tilbage

Land Rover Forum  

Index
40921: Ohms lov! (21-12-2006 22:41:21)
Thomas Steen Madsen #3195, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.71.123)
Jeg vil gerne kunne bruge min 600W 12v til 230v omformer. Men er der en der kan omregne hvor stor sikringen skal være og om 2,5 kvardrat ledning er nok... hvis vi antager den skal være ca 3m lang?
Index
40923: sv: Ohms lov! (21-12-2006 22:53:41) (svar på 40921)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.163.216.98)
Hej Thomas

600W / 12V = 50A

50A => ca 10mm helst 16 mm efter min støvede hukommelse.

Jule hilsen
Hans Martien
Index
40925: sv: sv: Ohms lov! (21-12-2006 23:25:52) (svar på 40923)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.70.108)
50A så skal der bruges et kabel i samme tykkelse som plus polens kabel til starteren minimum. Starteren trækker ca. 25 - 50A eller mere i startøjeblikket og her vil du nok trække 600W over længere tid. Det kabel bliver varmt.
Claus
Index
40927: sv: sv: sv: Ohms lov! (21-12-2006 23:39:21) (svar på 40925)
Thomas Steen Madsen #3195, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.71.123)
Arrrh.. Claus.. jeg tror nu nok starteren trækker MEGET mere en 50 Amp.... Jeg har nu lige forsøgt.. det passer meget godt med 50 Amp ved opstart. Ved belastning på de ca 600W bruger den ca 30Amp. Jeg brugte alm 230v ledning, og den blev lun.. så mon ikke 2.5 kvardrat kan bruges?
Index
40934: sv: sv: sv: sv: Ohms lov! (22-12-2006 08:55:08) (svar på 40927)
Michael Tøt Christensen #6744, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.197.55.202)
Nej, du må ikke bruge 2,5 kv. jeg har instaleret et par stykker i både og biler, ved 1000w bruger vi min 35 kv.......

2,5 kv er ok hvis du montere extra lygter, men ikke til en inveter...

din 600w bruger 50Amp. bruger du 2,5 kv bliver det til en forsikrings sag, for det kortslutter før eller siden.

Det er bare et råd. hvis du mangler hjælp eller værktøj til opgaven vil jeg gerne hjælpe med det. Du ringer bare 26 797 888

Venlig Hilsen

Tøt
V8 med 1000W 230v med sinus.




Index
40932: sv: sv: sv: Ohms lov! (22-12-2006 02:42:11) (svar på 40925)
Brian Jakobsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.163.176.158)
en starter tager (afhængig af motoren )mellem 350 og 800 AmP
Index
40939: sv: sv: Ohms lov! (22-12-2006 09:57:34) (svar på 40923)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.107.163)
Husk at virkningsgraden på en inverter er temmelig dårlig. Det vil sige selvom max. output for den er 600W, så trækker den en del mere på inputtet ved fuld belastning. Hvis den er dårlig så er input belastningen op til 40-50% højere end din max output belastning.

Jakob Edelvold.
Index
40941: sv: Ohms lov! (22-12-2006 10:54:54) (svar på 40921)
Frank Rattleff #3207, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.115.97)
Hej Thomas

Hvis du vil trække 50A i 12VDC over 3m skal du bruge min. 6kv.

Mvh. Frank
Index
40952: sv: Ohms lov! (22-12-2006 14:37:09) (svar på 40921)
Per Brunsgaard #0536, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.53.0.49)
Hej Thomas
se lige dette:
http://www.coferro.dk/regado.jsp?type=page&id=31
Ohms lov er: U=IxR (Spænding (Volt) = Strøm (Amp.) x modstand (Ohm))
P=UxI (Watt=VoltxAmp.)
I=P:U = 600:12=50 Amp
mvh per b.
Index
40956: sv: sv: Ohms lov! (22-12-2006 17:53:34) (svar på 40952)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 85.82.151.146)
Der gælder umiddelbart de samme regler for strøm i kabler uanset hvor du bruger dem..
Du skal tage højde for om det kabel ligger sammen med andre kabler, og omgivelsestemperatur, og som tidligere skrevet så falder kapaciten når temperaturen går op. du skal minimum bruge 16 mm2, og specielt fordi du så også undgår et spændingsfald i langt højere grad end ved et 2,5 mm2... og når vi arbejder med 12 vdc så er 0,5 v spændingsfald lig med noget af et effekt tab..

Et normalt hus har en 6 mm2 til 25 -35A forsikring...bare til sammenligning.

