tilbage

Land Rover Forum  

Index
41115: Når en SIII Skal i vand... Hvad skal mand så tænke på først ? (29-12-2006 16:28:02)
Brian Schwartz (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.174.163)
Jeg hørte på mit grønne bevis kursus at der skulle være nogle propper som skal sætte i motor og gear kasse før man køre ud i vand.. Jeg har kigget og ledt af dem men kan altså ikke lige finde ud af hvor de skal sidde ??
Kan nogle hjælpe ??? det er en 2,25D ...
Og lige en ting til .. på mine aksler har jeg ikke slanger til udluftning men sådan nogle "klokker" på den studs som jeg ellers har set at der sidder slanger på andre biler ..
Er de så stadig vand tætte ?

VH
Brian Schwartz
Index
41116: sv: Når en SIII Skal i vand... Hvad skal mand så tænke på først ? (29-12-2006 16:29:39) (svar på 41115)
Brian Schwartz #7587, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.174.163)
Ville lige lægge et billed ved af de "klokker" ..

VH
Brian Schwartz
Index
41123: sv: sv: Når en SIII Skal i vand... Hvad skal mand så tænke på først ? (29-12-2006 19:55:34) (svar på 41116)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.88.244.143)
Hvis seriebilen skal i vand dybere end den halve meter som
LR garanterer ikke skader er det meget-MEGET vigtigt, dersom der stadig er monteret den originale køleblæser, at kileremmen løsnes, i modsat fald vil bladene på møllen blive trukket frem gennem vandet og fræse hul i køleren!
Stedet hvor proppen skal iskrues svinghjulshuset er på den nederste bagudrettede flage af huset (hvis den ikke sidder der allerede) Klokken på differentialet er en envejsventil der, når luften i diffen bliver varm og udvider sig, lukker overtrykket ud og lukker igen når diffen køles ned eks. ved kørsel i vand.
Index
41127: sv: sv: Når en SIII Skal i vand... Hvad skal mand så tænke på først ? (29-12-2006 20:23:50) (svar på 41116)
Per Brunsgaard #0536, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.53.0.215)
Hej Brian
Lige et lille tip, da Verner skriver det er envejsventiler men du bør en gang i mellem skrue dem af akslerne og skille dem af, det kan gøres i en skruestik, tag forsigtigt ved proppen (over beskyttelseskåben)med en polygrip tang, drej den frem og tilbage samtidig med du trækker opad. Pas på kuglen inden i ventilen, når proppen slipper. Nu kan du rense og smørre delene, før du igen samler og monter.
Hvis ventilen er stoppet kan akslen lække olie ved pakdåserne, (kardan og hjul) på grund af overtrykket ikke kan komme ud andre steder når transmition og lejer bliver varme på grund af driften.
mvh per b.
Index
41128: sv: sv: sv: Når en SIII Skal i vand... Hvad skal mand så tænke på først ? (29-12-2006 20:47:01) (svar på 41127)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.95.136.234)
De fleste gange er det nok at afmontere akseludluftningerne (de små klokker) og sprøjte WD40 i dem og rense indtil kuglen kan bevæge sig frit som i spraymaligdåse, så skal de bare have en strint motorolie (WD40 smører ikke).
Øvelsen gentages et par gange om året.
Det er meget lettere end at skifte pakdåser et par gange, før man finder ud af hvad der var galt, som Per beskriver.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
41132: sv: sv: sv: sv: Når en SIII Skal i vand... Hvad skal mand så tænke på først ? (29-12-2006 21:23:15) (svar på 41128)
Brian Schwartz #7587, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.174.163)
1000 tak for svarne..

jeg må da heller se at få de klokker af og renset dem. Jeg smider faktisk lidt olie på den bagerste aksel , så måske jeg lige skal give den en tur, når jeg nu aligevel skal skifte pakning.

Den prop som skal i, på motoren.. kan jeg bare ikke finde, måske en gider tage et billed af den?
Jeg kan altså bare ikke finde hulet (også selv om at der måske allerede sider en prop i.)

