tilbage

Land Rover Forum  

Index
40905: Hvid røg...og meget af det (21-12-2006 17:01:15)
Christian Andersen #7627, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.47.131)
Jeg har et lille spørgsmål...
Min bil (110 V8 fra 85) har det med at lægge vejen ind i hvid røg når man starter den op. Det går over efter en 3-5 min i tomgang. Hvis man starter den op igen selvom den er varm gør den det igen... stopper dog noget hurtigere.
Når man kører er der ummidelbart ikke noget.
Ville lige høre ekspertpanelet:)
Index
40907: sv: Hvid røg...og meget af det (21-12-2006 17:30:56) (svar på 40905)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.83.193.66)
Hej Christian

Den hvide røg er sandsynligvis damp, som fremkommer når al kondensvandet i udstødningen varmes op. Er især udbredt, hvis udstødningen aldrig når at blive varmet helt igennem ved lange ture.

Tips: kontroller for vand fra udstødningen, når motoren startes op. Drypper det fra udstødningen, er det (uskadelig) vanddamp, kommer der fed hvid røg (som stinker), er det noget andet og måske mere alvorligt.

Mvh
Mikael - dog ikke ekspert men snart med V8 på gaden
Index
40908: sv: Hvid røg...og meget af det (21-12-2006 17:43:24) (svar på 40905)
Anders Rasmussen #2889, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.196.233)
Hej Christian det er meget normalt, at der kommer hvid røg ud af udstødningen, de første kilometer når en bil er kold, pga kondensvand i udstødningen, men det skal aftage når bilen bliver varm. prøv at tjekke vandstanden i køleren, med jævne mellemrum ,det kan muligvis være en defekt toppakning (mellem vandkanal og cylender)

med venlig hilsen og ønsket om en god jul

Anders
Index
40911: sv: Hvid røg...og meget af det (21-12-2006 18:04:21) (svar på 40905)
Rasmus Holscher #4300, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.184.110.78)
Min 88’ fra 78 startede med at smide ca. 1 liter kølvand gennem ekspansionsbeholderen, der efter begyndte den at lægge et hvidt damp slør ud, især når motoren blev slukket kort varigt, for derefter at blive startede igen. Udlægning af røgsløret var kortvarigt max ½ minut.

Den mistænkte var toppakningen, den skyldige var en revne i topstykket mellem en cylinder og en kølevandskanal.

Når motoren kørte blev der skabt overtryk i kølevandssystemet, kan konstateres ved at løsne kølevands dækslet forsigtigt mens motoren køre. Når motoren blev slukket dryppede der vand ned i cylinderen.

Det kan være topstykket der har en revne eller toppakningen der har en perforering/utæthed mellem en kølevandskanal og en cylinder.

Prøv eventuel at dræn brændstoffilteret for vand først.

Venligst
Rasmus
Index
40913: sv: Hvid røg...og meget af det (21-12-2006 18:23:37) (svar på 40905)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.34.26)
Hej Christian

Flot (og meget) hvid damp er helt normalt for en V8 på denne årstid. Det er blot foresaget af kondens og er ganske ufarligt, og har da givet mig mange morsomme episoder med frelste "milijøaktivister" i nabolaget (hvor af de meste for øvrigt køre dielse uden partikel filter :-)

mvh,
Henning
4,6 - med masser af flot damp
Index
40955: sv: sv: Hvid røg...og meget af det (22-12-2006 17:06:22) (svar på 40913)
Christian Andersen #7627, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.47.131)
Tak til alle for svarene. Jeg beder til at det ikke er mit topstykke da mit budget for januar allerede ser temmelig presset ud:)
Men god jul til jer alle... og må jeres topstykke være med jer:)