tilbage

Land Rover Forum  

Index
40775: Et lille spørgsmål. (17-12-2006 20:28:57)
Mark (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.225.62.28)
Hejsa.

Jeg ville bare lige høre ad om lidt råd inden køb af LR 90" pick-up. år: 1987, km ???

Jeg var ude idag og prøve den, og lidt offroad. Den kørte ... som en LR sikkert gør. Anderledes, men oki for mig. Super sjov bil. Det er virkeligt klasse.

Der var lidt rust i topedoen, lidt slidte dæk, men ellers ikke rigtig noget at se, ud over de små skrammer der skulle være på sådan en :-)

Er der noget specielt jeg skal være obs. på (Skjult historie, eller lign.)

Håber at høre et par gode råd.

Mvh. Mark
Index
40787: sv: Et lille spørgsmål. (18-12-2006 09:20:37) (svar på 40775)
Christian Andersen #7627, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.47.131)
Hej Mark

Der er altid noget at se efter:) det har jeg selv erfaret nu hvor jeg har haft min 110 i nu 2 måneder.
Fodbrønde... hvordan ser de ud?
Lige under vinduerne udefra... klassisk sted de ruster. Se efter der også.
En masse ting som har kostet mig en del på min har været: Styretøjsbøsninger, batteri, utæt styrehus, færdige kardankryds, færdigt centerspær, bagrudeviskermotor, olieskift osv osv.
Alt sammen noget man kan lave selv, men det tager tid og koster i længden.
Det er nok det jeg sådan lige kan hjælpe med...
Ellers... kender du ikke nogen der kan tage med ud at kigge på den? Det er altid godt at høre en andens mening inden man køber:)
Håber det lykkedes... og så ses vi jo bare i terrænet:)
Index
40788: sv: Et lille spørgsmål. (18-12-2006 09:34:27) (svar på 40775)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 195.212.29.92)
Hvorhenne, hvornår?

Der er sikkert en fra klubben der gerne vil tage med dig ud at se på den.

/tony
Index
40795: sv: sv: Et lille spørgsmål. (18-12-2006 11:19:30) (svar på 40788)
Mark (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.163.14)
Hejsa igen.

Tak for svarne, jeg må sige at jeg nok også forventer at der kommer noget som skal skiftes med tiden, da det jo er en meget brugt vogn.

Det er jeg forberedt på, og det er også oki, for bilen bliver jo lidt "nyerere" hver gang der kommer en ny del på.

Men jeg ved ikke meget om af skrue i biler, men det kommer jeg uden tvivl til.

Det som jeg ville høre om var om der var en dårlig historik bag denne model. Jeg syntes jeg så et program om LR engang, hvor de sagde at der var en eller flere modeller som man skulle holde sig fra, da de var for ringe.

Ham gutten som har den, er helt vildt flink og jeg stoler blindt på at han vil hjælpe mig, med at rette de ting som skal laves på bilen. Havde det nu været en aut.forhandler, så havde jeg sku ikke stolet på dem.

Mvh. Mark
Index
40796: sv: sv: sv: Et lille spørgsmål. (18-12-2006 11:31:25) (svar på 40795)
Christian Andersen #7627, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.47.131)
Så vidt jeg ved er der ikke noget med 90" modellen. Men et godt råd er at tage et dlrk medlem med ud og se på den. Det giver selvfølgelig ikke nogen garantier, men det giver da et par ekstra sæt øjne som så også selv har en landi.
Nu kender jeg en der er ved at sælge en 90" og den er så pilrådden at den ikke er købet værd... håber ikke det er ham. Han er nemlig mægtig flink at tale med men han er den største krejler... og selvfølgelig ikke medlem af klubben:)
Index
40797: sv: sv: sv: sv: Et lille spørgsmål. (18-12-2006 11:57:48) (svar på 40796)
Mark (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.163.14)
Hej Christian.

Jeg er ikke meget for at udlægge nogen navne på nettet, men det er en pick-up og sælger er medlem af klubben, og har været det i mange år. Som vi snakkede om da jeg var dernede, er det jo heller ikke så smart for ham at snyde mig, da vi jo vil komme til at ses til arrangementer i fremtiden.

Som jeg ser det, handler det også om at bevare sit navn.

Det er en udemærket ide om at tage en med fra klubben. Det vil jeg lige gøre næste gang jeg skal derned. Alså inden jeg køber.

Tak for hjælpen.

Mvh. Mark
Index
40806: sv: Et lille spørgsmål. (18-12-2006 16:04:41) (svar på 40775)
Finn Kragh Lundsgaard #7635, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.160.119.178)
Hej Mark

Jeg er meget ny i LR regi også og det er jo ikke en alm. personbil du er ved at falde for, og som de andre også skriver tror jeg det er vældigt fornuftigt at have et sæt erfarne øjne med ude og kigge.