Ville meget gerne være 100% sikker på at alt er rigtig inden man en dag finder på at "vaske" bilen i et hul.

igen 1000 tak for de svar jeg har fået.. (det bliver rart når man engang har haft sin rovere så længe, at man selv kan give de kloge ord fra sig)

- Brian Schwartz
Index
41133: sv: sv: sv: sv: sv: Når en SIII Skal i vand... Hvad skal mand så tænke på først ? (29-12-2006 21:33:07) (svar på 41132)
Claus Vogter #2415, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.52.76.231)
Der er kun prophul i svinghjulshuset

Claus
Index
41136: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Når en SIII Skal i vand... Hvad skal mand så tænke på først ? (30-12-2006 00:03:17) (svar på 41133)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.95.136.234)
Hej Brian, som Claus skriver, er der kun én prop og den er i svinghjulshuset, hvis kigger der hvor dit bundkar på motoren slutter, ind mod gearkassen, der begynder svinghjulshuset (alu), nederst i svinghjulshuset er der en prop/hul der vender fremad, lige over chassitraversen.
Den er også beskrevet i værkstedsmanualen, som man kan købe i klubbutikken ;-)
God jagt
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
41143: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Når en SIII Skal i vand... Hvad skal mand så tænke på først ? (30-12-2006 10:37:39) (svar på 41136)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.202.166)
Hej brian

Midtjysk sælger, et vade- / badekit til akslerne, det består af nogle slanger og en erstatning for klokkerne, således af man kan fører "luftindtaget" på akslerne på til tag højde eller hen til snorklen, så er du sikker på at de får frisk luft. pris ca. 400,-

det er kun en prop på en alm. serie SIII, det er 90"/110" med 2,5L motorer der har en ekstra i bunden af tandremshuset.

Som alternativ til en faste blæser, kan du finde en elektrisk blæser hos en ophugger og montere foran køleren, men er tvangsstyring så du kan slukke når der skal bades. prøv at så på kenlowe her på forummet eller på google.

SIII Hilsen
Anders
Index
41160: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Når en SIII Skal i vand... Hvad skal mand så tænke på først ? (30-12-2006 21:16:54) (svar på 41133)
Per Brunsgaard #0536, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.49.249.37)
Hullet er et tommemål, som passer til en almindelig rørprop.
Du bør ofte tage proppen af så eventuel oliespild fra pakdåsen mellem motor og koblingshuset kan komme ud, ellers kan der med tiden opsamles så meget olie at det smørrer koplingsfladerne og så virker koblingen ligesom ikke optimalt mere.
En løsning kan være at montere trykluft lyddæmpere, dem der er lavet af små sammenpressede messingkugler i en keglestub med gevind forneden, også i tommemål.
Har selv brugt dem på en 2,5 D. så kom der ikke skidt ind i koblingshus eller til tandremmen, men eventuel olie kunne komme ud.
Index
41161: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Når en SIII Skal i vand... Hvad skal mand så tænke på først ? (30-12-2006 21:26:29) (svar på 41160)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.45.154)
Hej Per ! du har ikke billede af sådan en trykluft lyddæmper og evt et sted man kan købe dem.
Det lyder som en god løsning, så man ikke behøver at ligger under bilen hver gang der udsigt til vand og mudder.

Med venlig hilsen
2547 Steen
Index
41162: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Når en SIII Skal i vand... Hvad skal mand så tænke på først ? (30-12-2006 21:34:46) (svar på 41160)
Per Brunsgaard #0536, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.49.249.37)
Brian der er en brugt luftlyddæmper på vej til dig u/b så kan du se gevind m.v. men den er ikke en erstatning for proppen ved kørsel i meget vand. Godt nytår mvh per b.
Index
41163: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Når en SIII Skal i vand... Hvad skal mand så tænke på først ? (30-12-2006 22:28:25) (svar på 41162)
Brian Schwartz #7587, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.174.163)
Jeg vil ligge mig ud under bilen igen i morgen.
Hullet må jo være der et sted ..

Per : Jeg vil da meget gerne have sådan en (og rigtig gerne u/b - For det er da vist nok det billigeste 8-)

Håber i alle for en rigtig god nytårs aften!

-Brian S.