Hilsen Stephan
Index
40969: sv: sv: Ohms lov! (22-12-2006 23:01:49) (svar på 40952)
Per Brunsgaard #0536, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.51.115.223)
Hej Thomas
Du skal være meget omhyggelig med tilslutnings terminalerne og det materiel du bruger, med en belastning på 50 Amp. er det ikke kabelsko fra "Jem & Fix" presset på med en kabeltang til 19,85 kr. du kan bruge, det skal være det rigtige kabelmateriel der kan tåle og er beregnet til strømmene, hvis det er til presværktøj skal det være det rigtige. Det er ofte ved samlingerne det går galt, hvis der er brugt materiel der ikke er beregnet til de aktuelle strømme. Skidtet brænder simpelt hen af efter nogen tid.
(Erfaringsgrundlag: mit job gennem 43 år)
mvh per b.
Index
40971: sv: sv: sv: Ohms lov! (22-12-2006 23:10:01) (svar på 40969)
Thomas Steen Madsen #3195, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.71.123)
1000 tak til alle!!! Jeg kan se det ikke bliver bare lige.. Selvom det skal bruges til diverse opladere og lign, SKAL det monteres korrekt, for der kommer en dag hvor man liiige skal bruge fuld effekt.... Rigtig mange tak for alle indlæg, og rigtig glædelig jul og godt nytår til alle!
Thomas... Med nissehue, uden 230v i bilen.. endnu!
Index
40986: sv: sv: sv: sv: Ohms lov! (23-12-2006 14:47:32) (svar på 40971)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.53.244.246)
Nu ved jeg ike hvilken type inverter du har, men husk på at de omtalte 600W dræner et batteri temmelig hurtigt, hvis ikke du har motoren startet.
Jeg har selv en 200W inverter som kan dræne et 90AH batteri ved at lade min PC op. Det skal også llige siges at det er en inverter med ren sinus output, og den har derfor endnu dårligere virkningsgrad.

Jakob Edelvold
Index
40995: sv: sv: sv: sv: sv: Ohms lov! (24-12-2006 07:26:02) (svar på 40986)
Brian Jakobsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.163.176.158)
den eneste rigtige måde at have en inverter (eller andet tilsvarende udstyr)monteret i sin bil er simpethen ved at have en extra batteri og en skilde-relæ . dvs at når motoren er er stoppet tapper man kun strøm fra xtrabatteriet (så har man altid strøm til at starte) og lige så snart man har startet motoren laders batteriet
jeg har selv en 3000 W inverter i min værkstedsvogn og den er bygget op på ovennævnte måde
DET DU´R
Index
41005: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ohms lov! (24-12-2006 15:51:34) (svar på 40995)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.51.245.99)
Jeg har selv mine to batterier sat sammen med et skillerelæ der er aktivret af tændingen. Du har ret i at det er noget der dur.

Jakob
Index
41026: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ohms lov! (26-12-2006 00:26:08) (svar på 41005)
Thomas Steen Madsen #3195, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.71.123)
Så er det jeg overvejer.... Hvis jeg nu vælger løsningen med 2 batterier, hvor tykt kabel skal man så bruge mellem disse 2 akkuer....? Relæ? sikringer...? Hvis man kun skal lade batt nr 2 via denne ledning...?
Skal det laves, skal det laves ordentligt! Der smarte er jo så at man kan lave en bærbar løsning.... batteri med konverter... Nå nu må jeg hellere gå i seng ...
Index
41027: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ohms lov! (26-12-2006 09:19:03) (svar på 41026)
Brian Jakobsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.163.176.158)
hej thomas
min erfaring har vist mig at det bedsta og billigste relæ er et skillerelæ fra (originalt) mercedes-benz, det kan tage 100AmP og koster ca 200,-
som sikring har jeg brugt en 150amp sikring , samme slags som den der sikker på strømforsyningen til en læssebagsmæk på en lastbil (den skal kun sikre mod direkte kortslutning)
kablernes tykkelse mellem batterierne er jo afhænging af hvor langt du fra strøkilden du tager strømmen , men jeg ville som minimum vælge 30kvmm( jeg har brugt 50kvmm )
desuden har jeg valgt at bruge 2 stk gule optima batterier som extra batteri (det er tørbatterier som kan tåle at blive afladet ca 80% , et almindeligt "vådt" batteri kan ikke tåle at blive afladet ret meget mere end 50%)
en bærbar løsning er smart , men tung for et batteri vejer jo stadig det et batteri vejer *SS*
har du nogle spørgsmål er du velkommen til at ringe på 40409367
mvh Brian Jakobsen