tilbage

Land Rover Forum  

Index
40256: 3,5 v8 (30-11-2006 11:44:08)
Bo Vestergaard Fyhring #3174, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 147.29.74.243)
hej Jeg er lidt ny inden for V8-verden. Hvordan ser man forskel på short og long V8. Hvilke motorere er anvendt i hvilke modeller?
3174
Index
40259: sv: 3,5 v8 (30-11-2006 11:58:59) (svar på 40256)
Morten Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.156.254)
Hej Bo

Tror du ikke at short/long referer til enten bilmodel eller hvorledes en ny/renoveret motor leveres. Hvor mange dele udover blokken der er inkluderet ?

Har ikke stødt på den betegnelse andre steder til trods for jeg efter hånden har købt div. stumper til min egen V8'er

Morten
Index
40260: sv: 3,5 v8 (30-11-2006 12:18:15) (svar på 40256)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Hej Bo,

Det er ikke kun indenfor V8 man snakker short/long - det gælder også en en bette 4-benet 2.25 - det henviser til hvor komplet motoren er - heads er f.ex ikke med på en short engine. Her kommer et par tyvstjålne eksempler:

Short Engine - Fully rebuilt block (chemically cleaned & acid dipped ) with new cam bearings fitted, reground crank, new pistons, new rods. Fully assembled, new mains stud kit, Duplex timing chain set, high torque camshaft, tappets, gaskets (inc. composite valley gasket) and fully assembled.
Long Engine - includes unleaded heads, oil impregnated guides. Rocker assembly all fitted, and tappet pre-load set. Fully rebuilt block (chemically cleaned & acid dipped) with new cam bearings fitted, re-ground crank, new pistons, rods fully assembled. New mains stud kit. Duplex timing chain set, high-torque camshaft, tappets, gaskets (inc. composite valley gasket) and fully assembled

Mvh
Michael
109" 1982 SIII CSW Stage 1 V8
88" 1981 SIII Exmili
Index
40261: sv: 3,5 v8 (30-11-2006 12:20:50) (svar på 40256)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Bo

En "Short-blok" er groft skitseret en motorblok uden noget tingeltangel så som kobling, manifold, topstykke, forkammer o.lign. monteret.

Det andet begreb "small-blok" og "big-blok" hentyder til motorvolumen. Rover 3,5 - 3,9 og 4,2 v8 er "small-blok" motorer. Så vidt jeg husker (nogen retter sikkert hvis jeg tager fejl), så skal vi over 5,6 l før amerikanerne vil kalde det en "big-blok"

med v8 hilsen
Claus
Index
40263: sv: sv: 3,5 v8 (30-11-2006 12:27:00) (svar på 40261)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Hej Claus,

Jeg mener nu godt at man kan have en small-block på f.ex 7 liter (selvom det jo er en hel del) - jeg mener det skiller lige omkring 400cui. En big-block er som regel af støbejern og en small-block er af alu.

Mvh
Michael
Index
40267: sv: sv: sv: 3,5 v8 (30-11-2006 14:11:33) (svar på 40263)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.212.29.75)
Bøjstrup har såvidt jeg husker ret, både mht long/short og big/small.

/tony
Index
40273: sv: sv: sv: 3,5 v8 (30-11-2006 15:44:49) (svar på 40263)
Eddie/3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.53.21.179)
Hej

Efter mine oplysninger er forskellen på en small/big block støbet(godstykkelse) af motoren.

Altså kan man godt have en 3,5 liter på en big-block. Men du kan nok ikke have en small-block på eks. 7 liter - da der ikke er nok 'gods' at bore i. Igen efter de oplysninger jeg har er amerikanske (ældre) V8'er både small- og bigblock typisk i støbejern.

mvh
Eddie
Index
40275: sv: sv: sv: sv: 3,5 v8 (30-11-2006 16:05:36) (svar på 40273)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Vi er ved at bevæge os ind på et religiøst område her (smiler) - GM LS2 er på 6 liter og det er en smallblock. Chevy smallblock kan så vidt jeg ved ihvertfald være på op til 400cui. Definitionen er pænt svær at præcisere eftersom f.ex Pontiac og Chevrolet har forskellige opfattelser af hvad en smallblock og hvad en bigblock er.

Mvh
Michael
Index
40274: sv: sv: 3,5 v8 (30-11-2006 15:54:43) (svar på 40261)
Anders Trusholm Jensen #5891, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.91.170.147)
Grænsen for hvornår den betegnes som Big blok er 6 liter.
Den mest alm. amerikanske V8 er den såkaldte 350 CUI.
Den er en small blok.
Index
40271: sv: 3,5 v8 (30-11-2006 15:16:21) (svar på 40256)
Bo Vestergaard Fyhring #3174, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 147.29.74.243)
OHHH ja javist så er jeg med tak for svarene.
Index
40272: sv: 3,5 v8 (30-11-2006 15:18:29) (svar på 40256)
Bo Vestergaard Fyhring #3174, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 147.29.74.243)
Ja Indernettet er ok se hvad jeg selv fandt:
Short engines: New or refurbished engine block, crankshaft, rods, pistons, camshaft, timing gears and chain (or direct drive gears if specified), gaskets and seals necessary to complete the engine build.
Long engines: Short engines with cylinder heads, pushrods, rocker gear and all other gaskets necessary to complete the engine build. These do not usually include sumps, timing covers, pumps, rocker covers, brackets, lifting eyes, hoses or ancillaries although any gaskets needed for covers and pumps are included.
Stripped engines: Long engines with covers, oil pump, waterpump but no brackets, lifting eyes, hoses or ancilliaries.
Full engines: Just about everything except exhaust manifolds
Some or all parts can be optionally supplied with any of the above as needed.