Noget du ihvertilfald også skal gå igennem for rust, det er rammen, og tjek nede i batterikassen under førersædet for tæring.

Nu skriver du ikke om det er en diesel eller en benziner, men jeg har en idé om at en LR diesel er rimeligt simpelt opbygget, der vil du ikke få de problemer med vakum og karburatorer som der kan være på en ældre benzin motor,
det skal hertil siges at jeg ingen erfaring har med LR benzin motorer og dette kun er ud fra erfaring med andre typer benzin motorer.

Du kan evt. også tjekke luftfilteret om der kommer olie ud i det, dettte kunne tyde på underkompretion i motoren = slidte stempler/ringe,
Du skal dog være opmærksom at dette tjek kan du ikke gøre,
hvis det er en model med oliebadet luftfilter. Send evt. billede af filterkassen så skal jeg fortælle dig hvad det er for en type.

Tjek motoren generelt, er der mange utætheder (sveder den) ved topstykket og andre steder, ligeledes tjek gearkasserne nede under bilen for utætheder.
Tjek generelt om motoren den ryger, og hvad farve er røgen
Blå = den spiser olie = slidte stempler/stmpelringe utætte gummipakninger omkring ventiler.
Sort = problemer med brændstof = forkert justering eller dårlige brændstof tilførselskomponenter karburator/diesel injektorer/brændstofpumpe/slanger etc.

Tjek CV-joints ved forhjulene, dette kan kun gøres hvis der
ikke er eftermonteret "bælge" for at beskytte dem.
CV-joints "ikke noget man ryger" men det er de led hvorom hjulene drejer nå der drejes på rattet, og det du kan se er ligesom en blank halvkugle større end en tennisbold men mindre end en håndbold, den skal være helt glat og må ikke være angrebet af rust mærker.
Hvis der er monteret bælge kan det være af 2 årsager, enten for at beskytte dem eller skjule fejl, dette må bero på en vurdering omkring sælgers ærlighed.

Ellers skal du tænke på at det er en ældre bil du køber, den er ikke ny og der vil altid være en eller andet enten nærværende eller nært forestående reperation, og det hele skal holdes op i mod hvad du skal give for "dyret", og medmindre du er selvskruer eller kender nogen der har udstyr og kan hjælpe dig så skal du iregne x antal kroner til værkstedsregninger.

Men har du lysten og modet på at springe ud i det, så er det bare at gøre det, jeg gjorde det selv og har ikke fortrudt, syntes sådan en LR for mit vedkommende 110" 2,5D '83 er en superfed bil, også selvom der skal skrues indimellem (som på alle andre gamle biler, LR er bare sjovere at skrue i).

Mvh.

Finn Lundsgaard
Index
40822: sv: sv: Et lille spørgsmål. (18-12-2006 18:55:24) (svar på 40806)
Mark (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.163.14)
Hej Finn.

Super god besvarelse du gav mig der. Jeg tror at jeg vil tænke lidt over hvad det er for noget det LR der. Jeg er ikke i tvivl om at jeg er frisk på at spinge ud i det, det er en drenge drøm for mig, så det skal jeg bare prøve.

Jeg tror at jeg vil tænke lidt over det her i julen, og så høre sælger ad om det er oki at jeg "lige Låner" bilen en dags tid for at få den gået igennem sammen med nogen fra klubben som har tid og lyst.

Jeg er helt klar på at jeg skal skrue i bilen, det er et nyt og spændende område som jeg skal have lært.

Jeg fik en mail fra et medlem hvor der var et link til en side om spørgsmålet, tør jeg købe... Den vil lige se igennem.

Om ikke andet, så vil jeg lige høre ad her på siden om der er nogen som vil med, når den tid kommer.

Tak for alle svarne, jeg ønsker jer en god jul.

Mvh. Mark
Index
40828: sv: sv: sv: Et lille spørgsmål. (18-12-2006 19:40:10) (svar på 40822)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.102.16)
Jo da Mark, der er nok nogen der vil med, hvis de ved om det er i Hirtshals eller i Nakskov evt. bare hvilken region der er på tale? ;-)
mvh
Kenneth Poulsen
Index
40830: sv: sv: sv: sv: Et lille spørgsmål. (18-12-2006 19:51:40) (svar på 40828)
Mark (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.163.14)
Hej Kenneth.

Det lyder sku godt. Jeg skriver lige et indlæg når jeg har besluttet mig helt.

Tak for hjælpen.

Mvh. Mark