tilbage

Land Rover Forum  

Index
40444: Km literen (06-12-2006 23:04:36)
Jeppe Gravesen #7315, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.237.248)
Hvor langt skal verdens sejeste motor "3,5 v8" gå på literen i en 110" Land Rover.
Så et spørgsmål til dem der har en, sagt med lav stemme, Nissan 3,3 motor i vognen hvordan er det lavet med 12/24v i bilen er det delt så motor har 24v og bil 12v eller.
Med venlig hilsen ham der skal have nye bøsninger i undervogen i morgen torsdag håber det virker efter hensigten.
Jeppe
Index
40458: sv: Km literen (07-12-2006 10:19:58) (svar på 40444)
Thomas Holm #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.194.34.103)
Hej Jeppe

3.5 V8 motoren kører ikke mere end 7 km/l, medmindre du kører utroligt forsigtigt (morfargear). Jeg har en enkelt gang målt min tidligere V8 3.5 manuel til at gå 8.3, men det var virkelig blød hat kørsel.
Ved hård kørsel / terræn kører du ikke mere end 2.5-5 km/l afhængigt af terræntypen (død sand=meget benzin, hård ler=mindre benzin). Men selvom den ikke er økonomisk, så går den utroligt godt, og er fed at køre i (og lyden er helt uforlignelig). Og afskrivningen på en dyrere dieselmotor kan betale for en del benzin, så har du en motor, som går godt, og kører du ikke 130 km/dag, så behold din fede V8 maskine.
Iøvrigt kan man gøre økonomien meget ringere ved at lægge en 3.9 i med karburatormanifold.
Index
40467: sv: sv: Km literen (07-12-2006 12:26:18) (svar på 40458)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 217.157.4.206)
Hej Thomas

Var det en 110" du kørte i? Mine erfaringer ligger noget tættere på de 5 km/l

mvlrh

NH Bach

ex-V8
Index
40471: sv: sv: sv: Km literen (07-12-2006 15:05:32) (svar på 40467)
Thomas Holm #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.194.34.103)
Nej, det er fra flere Range Rover V8, som jeg har haft gennem tiden. Men du kan godt have ret mht bussen.
Jeg kører sjældent mindre end 20-25 km på lige midtjyske landeveje uden for mange start/stop, så hvis man kører bare lidt i bytrafik, kunne jeg snildt forestille mig, at økonomien rasler ned (også for en Range Rover).
Index
40477: sv: sv: sv: sv: Km literen (07-12-2006 17:50:42) (svar på 40471)
Christian Andersen #7627, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.47.131)
????
Min V8 fra 85 kører ikke mere end 4 på litere... 5 hvis det er rigtig rigtig morfar kørsel. I terræn er vi helt nede på 1,5 (oksbøl)
Index
40478: sv: sv: sv: sv: Km literen (07-12-2006 17:52:53) (svar på 40471)
Søren Rasmussen #5846 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.4.11)
Økonomien rasler helt sikkert ned, så snart man kun kører korte ture og bytrafik. Og vel især efterhånden, som det nu stille og roligt begynder at blive bare lidt koldere om morgenen.

Men jeg bliver stadig nødt til at "drille" med min egen oplevelse af en 3,5 V8 90"er fra 1988, i hvilken jeg nu har tilbagelagt godt 16.000 km med lige under 7,4 km/l i gennemsnit - og dét vel at mærke ikke med mere "morfargear" i den, end at den almindelige trafik følges i både by og på land med ca. 85-90 km/t som typisk marchhastighed. Altså sådan, at man sjældent hverken overhaler eller overhales.

Yderpunkterne spænder vidt fra ca. 5,5 km/l til over 9 km/l i sommers. Min gennemsnitlige by/landevej fordeling er nok cirka 20/80%.

For godt 4 år siden havde jeg en RRC V8'er. Mener at huske, at denne præsterede nogenlunde det samme med en lidt mere aggresiv kørestil dengang.
Index
40479: sv: sv: sv: sv: sv: Km literen (07-12-2006 18:11:26) (svar på 40478)
Jørgen Egballe #3757, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.89.83.176)
Har du gjort noget specielt ved din bil ? Overdrive, ændret gearing, større hjul (=ændret gearing)?

Min V8 range kørte 5 max 6 på literen, dog med mere bykørsel.

mvh
Jørgen
3757
Index
40481: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Km literen (07-12-2006 19:00:05) (svar på 40479)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.118.27)
Se, nu er sådan noget som det mere tekniske jo noget, i hvert fald denne her sparekassemand ikke lige ved så voldsomt meget om .... ;-)

Jeg ved dog, at jeg kører med 265/70/16 dæk, har køleren væsentligt afdækket, og at jeg ellers umiddelbart kun har kunnet lytte mig til nede hos Tohuse, at K&N luftfiltre er eneste afvigelse fra normalen.

Hvis der ikke er pillet ved triptælleren, har bilen kun kørt lige over 100.000 km.

De fleste bilers triptællere er jo iøvrigt sjældent helt korrektvisende. Således heller ikke min. Men hvis der er noget, vi sparekassemænd kan, så er det til gengæld at regne den ud - så den aktuelle misvisning er selvfølgelig nøje registreret - og regnskabet hermed justeret ... ;-)
Index
40484: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Km literen (07-12-2006 19:49:19) (svar på 40481)
Michael Tøt Christensen #6744, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.92.3.93)

Jeg har en 110" V8 fra 1992 som har kørt 50000km, den køre ca. 5km L.
Der er med 60% by og 40% motorvej med ca. 90kmt

Ved ikke hvornår land rover skiftede til 5 gears kassen, for det har vel også lidt at sige....

Vh Tøt
Index
40485: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Km literen (07-12-2006 21:51:07) (svar på 40484)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.34.14)
Et sted mellem 4 og 6 km/l er vist normen ved blandet kørsel, civiliserede dæk og middeltung højrefod.

men hva´ pokker...... som en god ven fra sydhavsøerne siger: "hvad kommer 10 øre mere eller mindre for benzinen og km/l mig ved... jeg tanker for 100,- kr. når det passer mig, og det har jeg altid gjort"
Mrrch
Claus
Index
40488: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Km literen (07-12-2006 23:35:00) (svar på 40485)
Jeppe Gravesen #7315, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.237.242)
Så er alt vist meget normalt med de 4 gear jeg har til rådighed. Måske en 5 trins gearkasse ville hjelpe en smule.

Jeppe