tilbage

Land Rover Forum  

Index
40496: Råd om bremser (08-12-2006 18:06:00)
jimmi (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 89.150.181.86)
Jeg har lige erhvervet mig en '88er fra 1984 og har aldrig ejet en LR før og ved derfor ikke så meget endnu og håber derfor på et god fra eksperterne.

Når jeg bremser skal pedalen helt i bund før der sker noget, det er som om der ikke er tryk på.

Jeg har en ide om der er meget der kan være årsag til dette, men jeg ved ikke helt hvor jeg skal starte.

Hvad siger I?

Og så hvilken værkstedhåndbog vil I anbefale at købe, der kommer jo nok flere ting med tiden der skal ordnes?

Vh Jimmi

Index
40498: sv: Råd om bremser (08-12-2006 18:30:53) (svar på 40496)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Skynd dig at checke om bremsevædskebeholderen er ved at løbe tør! Andre fejlkilder, luft i systemet, defekte slanger, slidte bakker osv. Altså hele bremsesystemet skal nok have et ordentligt eftersyn inden du kører i bilen.
Diverse værkstedshåndbøger kan købes i klubbutikken, alt efter behov og pengepung.
Tillykke med din bil og velkommen i klubben??
Vh.
Ole Pars, 3338
Index
40499: sv: Råd om bremser (08-12-2006 18:31:38) (svar på 40496)
Per Olesen #6671, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.49.171.84)
Det lyder som om, du skal have lagt bremserne til.Jeg kører selv 110 fra l986, som har skiver foran og tromler bag.Om 88`eren har tromler hele vejen rundt, ved jeg ikke, det ved du bedre.Men i alt fald læg bremserne til, hvis det stadig er helt galt, må du nok hellere få skiftet bakkerne.Alt i alt en mindre og ganske billig operation, men du skal regne med et par timer.God fornøjelse.Ang. reparationshåndbog er Hayenes ganske udmærket, der er selvfølgelig nogle der er langt bedre, men prisen herfor er ikke værd at ofre.
Hilsen #6671 per olesen
Index
40501: sv: sv: Råd om bremser (08-12-2006 18:42:03) (svar på 40499)
jimmi (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 89.150.181.86)
Mange tak skal I have for de hurtige svar.
Lidt pinligt, men jeg ved endnu ikke om det er tromle eller skive, men det er vel til at se...

vh jimmi
Index
40504: sv: Råd om bremser (08-12-2006 20:19:00) (svar på 40496)
Claus Pihl Christensen #6639, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.120.63)
En anden ting du kan prøve først er at justere bremserne. På hver ankerplade sidder der en stor bolt som justerer bremsebakkerne op til tromlen. Den lange pedalvandring kan skyldes at bremsecylindrene skal fyldes meget med bremsevædske før de når ud til tromlerne. Find en donkraft og hæv et hjul og drej på bolten indtil hjulet bremses. Drej så bolten tilbage indtil der er frigang igen. Du kan mærke når du skruer på bolten at den drejer i små ryk. Gentag operationen på de resterende hjul. Dette er den typiske og mest almindelige årsag til lang pedalvandring. Jeg justerer mine bremser for hver 15-20.000 km.

Claus Pihl
Index
40506: sv: Råd om bremser (08-12-2006 21:20:09) (svar på 40496)
Helge Oscar Kallehauge + #1821, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.164.3.69)
hej jimmi
der er 4 tromler på en 88er.
Mvh.
Helge.
Index
40511: sv: Råd om bremser (08-12-2006 22:07:20) (svar på 40496)
Michael Tøt Christensen #6744, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.197.55.202)

Ved ikke med en 88" fra 1984, men min 88" fra 1978 var ikke let at bremse ned, fik et råd om at man skulle slippe gassen, der ville bilen bremse best. noget med at vacom trykket var højest, når bil var i tomgang. 88" er ikke kendt for at bremse godt og der skal bruges kræfter...

Tjek hvor slidt dine bremser er, og justere.

Der er der også mange der eftermonter div. vacom pumper.

Evt er der lavet skivebremse kit til 88", ved ikke om det er godkendt i dk.

Jeg savner sq min 88", håber det kunne hjælpe lidt.

VH Tøt
110"
Index
40514: sv: sv: Råd om bremser (09-12-2006 09:13:16) (svar på 40511)
Ingvar Vejlund #6069, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 62.66.198.30)
Hejsa
Lige et lille indspark vedr. skivebremser. Regn ikke med at bilen umiddelbart kan godkendes med sådanne monteret, og husk også at skivebremser kræver et højere aktiveringstryk, for at lave det samme arbejde. Da der i tromlebremser er en påløbende og en medløbende bremsebakke, kan også være med to påløbende bakker, og det er de påløbende bakker, der er interessante, de giver nemlig en bremseforstærkende virkning. I gamle dage også kaldt for servovirkning, det er hjulet rotation, der er med til at trække bakken ud mod tromlen, og voila bremseforstærkning.
Landy hilsen Ingvar
PS den eneste umiddelbare fordel ved skiver er den bedre varmeafledning, og bremsestøvet forsvinder.
Index
40517: sv: sv: sv: Råd om bremser (09-12-2006 10:04:33) (svar på 40514)
allanmalmberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 81.233.26.21)
Øh, er det ikke skattemæssigt problem i at skifte fra tromler til skiver. Hvis ikke bilen er godkendt med skiver, skal der, så vidt jeg ved, betales ny afgift, når man skifter til skiver.
Det fik en af mine bekendte af vide. Han ville skifte fra massive skiver til ventilerede skive. Det måtte han da gerne, men skattefar vil i det tilfælde gerne have ny afgift.
Index
40519: sv: sv: sv: sv: Råd om bremser (09-12-2006 10:45:38) (svar på 40517)
Jimmi (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 89.150.181.86)
Endnu engang mange tak for alle svarene. Noget af det er endnu volapyk for mig og jeg har derfor lige bestil en værkstedsbog, så jeg kan blive meget klogere.

