tilbage

Land Rover Forum  

Index
40963: Ingen strøm (22-12-2006 21:29:53)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.150.131.174)
Hej alle,

I går aftes havde jeg den udelte "fornøjelse" af at dreje startnøglen på min TD5 bus kun for at høre bilens klikkende kvittering - ingen strøm!! Sidste uge havde jeg godt bemærket at 4 dages stilstand gav en noget forkølet start, men igang kom den da. I denne uge har bilen stået stille i 3 dage. Falck kom mig til undsætning og jeg bålede fra Glostrup til Høje Taastrup og retur, for at sikre mig at der kom lidt krudt på batteriet igen. Falck manden sagde at den var da ikke helt flad.....
Nå, men jeg stoppede bilen 930 og kl 1630 ville den sgu ikke starte igen. Denne gang kom min far til undsætningen i sin borgergryde af en peugeot.
Jeg kørte derefter i Harald Nyborg og lod bilen stå i tomgang mens konen og ungerne passede på den. I Harald Nybord købte jeg en pakke nye sikringer til min billader og så købte jeg også en energi station.
Da vi kom hjem (og vi havde ikke kørt langt) stoppede jeg bilen og forsøgte - for sjov- at starte den igen. Den startede - den sprang ikke igang - men startede uden problemer. Nu har jeg lige været udenfor (ca 2 timer efter), og nu er den helt død igen.
Jeg har nu både sat bil og booster til at lade op, og håber jeg kan få nået de sidste julegave indkøb i morgen formiddag.

Som konklusion kan jeg sige at der ER vand over cellerne i batteriet, og siden at den startede umiddelbart efter dagens korte tur og IKKE startede efter arbejde og 2 timer efter endt kørsel her til aften, kan jeg kun konkludere at noget aflader bilen. Der må simpelthen være tænding på et eller andet!? Nogle ideer? Jeg er totalt helt og aldeles imkompetent hvad angår mekanik, men måske var der noget åbenlyst galt? (og nej lyset ER slukket, ;-))
Bilen er en TD5 fra 2000 og har ikke noget ekstra diller daller tilsluttet.

Sjovt som LR er pålidelige ikke? Sidste år - også i julen - blev mine bagerste trækstænger, medbringere og dertilhørende stråler forvandlet til metal kornflakes midt inde på Frederiksberg. Pragtfuldt, og her går man i bilens gode perioder og overvejer at køre skide langt væk midt ind i verdens røvhul af natur - GYS!!!

Nå, ja - men når man sidder bag rattet smelter ens hjerte jo helt igen.

GOD JUL OG GODT NYTÅR
Index
40966: sv: Ingen strøm (22-12-2006 22:05:26) (svar på 40963)
Rasmus Højsø #7464, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.72.32.42)
Hej Jakob
Prøv lige at pille alle propperne af batteriet og se om alle 6 celler bobler når din lader er på,er der bare 1 af cellerne der ikke bobler er batteriet færdigt og der må et nyt på.Så sørg for der er strøm på din booster.
MLWH Rasmus. OG GO JUL OG NYT HÅR TIL ALLE.
Index
40967: sv: sv: Ingen strøm (22-12-2006 22:32:34) (svar på 40966)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.187.5)
Nu holder batterier ikke evigt! og din viser de klassiske symptomer på en snarlig hel død. Nettop at bilen lader fint, men batteriet holder ikke ladning er typiske, ligeledes at døden indtræffer ved vinterens herkomst. Lad være med at bruge mere tid og ærgelse på noget som er faktisk bare en slid-dele, og få dig et nyt batteri. Så vil solen skinne igen, og udsikten til at køre en dejlig Jule tur vil glæde din sjæl!
Hilsen fra Norge, David.
Index
40970: sv: sv: sv: Ingen strøm (22-12-2006 23:05:48) (svar på 40967)
Thomas Steen Madsen #3195, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.81.71.123)
Kan kun tilslutte mig ! Du ønsker dig hermed et stk nyt batteri i julegave. Hvis det er det originale der sidder i nu, har det aftjent sin pligt!
Index
40974: sv: sv: sv: sv: Ingen strøm (22-12-2006 23:26:31) (svar på 40970)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.150.131.174)
FANTASTISK - jeg bliver glad af udsigterne til blot at skifte et batteri.
Sad lige og fik stimlet sammen hvad bilen har kostet siden den blev samlet op hos en brugtvognsforhandler i Hamburg for 1,5 år siden og blev nærmest maniodepressiv og en lille smule desperat.

ydmygelsen ville være totat, hvis alle disse penge skulle være brugt, for at rende rundt med en booster spændt på ryggen.

