tilbage

Land Rover Forum  

Index
40583: Flere km/t på SIII (11-12-2006 13:35:53)
Esben Haugland #7643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.237.248)
Kære forum

Jeg har er den glade ejer af en SIII 2,25D fra 1980. Den kører rigtig godt, men når motorens maxomdrejninger er ved at være nået, kører jeg kun lidt over 70 km/t i 4. gear.

Jeg kunne godt tænke mig, at den kunne køre bare 90 km/t. Jeg er ikke interesseret i at skifte motoren ud, men jeg tænkte, at jeg enten ville skifte størrelse på tandhjul i gearkassen eller anskaffe et overdrive. Evt. kunne jeg også få nogle flere km/t ud af at skifte til nogle større hjul.

Er der nogen, der har erfaringer med dette? Jeg har stadig brug for at kunne trække en halvtung trailer, hvorimod jeg kun sjældent skal køre i terræn.

Mvh

Esben
Index
40584: sv: Flere km/t på SIII (11-12-2006 14:08:39) (svar på 40583)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Hej Esben,

Jeg har fået sat et "High Ratio" gearsæt fra Aschcroft i min "lille" - det virker rigtigt fint, og det lyder ikke længere som om motoren er ved at eksplodere når man passerer de 70 - faktisk går den snildt 60-70 i 3. gear nu. Den kan dog have lidt problemer op af Sjællandsbroen i stiv modvind i 4. gear. Jeg kører aldrig med trailer efter den, men tror ikke den ville være alt for begejstret for det - så jeg vil tro du ville være bedre tjent med et Overdrive til dine behov

Mvh
Michael
109" 1982 SIII CSW Stage 1 V8
88" 1981 SIII Exmili
Index
40591: sv: sv: Flere km/t på SIII (11-12-2006 16:39:57) (svar på 40584)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.53.31.160)
Hej Esben

Skift til 2,5 N/A diesel.
min 88" løber snildt 90 km/t i 4. gear, med 10 km/l. og der er mere pedal. mangler overdrivet....øv

SIII Hilsen Anders
Index
40594: sv: sv: Flere km/t på SIII (11-12-2006 16:46:35) (svar på 40584)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.91.52.221)
Hej Esben, check lige din hjulstørrelse, stadartstørrelsen er 7.50X16, hvis du f.eks har 205X16 eller 6.00X16 på bliver den meget lavt gearet, og resultatet er som du beskriver.
Hvordan er du sikker på at din motor kører med max. omdr. prøv at få en til at træde på speederen mens du kikker ude på pumpen der skal drejearmen på pumpen ramme stopskruen, hvis den ikke gør det skal speddertrækket justeres op.
Hvis den er med vacumspjæld i indsugningen skal justeringen gøres rigtigt ellers kan du miste vacumet til bremsen.

Alternativ til en højere gearing er at montere Range Rover differentialer i akslerne de er højere gearet, pris brugt ca. 1500,- pr stk.
mvh
Kenneth Poulsen - 88" -73 2,5L diesel, hvide plader.
Index
40610: sv: sv: sv: Flere km/t på SIII (11-12-2006 18:36:42) (svar på 40594)
Esben Haugland #7643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.185.181)
Tak for jeres svar og råd.

Jeg kører på 7.50x16-hjul, og jeg er ikke interesseret i at skifte motor.

Jeg ved, at jeg kører i max-omdrejninger, fordi motoren lyder som om, at den falder fra hinanden, hvis den får flere omdrejninger...

Jeg har tidligere annonceret efter et brugt overdrive uden resultat. Mon ikke man skal regne med at købe det som nyt?

Mvh

Esben
Index
40618: sv: sv: sv: sv: Flere km/t på SIII (11-12-2006 20:52:20) (svar på 40610)
Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.24.250)
hej Esben.

Gør som jeg, glæd Dig over at Du ikke får fartbøder på alm. landevej ( 80 km./t. ).
Af egen nysgerighed og nu foranlediget af Dit indlæg, har jeg målt min hjulomkr. og v.h.a. Haynes oplysninger om gearudvekslinger for min serie lll fra -76 regnet mig frem til at jeg i 4. høj- kører 25km/t pr. 1000 omdr.. Da motoren højest kan rotere med 4200 omdr/min. svarer det til 105 km/t. Den yder maks hk. v 4000 omdr/min.

At komme over 3500 omdr. i længere tid ( 5-10 min.) vil efter min mening være mishandling og som en gammel motormand sagde :så holder den sgu ikke dagen ud:.
Ovenstående beregning er med alle forbehold for regnefejl.

