tilbage

Land Rover Forum  

Index
40387: Aldrig mere elektrisk start -? (05-12-2006 12:30:06)
Jan Østberg #5876, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.63.244)
Jeg håber nu på hjælp fra det ærede forum; selv er jeg nemlig gået helt i stå og - næsten - klar til at vende mig mod overtro og okkultisme.

For en uges tid siden ville jeg starte min 109" SIII 2.25 (benzin) - jeg drejede nøglen og hørte en knurren fra en starter som ikke evnede at dreje motoren helt rundt.
Så tænkte jeg først 'ikke strøm nok' og forbandt batteriet til min Rangerover med startkabler - samme resultat.
Jeg prøvede så at sætte minusklemmen på motoren og plusklemmen direkte på starterens plus - men det gav stadig kun en knurren. Det begyndte at ligne en (halv)død starter, så jeg pillede den af - og da den nu slet intet gjorde når jeg forbandt den til et løst batteri tænkte jeg at den var 'stået af' - selvom jeg ikke havde oplevet noget som jeg kunne relatere dette til. Alt kan jo ske.
Der kom så en ombytningsstarter fra den anerkendte leverandør, og da jeg monterede den skiftede jeg også lige startrelæet til nyt, batteriet til nyt 90 Ah/680 CCA, og pluskablet ned til starteren til nyt 25mm2. Stelforbindelsen er fra batteriets minus og direkte på motoren, og den er god nok - dokumenterbart god nok. Så drejede jeg nøglen.
Nu forventede jeg jo at den bare ville piske rundt med en helt uhørt hastighed, men den begyndte kun langsomt at dreje motoren rundt; så var det ligesom den pludselig kom op i omdrejninger - og motoren startede. Efter dette kunne jeg jo ikke helt overbevise migselv om at problemet var løst - den gamle starter kunne altid med lethed dreje motoren, også med et dårligt opladet batteri. Med alle disse ting skiftet var det underligt at den ca. hver anden gang bare 'knurrede' og ikke kunne, og så lidt efter alligevel. Men bilen kunne jo dog i praksis startes, så jeg vendte mig mod min Rangerover som lige skal have skiftet tanken inden syn .. som skulle have været i går ..
Da jeg så søndag aften igen ville starte 109eren skete følgende: Første forsøg - startmotoren slog til, og drejede hurtigt motoren rundt. Jeg slap nøglen og prøvede igen - en knurren. Tredje gang jeg drejede nøglen hørtes kun relæets klikken - og det er så den sidste lyd jeg har hørt. Jeg pillede den 'nye' starter af bilen, åbnede og så - at alle 4 ledninger til kullene var brændt over: kobbertrådene helt røde og 'tørre', og selv isolatoren som kullene sidder i var delvist smeltet..

Så afsted til autoelektrikeren, som mente at der var gået mindst 500 A gennem den starter, og at den var brændt af pga. overbelastning. Han kunne umiddelbart afkræfte at problemet på nogen måde kunne have med dårlig stelforbindelse at gøre, idet der jo altså var gået masser af strøm igennem starteren. Jeg bemærkede også at både plus- og stelkabel blev meget varme selv af et kort startforsøg.

Konklusionen var/er, at NOGET gør det PERIODISK umuligt for starteren at dreje motoren, og autoelektrikers første forslag var da også at motoren havde sat sig. Imidlertid har jeg hver gang let kunnet dreje motoren rundt med startsvinget, ligesom jeg kørte 100 km i den i går, den går jo som en drøm når den bare er startet, så sat sig har den altså ikke. Han fremkom derefter med følgende forslag: Hvis motoren kan rokke i et leje, f.eks. det bageste hovedleje ... så kan man muligvis forestille sig at starterens perifere pres imod startkransen kan rokke den hen hvor den ikke kan drejes, hvorimod startsvinget jo påvirker motoren i den anden ende, og endda centralt, så herfra opleves problemet ikke. Dette er nu den eneste teori; jeg har ikke udført noget eksperiment til efterprøvning af den .. for det første, den kører jo altså godt & der høres ingen 'banken' eller andet som taler om slør i hovedlejer - som motoren iøvrigt har 5 af .. og for det andet, så .. er det altså bare for deprimerende!!
Jeg starter nu min 109er med håndsvinget; det går da OK - som regel starter den i første forsøg, ihvertfald når den er kold! - og jeg har ikke lyst (eller råd) til at sætte flere startere på bilen, før det underliggende problem er løst - hvadenten det så er af denne verden, eller...

