tilbage

Land Rover Forum  

Index
40706: Hjælp til valg af 2,5d eller 2,5td motorrenovering (14-12-2006 21:37:17)
Claus Pihl Christensen #6639, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.120.63)
Kære forum

Hvad er forskellen på en 2,5d og td? er td motoren den samme som 2,5d bare med en turbo?

Jeg vil have hovedrenoveret motoren i min nyimporterede 90 fra 1984. Jeg er i tvivl om det kan betale sig at renovere den nuværende 2,5td, da jeg har hørt at de kan bryde sammne hvor når det skal være; revede topstykker og stempler, lejer, turbo og så videre!!! Jeg vil have driftsikkerhed frem for HK. Hvad skal jeg gøre? Kan jeg renovere motoren og lade være med at montere turboen? og så er det en amlindelig 2,5D eller skal jeg finde en oprindelig 2,5D? eller er turbomodellen værd at renovere??

Grunden til renovering er for meget underkompression og olietåge op af topdæksel. Samt at jeg alligevel skal have motoren ud af bilen under totalrenovering.
Index
40710: sv: Hjælp til valg af 2,5d eller 2,5td motorrenovering (15-12-2006 08:10:53) (svar på 40706)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.239.114)
Hej Claus

D og TD er næsten samme motor, det jeg har forstået er at TD'eren har hårdere stempler for at kunne holde til turboen, hvis du sætter turboen på en alm D vil den brænde stemplerne, hvad jeg har fået forklaret.
jeg vil sige at en 2,5D i en 90" er noget død. og hvis du vil / skal renovere den så find en 200 TDI i stedet. det er det rigtige motor til en 90".

MVH Anders
Index
40716: sv: sv: Hjælp til valg af 2,5d eller 2,5td motorrenovering (15-12-2006 16:02:54) (svar på 40710)
k.rugbjerg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.127.28)
der er også ekstra smørring af stempler på en td
Index
40751: sv: sv: sv: Hjælp til valg af 2,5d eller 2,5td motorrenovering (16-12-2006 19:41:44) (svar på 40716)
Per Brunsgaard #0536, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.53.10.81)
Hej k.rugbjerg
Hvad mener du med der er ekstra smørring på en td model (turbo diesel)?
Alle 2,5 liter diesel motore er født med olie dyser, der giver en oliestråle der køler stemplerne, derfor er det vigtigt der ikke fyldes for meget motorolie på disse morore.
Der var på et tidspunkt omkring 1987 fejl på oliepinden så max mærket på oliepinden ikke stemte overens med den mængde olie instruktionsbogen foreskrev, men vi fik aldrig udskiftet disse oliepinde.
Der var en børnesygdom ved de første 2,5 turbo diesel motore, det sidste tempel revnede, for dårligt materiale, der var temlig mange som fik skiftet stempler indenfor garentiperioden.
Denne fejl gav meget underkompresion, især ved start, under tiden så meget at olie påfyldnings dækslet kunne skydes helt af.
Men ingen er fejlfri, heller ikke dem som fabrikerer LR motore.
Index
40719: sv: Hjælp til valg af 2,5d eller 2,5td motorrenovering (15-12-2006 18:12:18) (svar på 40706)
Claus Pihl Christensen #6639, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.120.63)
Jeg har ikke budgetteret med en 200TD har heller ikke behovet. Nej jeg vil bare gerne vide om turbomotoren vil køre som en almindelig 2,5n/a hvis man unlader turboen og monterer en helt almindelig manifold?

Tak for svarene ind til videre
(konkluderer at turboen skal væk)

Claus Pihl
Index
40722: sv: sv: Hjælp til valg af 2,5d eller 2,5td motorrenovering (15-12-2006 18:28:32) (svar på 40719)
Tony Madsen #2360, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.72.135.49)
hej.

jeg ville helt klart renovere den motor som sidder i, det kan bedst svarre sig. også penge mæssigt så ved du hvad du har lagt i. og jo den kan skam godt holde.

hilsen jeanette
p.s. du skal være velkommen til at ringe/skrive
Index
40725: sv: sv: sv: Hjælp til valg af 2,5d eller 2,5td motorrenovering (15-12-2006 21:08:17) (svar på 40722)
Claus Pihl Christensen #6639, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.120.63)
Tak for hjælpen Tony Det var en god telefonsaltale (meget lang)

For at gøre tråden færdig skriver jeg hermed det råd jeg har fået fra Tony. Jeg have fat i en anden manifold samt fødepumpe hvis den skal lkonveteres til N/A diesel. Tomy Mener at turbomodellen er værd at renovere hvis man blot husker at passe godt på den (olie) samt pæn kørsel. Han mener at det vil være et væsentligt plus hvis man monterer en intercooler og derved mindsker sliddet og overophedning af stempler og ventiler.

Det var alt herfra og går i kast med renoveringen så snart jeg har betalt den dumme afgift på bilen.

Claus Pihl
Index
40740: sv: sv: sv: sv: Hjælp til valg af 2,5d eller 2,5td motorrenovering (16-12-2006 13:25:52) (svar på 40725)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.51.245.24)
Turbomodellen kan altså godt virke OK. Jeg mødte en Schweitzer i Afrika, da jeg kørte rundt dernede. Han havde kørt fra Schweitz og ned langs Vestafrikas og op langs østkysten. Det løber trods alt op.
Han havde ikke nogen problemer med motoren. Han havde dog andre problemer.

Hilsen Jakob Edelvold Scheibye