Så nu skal jeg have et nyt batteri!!! Er der nogen der har nogle gode ideer, når jeg nu befinder mig i Glostrup tildaglig? Jeg kan ligeså godt købe det rigtige nu hvor jeg er igang. Men det behøver ikke at være udviklet af et rumfartsagentur og indeholde særlig Nano-gel, der kan klare ned til 190 minusgrader og op til 400 plus grader, selv når det står på hovedet. Og ikke mindst - er det muligt at skifte selv uden at startspærren slår til for evigt??
Index
40975: sv: sv: sv: sv: sv: Ingen strøm (22-12-2006 23:46:39) (svar på 40974)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.150.131.174)
Iflg min instruktionsbog er der ingen ben i at skifte batteriet, blot har man kun 15 sek til at afmontere, så man skal vist ikke tøve for længe og huske at løsne boltene på polerne før man fjerner nogen af dem.

Desværre står der også at man ikke må lade på batteriet mens det er monteret til bilen. Dumt - for det har jeg netop gjort i flere timer. Nu har jeg slukket - laderen viste alligevel 0 i spænding, somom den var holdt op med at lade. Jeg satser på at der ikke er sket skade og vil i morgen forsøge at finde et sted der har åbent som kan hjælpe med at lægge et nyt batteri i maskine.

God jul alle sammen.
Index
40976: sv: sv: sv: sv: sv: Ingen strøm (22-12-2006 23:53:47) (svar på 40974)
Torbjørn Barfod #6315, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.152.21)
Tjaa du kunne jo køre tilbage til H-N og bytte boosteren til et batteri:-) det de har er efter min mening og erfaring, rimelig kvalitet og meget godt til prisen, men det er der nok mange meninger om på dette forum:-) jeg ved ikke hvad der sidder i en TD5 og om H-N har et der passer. Alternativt kan du kører til Skan-X, de forhandler varta og kan samtidig teste om dit nuværende batteri er ok. så fejlen ligger et andet sted.
Mvh
Torbjørn
Index
40979: sv: Ingen strøm (23-12-2006 09:24:41) (svar på 40963)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.133)
Højst sansynligt har batteriet siddet i din vogn fra ny og har således udtjent sin pligt her i denne verden. Det er tiden, hvor du kan tage afsked med det!
Jeg har selv, med de selvsamme symptomer, taget afsked med mine gamle akkuer i min RRC, selv om det smertede mig, og har købt et par nye hos HN.
Fantastisk forskel!
I din booster fra HN har du en fin forbundsfælle, hvis du løber i kvaler igen. den skal dog motioneres en gang imellem.
mvh
Knud
Index
40982: sv: sv: Ingen strøm (23-12-2006 09:56:05) (svar på 40979)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 89.150.131.174)
Jeg må også konkludere at batteriet er stendødt.

Men det med at boosteren er en god forbundsfælle, må i mit tilfælde kun gælde som ekstra stor lommelygte og som kompressor. Som booster er den intet bevendt - har lige forsøgt her i formiddag, og der kommer masser af tænding på bilen, men starte kan den sgu ikke. Man kan dog se på boosterens måleinstrumentet at den bliver drænet for strøm Efter 3 forsøg var den nede i nærheden af det gule felt.

Tidligere her i forummet er der blevet talt positivt om en booster fra Harald Nyborg - en Einhell som giver 600 amp i 5 sek. Den er desværre udgået og den de har nu er nummeret mindre og kan altså IKKE sparke liv i en TD5.

Index
40985: sv: sv: sv: Ingen strøm (23-12-2006 13:32:25) (svar på 40982)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.133)
Den jeg har, er netop på 600 amp og uden kompressor. Den kan sparke VMeren igang med fynd og klem!
mvh
Knud