???
med de roverste hilsener
Jan Østberg
#5876 NSJ
109" SIII 2.25 b 1973
RRC 3.5 V8 1984

Index
40388: sv: Aldrig mere elektrisk start -? (05-12-2006 13:09:50) (svar på 40387)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.212.29.83)
Hej Jan,

Træder du koblingen ned når du prøver med elstarteren? For det gør du jo nok ikke når du bruger håndsvinget(så skal du da have lange ben..). Jeg synes at historien om et leje er lidt langt ude - så burde motoren køre ad H til, specielt under belastning. Men det kan være et løst eller skævt svinghjul, så startkransen kører skævt på starterhjulet. Det er ikke sikkert at du kan mærke det når motoren går. Jeg ville fokusere på området omkring startkrans/starters montering på motoren.

/tony
Index
40392: sv: sv: Aldrig mere elektrisk start -? (05-12-2006 13:43:33) (svar på 40388)
Jan Østberg #5876, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.63.244)
Hej Tony, og tak for deltagelse -

Nej, jeg træder ikke - ihvertfald ikke konsekvent - koblingen ned ved start; jeg kan faktisk ikke huske om jeg har prøvet det, men jeg vil bestemt tro at jeg har gjort det nogle af gangene. Nu er det jo for sent at prøve det - når starteren ikke sidder der mere.

Svinghjul/startkrans. OK - jeg vil lægge mig ud og se om jeg kan rokke med startkransen, om den virker løs - det skal så nok også prøves både med og uden koblingen trådt ned. Jeg vender tilbage.

/øst
Index
40400: sv: sv: sv: Aldrig mere elektrisk start -? (05-12-2006 17:28:40) (svar på 40392)
Tom Pedersen #7313, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.89.179.122)
nu ved jeg godt at du skriver at forbindelserne er i orden, men prøv lige at forbinde plus og minus fra starteren og direkte til battr. du skriver dine kabler bliver varme dvs. at der er modstand i dine kabler og ikke i starteren, hvilket er ensbetydende med dårlig forbindelse.


/Tom
Index
40401: sv: Aldrig mere elektrisk start -? (05-12-2006 18:00:21) (svar på 40387)
Carsten Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.175.165)
Jan,

Forbind et voltmeter parallelt med ledningen fra batteri + til starter terminalen, aktiver starteren. Hvis forbindelsen er tilfredsstille, vil du kunne aflæse et spændingsfald på ca. 0,5 volt.

Lav det samme nummer med stelforbindelsen, forbind voltmeteret fra starterhuset til batteriets - pol. Det målte spændingsfald skal ingen være ca. 0,5 volt.

Hvis spændingsfaldet er for stort, flytter du måleledningen til et andet punkt i starterkredsen, indtil du har fundet den dårlige forbindelse.

De 500 amp. i forbrug lyder voldsomt, selv med en blokeret motor vil det være svært at komme op på det forbrug, med mindre den nye starter er defekt. Strømforbruget med blokeret motor kan måles ved at vælge et gear, slip koblingen og træd på bremsen. Mål strømforbruget med et amperemeter. Starteren skal kunne holde til den behandling i en kortere periode.

Har du ikke garanti på din starter?

Hilsen Carsten
Index
40410: sv: sv: Aldrig mere elektrisk start -? (06-12-2006 08:58:58) (svar på 40401)
Christian Holm Jönsson #6659, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 152.73.124.23)
Jeg kender en rigtig godt som satte en 24v starter på istedet for en 12v. Det tog et par timer før "han" fandt ud af det.. Dine symptomer med varme ledninger er alligevel nok noget andet - men det med den sløve tørn lyder alligevel bekendt.

mvh
Christian
Index
40431: sv: sv: sv: Aldrig mere elektrisk start -? (06-12-2006 19:27:19) (svar på 40410)
Claus Vogter (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.160.104.107)
Christian !!!!

