tilbage

Land Rover Forum  

Index
40754: Luftaffjedring RRC 1993 (16-12-2006 21:51:11)
Thorbjørn Thorbjørnsen #3332, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.231.180)
ÆV - BOX-Auto har dødsdømt min niveauregulering og anbefalet mig at konvertere til skruefjedre osv.
Hvor køber jeg konvertionskit af god kvali?
BOX fortæller mig, at de 4 luftbælge er sammenkrøllede, og at kompressoren lyder syg; er det gyldigt dødsstød? (jeg elsker jo at hæve og sænke bilen, når jeg holder for rødt, og når der ellers er nogen at vise det for) :o)
Hilsen Thorbjørn
Index
40770: sv: Luftaffjedring RRC 1993 (17-12-2006 15:14:26) (svar på 40754)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Man ødelægger ikke en RR med skrufjedre - det er blasfemi...

Prøv at se på dette link:

http://arnottindustries.com/parts_Land_Rover_Range_Rover__yid21.html

Har fundet det på:

http://www.rangerovers.net/index.shtml


Thorstein #7334
V8 - det er bedre med luft i bælgene end i maven
Index
40772: sv: sv: Luftaffjedring RRC 1993 (17-12-2006 17:07:21) (svar på 40770)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.125.138)
Hold your horses! har lige set i det nye nummer af LandRoverEntusiast at man kan købe pumpeventiler til at montere på de enkelte luftbælge, således at de kan oppumpes via en luftslange.
Index
40781: sv: sv: sv: Luftaffjedring RRC 1993 (17-12-2006 21:41:36) (svar på 40772)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Ved den metode du omtaler vil man være nødt til, at justere hver enkelt bælg for sig, ikke sandt?? derved mister man den oprindelige niveauregulering - smart hvis bilen er godt læsset...

Den egentlige rep.metode beskrives her:

http://www.rangerovers.net/repairdetails/index.html#classic

god fornøjelse!!
Index
40864: sv: sv: sv: sv: Luftaffjedring RRC 1993 (19-12-2006 19:31:41) (svar på 40781)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.125.163)
Ideen med pumpeniplerne er mest tænkt som en nødløsning og ell. for nogen der ikke lige står med 20-30000 kr. der står "renovering af luftaffjedring" på. På den anden side kunne man forestille sig et fumlebrædt med 4 regulerbare reduktionsventiler, hver forbundet til et fjederben og så en minikompressor og lufttank, voila!
Index
40917: sv: sv: sv: sv: sv: Luftaffjedring RRC 1993 (21-12-2006 20:22:11) (svar på 40864)
Thorbjørn Thorbjørnsen #3332, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.231.5)
Hej med jer

Tak for jeres medfølelse og gode forslag.
Jeg vil jo allerhelst reparere og ikke konvertere.
MECA kan skaffe 4 bælge og en kompressor til ca. 10.000 + moms, så når venligtsindede LR-folk snakker om 20.000-30.000, er der så noget ekstra i denne forbindelse, eller er det arbejdsløn (eller får de bare ikke solgt noget, hvis de ikke sætter prisen ned, fordi der konverteres til skruefjedre? :o)).
Arnott Industries i USA mailede mig tilbage, at de ikke sælger kompressorer, og at de har luftbælge til ca. 120 dollars (til foran; jeg kender ikke prisen til de bagerste, som jo som regel er lidt dyrere).
Verner - grunden til at det hedder et "fumlebrædt", er det fordi sådan nogle som mig, kommer til at sidde og fumle med det! :o)
Mvh. Thorbjørn
Index
40987: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Luftaffjedring RRC 1993 (23-12-2006 19:59:12) (svar på 40917)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.163.115)
Et fumlebrædt er en eltavle man bruger på bl. andet tekniske skoler inden for auto og elbranchen, her kan man forbinde forsk. elkomponenter til en ønsket virkning uden at brænde noget af, nogenlunde ligesom at "sænke krigsskibe" MECAs tilbud lyder rimeligt; er resten af systemet i orden, arbejder vejsensorerne som de skal, dvs. kan armen drejes uden modstand? Jeg kender ikke RRs luftaffjedringssystem, men luftaffjedringssystemet på de bybusser jeg har med at gøre til daglig er meget enkelt, man kan skille alt ad, og sågar skifte styreboksen "hjernen" bag det hele uden at systemet skal "resocialiseres"
Index
41017: sv: sv: sv: Luftaffjedring RRC 1993 (25-12-2006 12:32:47) (svar på 40772)
Peter Horn #2142, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.199.154.83)
Hej Verner
Er det muligt at man kunne få scannet kopi af netop dette
Peter 44957963. Holder ikke selv LandRoverEntusiast, da man ikke kan holde alle margasiner.
Index
41080: sv: sv: sv: sv: Luftaffjedring RRC 1993 (28-12-2006 12:14:18) (svar på 41017)
Thorbjørn Thorbjørnsen #3332, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.199.212)
Hej
Nå - foreløbig blev løsningen, at jeg nu har bestilt et konverteringssæt fra MECA, som får sættet hjem fra Land Rover i England.
At Land Rover selv fremstiller et konverteringssæt, indikerer vel en anerkendelse af problemer med luftaffjedringssystemet.
Løsningen er valgt for at få bilen ud at køre, og så må jeg spare op til en gang at remontere luftaffjedring på den aristokratiske dame.
RRC-hilsen Thorbjørn
Index
41084: sv: sv: sv: sv: sv: Luftaffjedring RRC 1993 (28-12-2006 13:46:58) (svar på 41080)
Peter Horn #2142, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.199.154.83)
Det er muligt at købe et komplet renoveringssæt, der indeholder alle dele til Driverbox, og valveblock, alle luftslanger m.m. i USA. for ca. 200$ (kursen er lav i øjeblikket)
Andre dele som ECU for airsuspension, m.m kan findes brugte på ebay.com, har selv bestilt en valveblock komplet med alt incl. driverbox for 1200 incl. forsendelse, denne skulle efter sælger fungere, men har valgt at købe nye dele (oringe m.m) i USA, så disse dele vil blive skiftet ud inden montering.
Peter