tdi'er har lidt udfordringer med at blive varm.

Viskosekobling er skiftet
Thermostat er skiftet
Kølervæsken har rette forhold (kølervæske/vand)
Hovedlejer, stempler+ringe, topstykke, krumtap er skiftet i motoren i marts i år.

Op til 110 km/t holder "thermometeret" på instrumentbrættet sig lidt over 1. målestreg
120 km/t 2. målestreg (½ oppe)
130 km/t 3. målestreg og på vej mod det røde felt.

Med campingvogn på kan km/t halveres i forhold til de nævnte målestreger.

Hvad har jeg overset?
Hvilke andre undersøgelsesmuligheder har jeg?

Martin ;-)
Index
40088: sv: Meget varm Discovery 200 Tdi (26-11-2006 21:13:14) (svar på 40087)
Morten Bøgehøj Pedersen #5278, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 130.226.93.222)
Kunne din køler være færdig? Havde samme problem med min defender 300Tdi, skiftede køler og så var det problem løst.
Index
40089: sv: sv: Meget varm Discovery 200 Tdi (26-11-2006 21:28:32) (svar på 40088)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.164.121.229)
Hej Morten

Tak for dit indspark.

Tanken har strejfet mig med køleren, men den ser umiddelbart fin ud ... men gad vide om den er.

Jeg oplevede efter at motoren var "renoveret" at temperaturen absolut skulle op i det høje felt.

Martin ;-)
Index
40107: sv: sv: sv: Meget varm Discovery 200 Tdi (27-11-2006 09:33:54) (svar på 40089)
Ingvar Vejlund #6069, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.66.198.30)
Hej Martin
Prøv i første omgang, at skylle hele kølesystemet igennem. Husk lige at pille termostaten ud inden du skyller, og køleren skal selvfølgelig også skylles. Så bliver haveslangen jo også brugt uden for sæsonen.
Landy hilsen Ingvar
Index
40090: sv: Meget varm Discovery 200 Tdi (26-11-2006 21:41:27) (svar på 40087)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.34.14)
Bliver den varm, eller tror du den bliver varm fordi instrumentet siger det?

Hvis du er i tvivl så anskaf dig et stegetermometer med fjernaflæsning, tape føleren fast på øverste kølerslange og sæt displayet fast i synsfeltet inde i bilen. Så kan du hurtigt se om det er instrumentet den er gal med.


Mlrh
Claus
Index
40093: sv: sv: Meget varm Discovery 200 Tdi (26-11-2006 21:59:31) (svar på 40090)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.164.121.229)
Hej Claus

Tja, det er et rigtigt godt spørgsmål.

Jeg må igang med stegetermometeret!! - fruen bliver nok ikke glad ...

Martin ;-)
Index
40098: sv: sv: sv: Meget varm Discovery 200 Tdi (26-11-2006 23:18:55) (svar på 40093)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.88.184.236)
Hej!

Vedr. motortemperatur...

Mål to steder, nemlig på fremløb til køleren og på retur fra køleren. Så har du to uafhængige målinger, samtidigt med at du får verificeret om køleren virker eller ej.

Samtidigt kunne måler for olietemperatur installeres

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
40150: sv: sv: sv: sv: Meget varm Discovery 200 Tdi (27-11-2006 22:22:01) (svar på 40098)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.164.121.229)
Hej Kim

Tak for dit input.

Det er da en god ide lige at prøve med måling i begge ender.

Jeg må bare i gang.

Martin ;-)
Index
40133: sv: Meget varm Discovery 200 Tdi (27-11-2006 16:47:59) (svar på 40087)
eddie/3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.197.208)
Hej Martin

Selvom din køler ser fin ud så prøv lige at køre fingeren hen ad køleribberne - og se om de bliver siddende.

Min egen køler så også fin ud - lige indtil jeg prøvede trikset med fingeren - så blev den skiftet. (disco/95 300 Tdi). (så jeg holder lidt med Morten)

Mvh
Eddie
Index
40151: sv: sv: Meget varm Discovery 200 Tdi (27-11-2006 22:25:47) (svar på 40133)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.164.121.229)
Hej Eddie

Den får squ' fingeren ...

Martin ;-)
Index
77287: sv: Meget varm Discovery 200 Tdi (15-02-2009 17:41:43) (svar på 40087)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.66.195.233)
Hej

Jeg fik jo aldrig afsluttet sagen. Det viste sig at et ventilstyr var røget og at det forårsagede at motoren blev ret varm. Heldigt det ikke blev en nedsmeltning.

Nartin ;-)