Jeg var lige ude og trykke lidt på bremsen igen og det viser sig, at jeg slet ikke kan pumpe tryk i bremsen, den går simpelthen i bund ved hvert tryk. Og at en beholder i venstre side under kølerhjelmen, hvis det altså er bremsevækebeholderen, er under minimun. Vognen er venstrestyret og jeg ved ikke om alt under køleren også sidder omvendt.

Vh Jimmi
Index
40538: sv: sv: sv: sv: sv: Råd om bremser (09-12-2006 23:10:31) (svar på 40519)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Kære Jimmi

Jeg vil på det kraftigste fraråde at du selv begynder at "reparere" bremserne uanset at du anskaffer dig en bog med billeder af bremser.
Som bl.a. Hartley nævner, så er bremser en sikkerhedsforanstaltning som det kræver faglig viden og kunnen for at kunne servicere korrekt.
Husk..Intet erstatter godt håndværk !

...egentlig kunne jeg være ligeglad om du kører dig selv til "spillemand" pga. klamp, men du kunne jo ramme mig eller nogen jeg holder af, eller endnu værre...du kunne have samme forsikringsselskab som mig...

mvh
Claus
nu med galgenhumor
Index
40522: sv: Råd om bremser (09-12-2006 14:27:25) (svar på 40496)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.165.172.137)
Hej Jimmi
Du beder om råd om bremser. Ud fra det du skriver, vil mit råd til dig være, at du allierer dig med nogen der ved noget om bremser, måske endda opsøger et værksted.
Bremserne er jo et essentielt sikkerhedsudstyr, som man ikke bør rode med selv, hvis ikke man har bare et begrænset kendskab til hvordan de er indrettet.
De symptomer du nævner kan skyldes mange ting og fejlene er alvorlige. Du bør helt sikkert have hele bremsesystemet chekket.
Velkommen i Land Rover verdenen.

Venlig hilsen
Hartley
Index
40556: sv: sv: Råd om bremser (10-12-2006 18:36:35) (svar på 40522)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.53.31.160)
Hej Jimmi

Lyder som alvorligt, og må give Hartley og claus ret hvad kørsel og mekaniske evner angår. men det skal du nok få lært. det kommer med tiden. 3. gange syn og du kan bremserne til UG og i søvne, gerne i omvendte rækkefølge...

Ang. bøger, så kan jeg anbefale at have et reservedelskatalog på serie 3 (Part no. RTC 9841 CE), det giver nogle rigtig gode billeder af hvordan tingene hænger sammen. og så en værkstedsmanual over serie 3. der findes en dansk udgave som fylder ca. 2 store A4 ringbind, den er rigtig god når man har lært lidt mekanikker sprog. ved ikke om klubbutikken har denne ellers skriv.

og forresten, hvor i landet skal vi være klar til at holde tilbage... vil gerne give en hånd hvis det er i nærheden.

MVH Anders
88" SIII årg. 72, = mandfolkebremser uden forstærker....
Index
40684: sv: sv: sv: Råd om bremser (13-12-2006 17:24:36) (svar på 40556)
jimmi (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 89.150.181.86)
Tak skal I have alle sammen.
I behøver ikke at være nervøse.... der skal ikke herske tvivl om at jeg går op i sikkerheden omkring bremserne. Selvfølgelig skal de laves inden jeg kører. Det er faktisk også derfor jeg skriver til forumet, da jeg umiddelbart ikke kan få den til mekanikkeren og derfor bliver nød til selv at prøve mig frem som første indsats.

Det viste sig at bremsevæskebeholderen var næsten tom. Den er nu fyldt men der er stadig ingen tryk på. Jeg går udfra at den skal luftes ud, hvordan gør jeg forøvrigt det?

Anders! tak for tibuddet om at give en hånd, desværre er afstanden nok lige stor nok for øjeblikket (København).
Du nævner et reservedelskatalog (Part no. RTC 9841 CE), hvor får jeg fat i det? Og så ser det ikke ud til at butikken har de store bind du taler om. Det kan have rigtig stor interesse. Kunne det tænkes at jeg kunne tage en fotokopi af det? Jeg kom til at bestille Land Rover Series II: Repair Operation Manual, men det er vist nok en IIIér jeg har (88'er fra 1984), er der stor forskel eller skal jeg afbestille?

Vh jimmi
Index
40689: sv: sv: sv: sv: Råd om bremser (14-12-2006 08:00:15) (svar på 40684)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Hej Jimmi.
Få bilen bugseret på værksted eller find en venlig klubkammerat der vil hjælpe dig. Som tidl. skrevet er bremser ikke noget man selv fusker med med mindre du ved hvad du laver! At udlufte bremser på en LR kan drille selv den garvede. Husk også at der er en årsag til tabet af vædske.
Du skal bruge Serie III manualen.