Husk - det er en gammel bilkonstuktion og har vi været vandt til en almindelig husholdningsbil så kan det godt være nødvendigt med en mindre holdningsbearbejdning for at blive glad for sin 88".

Jeg kører 20-25000 km/årl. i min 88", jeg har en MB 300e holdende ved siden af, som jeg for det meste lader stå da det er dejligt afstressende at køre i en bil man ved ikke KAN indhente for sen afgang fra hjemmet.

Du skriver at det lyder som om motoren er ved at falde fra hinanden ved 70 km/t.- sådan lyder en 2 1/4 D - man kan ikke tale sammen ved den hastighed uden at råb.

Med de bedste hilsener
Peter
Index
40621: sv: sv: sv: sv: Flere km/t på SIII (11-12-2006 20:56:09) (svar på 40610)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.91.52.221)
Hej Esben, rigtigt specielt kunne det være hvis du havde en gearkasse fra 109" 1 tons model monteret, den er gearet ned og forstærket, men jeg har ingen ide om hvordan man kan se om det er sådan en, men mon ikke David Bjerregård fra Norge kan hjælpe os med det ???
Har du noget historie på bilen, evt. tidligere ejer(e)?
Overgear skal købes fra nyt fra ca. 11-12.000,-kr.
mvh
Kenneth Poulsen
Index
40654: sv: sv: sv: sv: sv: Flere km/t på SIII (12-12-2006 17:25:25) (svar på 40621)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.167.11)
Hej Keneth, Jeg tror du har ret, Jeg vender frygtelig tilbage om en 2-3 timer!
Index
40663: sv: sv: sv: sv: sv: Flere km/t på SIII (12-12-2006 22:40:50) (svar på 40621)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.186.111)
All-Helical Transfer kan identificeres ved at der er en justerbar stop bolt lige ved siden af hvor gear vælgeren går inde i transfer kassen. Jeg kan ikke få "billeder" til at fungere, så jeg mailer billedet til Søren.
Jeg er også ret sikkert på at det drejer sig om en "All Helical Transfer, som i One Ton. I så fald er overdrive ikke nok, 7 50 x 16 dæk, er også for lille til den gæaring. One ton har 9 x 16, og selv da trænger den til overdrive til Danske eller syd Norske forhold.
Umiddelbart tror jeg at den optimale løsning er 9 x 16 dæk, og overdrive. selv med de stor dæk, er bilen noget af en rakket på bakkerne, og accelerer helt atypisk, men så er der ikke flere omdrejninger pludsdelig!
Måske er der en gearkasse expert her på forum som ved om en overdrive går lige på en All-Helical, eller om der er noget med spline antal, osv? Jeg overvejer operationen selv, da gearing bliver tiltagende upassende, desto mere bilen nærmere sig Danmark, eller Oslo
Index
40701: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Flere km/t på SIII (14-12-2006 19:43:55) (svar på 40663)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.151.174)
Viser speedometeret rigtigt? Prøv at beregne den nøjagtige
hastighed m. stopur ell. GPS. der kan ske det at snekken der driver speedometerkablet sidder løs på¨akslen i gearkassen.
Index
40705: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Flere km/t på SIII (14-12-2006 21:36:55) (svar på 40701)
Esben Haugland #7643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.185.181)
Hej igen.

Jeg takker for de yderligere råd.

Speedometeret viser korrekt. Jeg har kontrolleret med en GPS.

Jeg vil undersøge Kenneth og Davids bud næste gang, jeg får den på en lift.

Ellers synes jeg, det lugter af et overdrive. Jeg må se, om jeg kan støve et brugt op et sted...

David har i øvrigt bedt mig om at bringe denne tegning på forummet.

Mvh

Esben
Index
46079: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Flere km/t på SIII (06-05-2007 20:56:15) (svar på 40705)
Esben Haugland #7643, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.91.136.86)
Jeg vil lige følge op på ovenstående:

Det viste sig, at gearkassen var en One Ton (ret lavt gearet). Der kan ikke sættes overdrive på sådan en fætter...

Den billigste løsning var at skifte differentialerne til dem fra RR. De er gearet ca. 30 % højere end differentialerne på SIII, og de passer perfekt på.

Min max-hastighed er nu ca. 100 km/t, og det er nu (de få) hestekræfter i 2.25D, der er problemet, men det er til at leve med.

Jeg takker for hjælpen.

MLRH

Esben H