tilbage

Land Rover Forum  

Index
40434: Centerdiff. TD5 (06-12-2006 20:28:39)
Jens H. Larsen #5562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 82.150.90.3)
Hjælp, jeg kan ikke koble spærret til på centerdiffet. Gearstangen er som gummi. Bilen kører mest på landevej. Gennem tiden har det været vanskeligere og vanskeligere at få spærret koblet til. Bilen er fra 01.
Er der nogen i forum der har et bud/erfaring

Jens
Index
40439: sv: Centerdiff. TD5 (06-12-2006 21:42:04) (svar på 40434)
Poul Helmer Larsen #5695, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.88.211.167)
Hej Jens,


I peridoden fra 2001 til 2006 havde jeg den store glæde og fornøjelse at "kværne" ca. 230.000 km i verdens bedste Land Rover (Land Rover Defender 90" Td5), primært på motorvej...

...-men også i terræn (incl. Vejle Fjord;-)

Uden andet problem, end at diff.-spær blev mere og mere "trægt", jo længere tid der gik imellem at det blev brugt (ikke misbrugt, men brugt...).

Bedste råd: Brug din Land Rover til det formål du har indkøbt den til (den lever fint op til alle dine forventninger:-)...

Men hvis du har behov for diff-spær, så brug det med jævne mellemrum i terræn, allerhelst et par gange pr. måned...

... og ellers frem og tilbage i henholdsvis 1. reduktionsgear frem, og derefter tilbage.

Med ægte, venlige hilsner

Speider

Index
40441: sv: Centerdiff. TD5 (06-12-2006 22:31:37) (svar på 40434)
Per Brunsgaard #0536, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.95.105.119)
Hej Jens
Er din rullelængde på alle fire dæk lige lange?
Sagt med andre ord, er dækkene slidt uens opstår der ulige omdrejningstal mellem for- og bagtøj så det kan være vanskeligt at spærre og ikke mindst at få spærringen til at slippe igen.
Derfor er det vigtigt at alle dæk slides ens så de har samme diameter (rullelængde) kan du ikke få den til at slippe spærringen kan du bakke lidt.
Men alt det her ved kørselsinstruktørene meget mere om, så spørg din kørselsinstruktør i regionen.
mvh per b. (gl. instruktør)
Index
40454: sv: sv: Centerdiff. TD5 (07-12-2006 07:50:52) (svar på 40441)
Jens Larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 82.150.90.3)
Alle dæk er slidt ens. Mellem gearskifte og den arm der går ind i gearkassen, er der en del mellemarme, så vidt jeg kan se. Det er muligvis disse der giver efter og giver den gummiagtige fornemmelse. Det virker som om at selve armen der går ind i gearkassen ikke bevæger sig overhovedet.

Jens
Index
40459: sv: sv: sv: Centerdiff. TD5 (07-12-2006 10:27:34) (svar på 40454)
Thomas Holm #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.194.34.103)
Du skal have masseret armen, som går ind i gearkassen. Giv den godt med rustolie eks WD40 (JA, nu undrer alle I jævnlige forumlæsere jer, for jeg anbefalede WD40. Det kan rent faktisk bruges til noget, omend jeg stadig mener at det ikke kan smøre...).
Når først armen har løsnet sig efter massage, olie og så videre, bør du jævnligt betjene den. Hvis den ikke vil hoppe ud igen, er det ofte som der skrives, forkert dækslid eller forskelligt dæktryk i bilens dæk. Er det helt galt (eksempelvis efter at have kørt terræn med et reservehjul på af en anden størrelse end de 3 andre, hvorved hele transmissionen er blevet trukket op som en fjeder), kan det være nødvendigt at løfte bilen fra jorden. Man kan så se, at det ene hjul slår tilbage, og diffen går ud af lås.
Index
40460: sv: sv: sv: sv: Centerdiff. TD5 (07-12-2006 10:33:29) (svar på 40459)
Jens Larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 82.150.90.3)
Tak for svar, Thomas. Det lyder som om det er det, der skal til.

Jens
Index
88616: sv: sv: sv: sv: Centerdiff. TD5 (21-10-2009 15:58:10) (svar på 40459)
Jens Schönemann-Paul (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.50.226)
Dette emne er vist evigt aktuelt...

Hvordan får man nemmest adgang til armen, der går ind i gearkassen? Skal jeg have åbnet oppe-fra eller er det muligt at gøre nogen gavn fra neden, ud over at skylle med højttryksrenseren?

(Ja, ja - jeg skal nok se at få meldt mig ind - fik min 'nye' Defender i går ,-)