Stilhed er en dyd....
Index
40413: sv: Aldrig mere elektrisk start -? (06-12-2006 09:13:48) (svar på 40387)
Urban Larsen #4263, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.93.247.24)
Problemet er din startkrans den er slidt så meget de to steder hvor starteren skal trække maximalt for at stemplet kan komprimere, når tænderne bliver meget slidt bider starteren sig fast i resterne af tænderne og lyder som en defekt starter.
Du kontrolere det ved at afmontere starteren, lyser på startkransen, drejer motoren langsomt rundt, og du vil se to steder næsten uden tænder, med 180 graders mellemrum på svinghjulet.
Så ud med motoren og ny krans på.
Urban.
Index
40452: sv: sv: Aldrig mere elektrisk start -? (07-12-2006 04:36:34) (svar på 40413)
Jan Østberg #5876, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.63.244)
Tak til alle der har bidraget! Startkransen skal helt klart undersøges, og jeg vil gøre som Urban foreskriver. Det er jo let nok, starteren er allerede afmonteret. Jeg vender naturligvis tilbage her med resultatet..

..der kan bare godt gå et par dage endnu inden jeg får det undersøgt: 109eren skulle - udover at være familiebil med 2 børn & højgravid kone - netop i disse dage også dublere for min arbejdsbil (1984 Range Rover) som står på bukkene for at få skiftet tank & noget (til syn som skulle have været i sidste uge) - og nu har jeg i tre dage startet 109eren med håndsvinget; det er sådan set let nok om morgenen, og iøvrigt når den er kold, men .. jeg er jo et udpræget fornuftsmenneske, så da der i dag stod en 1985 Range Rover - Vogue, automatic osv. på hvide plader til salg lige her henne om hjørnet, og banken havde nogle penge tilbage, ja så kunne jeg straks se hvordan truende kaos på tre-fire fronter samtidig kunne afværges .. nu kan jeg så få arbejdsro et par dage og lige få det værste fra hånden, nyanskaffelsen skal selvfølgelig også lige 'kigges efter' og konserveres bedst muligt, og så skal min arbejds-RR altså laves klar - og så derefter, i den første rolige stund der forhåbentlig kommer vil jeg kigge på startkransen på 109eren, den gamle bil trænger så helt afgjort også til at blive skilt lidt mere ad end der bliver tid når den er daglig brugsbil.

Nu må Rangeroverne så trække læssene her, så kan 109eren forhåbentlig blive sat lidt mere seriøst i stand inden den næste år indtræder i tilværelsen som officiel veteran (1973).

Håber jeg kan vende tilbage med rapport om tandkransens tilstand i weekenden!

Altså, foreløbig tak
Jan Østberg #5876 NSJ


Index
40453: sv: sv: sv: Aldrig mere elektrisk start -? (07-12-2006 06:32:20) (svar på 40452)
Steen Bille #4172, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.89.50.136)
kære jan og kone (!!!!)

Normalt blander jeg mig ikke i husbondens landroverklubsideliv, men... af hensyn til jeres familie, så alligevel. Det blev for! genkendeligt. Jeg er den "lykkelige" medejer af 3! 110´er i forskellige usamlede stadier. Den første fik vi i god tid inden vores nu 4 årige datters ankomst. Den næste skulle bare være reservedele, og er det - i det meste af kælderen. Den sidste fik vi 14 dage efter datterens fødsel, noget skulle vi jo ha at køre i. Den står stadig i indkørelsen, uden hjul...(er opgivende blevet kommenteret af vores datter, hver gang ferien har nærmet sig), og i 2 dele, så det er lidt af en ufordring at komme forbi med cykelanhængeren. Og imens køre vi skoda!!!

Ikke for at tage modet fra jer, men måske vil det alligevel hjælpe din kone at vide, at hun har artsfæller.

Kærlig hilsen
Anne Kjær jensen